« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
وحید حاج سعیدی
فقط این لابه‌لا ما متوجه نشدیم چرا باوجوداین همه دلایل علمی و متقن در خصوص رشد همه‌جانبه اقتصاد و چشم‌انداز روشنی که دوستان وعده داده‌اند، اوضاع سفره‌های مردم کماکان کشمشی است و ملت در تهیه قوت لایموت خود درمانده‌اند؟!
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:یکی از خصلت‌های بشر دو پا و شیرپاک‌خورده (شاید هم دامداران یا عالیس خورده) این است که دوست دارد از راز همه‌چیز به‌ویژه مقوله آمارهای اقتصادی سر بیاورد غافل از اینکه «کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ» چه رسد به آمارهای پیچیده و هوشمندانه اقتصادی! ما همین‌که از مختصر اختلاف آمارهای دولتی با جیب و سفره مردم سر بیاوریم باید کلاه‌خودمان را هفتاد متر بالا بیندازیم. چراکه بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اوضاع کاملاً بر وفق مراد است و همه‌چیز گل‌وبلبل و نرخ تورم و ضریب فلاکت و نرخ بیکاری و سایر آمارهای مذموم در حال سقوط هستند و در عوض سایر آمارهای مثبت تخت گاز در حال درنوردیدن مرزهای پیشرفت و توسعه هستند. فقط این لابه‌لا ما متوجه نشدیم چرا باوجوداین همه دلایل علمی و متقن در خصوص رشد همه‌جانبه اقتصاد و چشم‌انداز روشنی که دوستان وعده داده‌اند، اوضاع سفره‌های مردم کماکان کشمشی است و ملت در تهیه قوت لایموت خود درمانده‌اند؟!

البته تنها مردم نیستند که به این آمارها اعتماد ندارند بلکه رئیس‌جمهور ما هم زیاد با این آمارها ارتباط برقرار نمی‌کنند و خودشان از داخل ماشین نظرسنجی می‌کنند! علی‌ای‌حال با عنایت به این‌که آمارها هم بخشی از اقتصاد مملکت هستند و خود آمار فی‌نفسه چیز خوبی است، چند پیشنهاد راهبردی و فلک فرسا در خصوص استفاده بهینه از علم آمار ارائه می‌شود علی برکت الله:

الف) استفاده از ساختار میخ و نعل: دوستان عنایت داشته باشند هنگام آمارگیری از همه مدل‌های آماری استفاده کنند و یک‌درمیان به نعل و میخ بکوبند و تنها به یک مدل اکتفا نکنند تا نه سیخ بسوزد و نه دسته سیخ! یعنی اگر قرار است آماری از حقوق مردم ارائه شود، خواهشاً حقوق‌های نجومی مدیران را با حقوق آب‌باریکه کارمندی جمع نزنند که میانگین حقوق ما بالای شصت‌وچهار میلیون تومان شود! خواهشاً حقوق ۴ درصدی را جدا جمع بزنند حقوق این ۹۶ درصد را جدا …

ب) آچارکشی آمارها: هرچند بر اساس تدبیر دولت مبلغ دلار نقداً ۴۲۰۰ تومان است و احدی حق ندارد محصولات یا خدماتش را پارسه‌ای گران‌تر از قیمت مصوب عرضه کند ولی دوستان در جریان باشند به گفته وزیر محترم برخی کالاها با دلار ۵۰ هزار در بازار به فروش می‌رسند! فلذا آمارگیران محترم این نکات ریز را هم در آمارگیری‌شان موردعنایت قرار دهند و قبل از ارائه آمار، آچارکشی و درز کشی آمارها را فراموش نکنند تا خدای‌ناکرده حباب آمارها خدشه‌ای به خدمات اقتصادی دولت وارد نکند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین