« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
نوشتاری به قلم حمید رضا طیب نیا؛
ساختن انسان، جامعه و تمدن کمال‌گرا و همواره پویا، از اهداف تربیت و تعلیم اسلامی است.
پایگاه خبری آوای رودکوف:حمیدرضا طیب نیا:ساختن انسان، جامعه و تمدن کمال‌گرا و همواره پویا، از اهداف تربیت و تعلیم اسلامی است. کمال مطلوب انسانی در بارور شدن نیروی عقلانی که همان علم آموزی و رشد گرایش‌های معنوی او ((تربیت)) میسر است. بنابراین در قرآن حکیم، تعليم و تربيت  در كنار هم آمده اند، هر چند گاهي تعليم بر تزكيه مقدم مي‌شود و گاهي تزکیه بر تعلیم. در جایی مي‌فرمايد: رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ  و در جای دیگر مي‌گوید: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأمِّيِّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ

در سوره جمعه تزكيه بر تعليم مقدم آمده است؛ زيرا این آيه بيانگر تربيت پيامبر اكرم نسبت به مؤمنان امت است و از اين نظر، تزكيه در عمل، يعني مراحل انسان سازي، مقدم بر تعليم علوم حقه و معارف الهيه است. و اما در آيه ديگر، که مربوط به  سوره بقره ودر ارتباط با دعاي حضرت ابراهيم (ع)درباره ذريه خود است ، در آنجا تعليم كتاب و حكمت و معارف الهي كه هدف نهايي است، به لحاظ رتبه و اهميت، مقدم بر تزكيه آمده است. به عبارت ديگر آيه سوره جمعه  ترتيب مسیر عملي تربيت اسلامي رابه خوبی بيان مي‌كند كه از تزكيه به حكمت راه مي‌يابد و آيه سوره بقره تقدم  مقام حكمت رابرتزکیه.

جدا از راز تقدم و تأخر ، رسالت پیامبران الهی از دو مؤلفه تعلیم و تزکیه شکل مي‌گیرد  پس میتوان نتیجه گرفت که :علم و تهذيب نفس است كه انسان را به مقام انسانيت مي‌رساند.

تعلیم وتربیت برای انسان  همانند دو بال  پرنده ای  هستند ،برای پرواز اودرآسمان کمال انسانی .

سالی توام با توفیقات روز افزون در عرصه تعلیم وتربیت را برای همه معلمین ومتعلمین ارجمند بویژه مجاهدین این راه از درگاه خداوند سبحان وعزیز  مسئلت دارم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: