« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴
عراق
در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها در دو روز گذشته، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای مقررات منع رفت‌ و آمد در بغداد را اعلام کرد: «تردد همه وسایل نقلیه و افراد از ساعت پنج صبح امروز [پنج‌شنبه ۱۱ مهر/۳ اکتبر] کاملا ممنوع است».
برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها در دو روز گذشته، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای مقررات منع رفت‌ و آمد در بغداد را اعلام کرد: «تردد همه وسایل نقلیه و افراد از ساعت پنج صبح امروز [پنج‌شنبه ۱۱ مهر/۳ اکتبر] کاملا ممنوع است».

براساس بیانیه نخست‌وزیر عراق، تردد مسافران به فرودگاه بغداد، آمبولانس‌ها، کارمندان دولت در بیمارستان‌ها، سازمان‌های برق و آب و زائران مشمول این مقررات نمی‌شوند.

درگیری میان معترضان دولتی و نیروهای امنیتی در بغداد، پایتخت و برخی شهرهای دیگر عراق که از روز سه‌شنبه ۹ مهر/۱ اکتبر آغاز شده، دست‌کم ۱۸ کشته از جمله یک کودک و یک نیروی پلیس و بیش از ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. تنها طی اعتراض‌های چهارشنبه شب در شهر ناصریه ۷ معترض و در شهر عماره نیز حداقل ۴ معترض جان خود را از دست دادند، پیشتر نیز کشته شدن ۷ نفر تائید شده بود.

منع رفت و آمد پیشتر در سه شهر ناصریه، عماره و حله نیز به اجرا درآمد و اکنون حکم آن برای بغداد نیز صادر شده است. بنا بر بیانیه دولت این محدودیت‌‌ها تا طلاع ثانوی ادامه خواهند یافت.

از سوی دیگر و در پی بالاگرفتن ناآرامی ها وزیر دفاع عراق به تمام واحدهای نظامی دستور آماده‌باش داده است.

به نظر می‌رسد این تجمعات سراسری که در اعتراض به بیکاری، فساد دولت و خدمات عمومی ضعیف برپا شده، فاقد هرگونه رهبری سازمان یافته بوده و بزرگترین آن از زمان نخست وزری عادل عبدالمهدی باشد.

گزارش‌های موجود حاکی از آن است که نیروهای پلیس برای متفرق کردن مردم معترض از شلیک گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرده‌ اند. به گزارش برخی رسانه ها در مناطقی شلیک متقابل میان نیروهای امنیتی و معترضان نیز روی داده است.

دامنه اعتراضات ضد دولتی در عراق به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده و بسیاری با هشتگ مردم عراق را نجات دهید (#save_the_Iraqi_people) درباره آن به تبادل نظر می‌پردازند.

در حالی که طی سالیان گذشته دولت ایران خدمات شایان توجهی به عراقی‌ها داشته، عده‌ای معترضان عراقی با سردادن شعارهایی عجیب، ایران را مسئول وضعیت بد معیشتی عراق می‌دانند.

به شمال عراق نروید

وزارت امور خارجه کشورمان به دنبال ناآرامی‌های پراکنده در عراق با صدور اطلاعیه‌ای از زائران اربعین درخواست کرد «سفر خود به عراق را تا آرام شدن شرایط در آن کشور به تاخیر انداخته و به هشدارهای مسؤولان سیاسی و امنیتی اربعین توجه کامل داشته باشند.»

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ در همین رابطه به ایسنا گفت: عراق با یک‌سری اعتراض‌های محلی روبه‌رو است که البته دولت این کشور تا کنون به ما اعلام رسمی نکرده که مانع سفر زائران اربعین به عراق شویم. درحال حاضر فقط مرز خسروی بسته شده اما سه مرز دیگر برای تردد زائران باز است.

او با اشاره به تدوام سفر کاروان‌های رسمی سازمان حج به عراق از سه مرز مهران، چذابه و شلمچه با وجود گزارش برخی ناآرامی‌ها از بغداد، اظهار کرد: کاروان‌های رسمی عتبات تا پیش از این یک شب در شهر کاظمین (در نزدیکی بغداد) اقامت داشتند که با توجه به شرایط موجود، سفر آن‌ها به شهرهای کاظمین و سامرا در شمال عراق حذف شده است. به زائرانی که به قصد شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین به این کشور وارد می‌شوند نیز توصیه اکید می‌شود به سمت شمال عراق حرکت نکنند.

رحمانی با بیان این‌که دولت عراق تا کنون درباره وضعیت امنیت در داخل کشور و تشدید تدابیر امنیتی، اعلام رسمی نداشته است، در راستای اطلاعیه وزارت خارجه کشورمان و با توجه به مسدود شدن مرز خسروی، گفت: ما هم از زائران اربعین درخواست می‌کنیم سفر خود را یکی دو روز به تاخیر اندازند تا شرایط آرام شود.

بنا بر اعلام دبیر ستاد مرکزی اربعین، مرز خسروی با توجه به شرایط داخل عراق، تا اطلاع ثانوی بسته شده است. احمد محمدی‌فر گفته: این مرز به تقاضای طرف عراقی بسته شده است تا بتوانند شرایط و آمادگی لازم را احراز کنند.

گزارش‌هایی از بسته شدن مرز چذابه تا شب گذشته نیز منتشر شد که بنا بر اعلام مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج، این مرز هم‌اکنون باز و تردد زائران و کاروان‌ها درحال انجام است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: