« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
آوای رودکوف گزارش می دهد:
از گذشته‌های دور شهرستان سمیرم محمل حضور ایلات و عشایر و دام‌های آن‌ها بوده است و همین عامل موجب شده است که تولید پشم گوسفند و میش به حد اعلای خود برسد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، شهرستان سمیرم از جمله نقاط مستعد تولید صنایع دستی در سطحی بالا و گسترده است، بنابراین تعریف متنوع صنعت گردشری نقشی اثرگذار برای رونق و توسعه صنایع دستی قدیمی و جدید و ممانعت از فراموشی این هنر اصیل در شهرستان سمیرم دارد.

چهره اسطوره‌ای صنایع دستی بیانگر نقش سازندگی صنایع دستی و حضور فعال آن در چرخه تولید و بهره‌وری است. صنایع دستی با برخورداری از دو عنصر خلاقیت و ابتکار ارزش‌های هنجاری درونی انسانی را که از نیروی فیزیکی و طبیعی موجود متفکر نشأت گرفته است به درستی به منصه ظهور گذاشت. صنایع دستی قدیمی که در طول تاریخ بشریت عمدتأ با تولیدات خانگی آغاز شد نقش خود را در راستای ایجاد توازن بین مسولیت خانوادگی و اشتغال بیرون از خانه، حذف هزینه‌های جانبی، انتقال تجارب کاری از طریق آموزش غیر رسمی ایفا کرده‌اند. صنایع دستی کارگاهی نیز با ترسیم چنین رویه‌ای تونستند از طریق تولید جمعی و کارگروهی نیروی کار را تا حدودی سامان دهند. با توجه به سایه افکندن غبار رکود بر عرصه صنایع دستی از تولید تا مصرف، تعریف و توسعه صناعت توریسم و بعد گردشگری در این بخش می‌تواند راه‌گشای رونق فرهنگ و هنر در تولید باشد.

در این میان شهرستان سمیرم با بهره‌گیری از نبوغ و توانائی ساکنین خود در طول ادوار مختلف تاریخ به تولیداتی چون نمد، جاجیم، گلیم، گبه، قالی و قالیچه، زیلو، کلاه، دستکش، خورجین، پشتی و کیف رنگرزی که مواد اولیه این صنایع نیز به‌طور عمده از پشم گوسفند، موی بز، پوست گوسفند و بز است، دست یازیده است.

همچنین از دیگر تولیدات دستی شهرستان سمیرم می‌توان به لباس‌های محلی، غذاهای محلی، اشاره کرد.

خطه پرآوازه سمیرم با برخورداری از آب و هوای معتدل کوهستانی توانی بالا برای تولید محصولات گیاهی و باغی و زراعی دارد که ما حصل آن ایجاد صنایع دستی تبدیلی در جای جای سمیرم است که به تولیداتی مثل سرکه، کنسانتره، آب میوه، پودر میوه، خشک شده میوه و غیره می‌پردازد.

از جمله هنرهای دستی رو به افول شهرستان سمیرم هم می‌توان به سراجی، آهنگری، چلنگری، نمدمالی، اشاره کرد که پیشینه و قدمتی طولانی دارد.

به درستی اگر حرکت و پویائی رهنمونگر هنرهای فوق الذکر باشد به راحتی می‌توان محمل‌گاه توسعه اقتصادی و یک گام به جلو برای خودکفائی اقتصادی شهرستان سمیرم باشد. اهمیت ورود و توسعه و ثبات بخش گردشگری در حوزه صنایع دستی قدیمی و جدید شهرستان سمیرم از آنجا نشاأت می‌گیرد که تغییر محتوایی و تحول کیفی در بازار جهانی دوره تولید محوری و مشتری محوری را ترویج می‌کند. به طوریکه تولیدکنندگان با هدف تأمین امکانات، جذب گردشگر را هدف محوری خود قلمداد کرده‌اند.

صنایع دستی شهرستان سمیرم به علت برخورداری از شاخصه تنوع و کیفیت، دارای توانی مطلوب برای رقابت با دیگر هنرهای شهرستان هستند و اگر شناخته شوند مستعد برای عرض اندام در سطح ملی و بین المللی هستند.

امروزه صنایع دستی شهرستان سمیرم با ورود این شهرستان به جهان صنعت از خانه بیرون آمده و به تولیدات کارگاهی صورتی خاص بخشیدند که به ناگاه با تند باد نابهنگام در تلاقی حرکت و سکون شهرستان در مدتی کوتاه غبار رکود و زوال را بر چهره خود ترسیم کردند که آثار و تبعات منفی آن حداقل در چند دهه اخیر به خوبی هویدا است.

با ضرورت بر اهمیت بخشی به حضور مستدام گردشگران بر این بخش می‌توان تصریح کرد هر کدام از هنرهای شهرستان سمیرم یک بال از توسعه و ترقی منطقه‌ای است چرا که این هنرها به‌درستی توانسته‌اند از طبیعت بکر خداوندی صنایع ماندگار طبیعی را تولید کنند.

در همه حال صنایع دستی شهرستان سمیرم عنصری پیشگام برای توسعه و رونق اقتصادی محسوب شده است که با بهره‌گیری از عواطف سرشار سخنگوی فرهنگی سمیرم بوده است و چه بسا خود زاییده اندیشه و آرزوهای هنرمند بوده به طوریکه آثار خلق شده را می‌توان صورت و نقشی ظاهری از اندیشه‌هایی نهفته در هنرمندان دانست‌ که همگی به مدد دستان پرتوان سازندگان آن بنا شده‌اند. بنابر این رشته‌های هنری و صنایع دستی شهرستان سمیرم را که در حال فراموشی هستند باید با آموزش دوباره به نسل جوان احیاء کرد چرا که با توجه به رکود بخش اشتغال در سطوح ملی و منطقه‌ای و ناحیه‌ای حتمأ ورود گردشگران و توریست‌ها صنایع دستی می‌تواند ضمن تحقق وعده مسولین درباره کاهش درصد اشتغال، پول را هم وارد بازار سمیرم کند.

از گذشته‌های دور شهرستان سمیرم محمل حضور ایلات و عشایر و دام‌های آن‌ها بوده است و همین عامل موجب شده است که تولید پشم گوسفند و میش به حد اعلای خود برسد. پشم که یکی از اقلام عمده و اصلی در ساخت تار و پود قالی و قالیچه و گیلیم و جاجیم دست‌بافت و سایه‌چادرها به حساب می‌آمده با مدد دستان توانمند تولیدکنندگان نخ و با خلاقیت حاصل در رنگرزی رنگرزان سمیرمی با انواع رنگ‌های طبیعی منقش شده و با ماندگاری خود بر داربست‌های قالی، قالیچه، گلیم و جاجیم و سایه چادرها کارگروهی را چه زیبا در برابر دیدگان به ظهور نشانده است.

رنگرزی هنر اصلی است که از گذشته دور در کارگاههای کوچک خانگی و بعضا کارگاههای نیمه صنعتی سمیرم پذیرای البسه و هنرهای دستی است که گرچه با ورود تکنولوژی تولید در دیگر نقاط مستعد صنایع ماشینی از اهمیتش کاسته شده است ولیکن استعداد شهرستان سمیرم در این موضع گامی برای توسعه گردشگر و جذب سرمایه و سرمایه‌گذار در راستای نیل به افق صنایع باشد.

نمد بافی هنر اصلی است که هر چند مهر یونسکو را بر پیشنانی خود نقش بسته و ثابت می‌بیند اما به واسطه ناشناخته ماندن و فقدان تبلیغات و اطلاع رسانی پیرامون ارزش‌های هنری خود گرد و غبار گذر زمان آن را از پای درآورده و تعداد کارگاههای آن کاهش یافته است. این هنر با بهره‌گیری از الیاف گیاهی و حیوانی ، صابون مخصوص، پشم و موی بز گوسفند و میش و صد البته دستان پرتوان نمدمالان و کار چندین ساعته به بهترین شکل ممکن بر دیوارهای کاه گلی مغازه‌ها و کارگاه‌های تولیدی خودنمائی می‌کند و در مواردی مثل تن‌پوش‌های نمدی، زیرانداز، زیرمنقلی، کف‌پوش، کلاه، تابلوهای نمدی، روکش صندلی ماشین و پادری کاربرد فراوان دارد. اما آنچه مشهود و ثابت شده است این هنر فقط جنبه تزیینی دارد و اگر گردشگری این بخش به صورت برنامه‌ریزی شده رونق یابد تحولی عمیق را در عرصه تولیدات پشمی شهرستان به ثمر می‌نشاند و از آنجائیکه یکی از دلایل کاهش رغبت عشایر به تولیدات پشم و موی مرغوب نیز فقدان مبادالات است به درستی که رونق صنعت دستی نمدمالی می‌تواند رونق تولید مرغوب پشم عشایر را هم در پی داشته باشد.

استعداد فراوان شهرستان سمیرم در تولیدات زراعی باغی این شهرستان را به خطه‌ای با استعداد بالقوه و بالفعل برای تولیدات مرغوب کشاورزی معرفی کرده است که البته این تولیدات یک رکن صنعت شهرستان را تشکیل می‌دهند و از آنجا که این تولیدات فساد پذیرند لزوم صنایع تبدلی در شهرستان سمیرم ببیشتر احساس می‌شود چون صنایع تبدلی نقشی اثرگذار برای ارضای نیازهای داخلی و منطقه‌ای باشد. در اهمیت جلب گردشگران و سرمایه گردشگران به حوزه صنایع تبدیلی سمیرم همین بس که رونق صنایع تبدیلی می‌تواند به ارتقای ارزش خالص افزوده کمک کند.

چلنگری و آهنگری از جمله هنرهای آهنین شهرستان سمیرم است که هم اکنون تعداد کارگاه‌های آن رو به نابودی و محو شدن از صحنه تولید سمیرم است. این هنر که از دو عنصر گرما و آهن نیرو می‌گیرد برخی وسایل مورد نیاز باغبانی و زراعت را چون بیل، کلنگ، تیشه، پازش کن، چاقو، اره، تیغ، دستخاله، بیلچه و غیره تولید و عرضه می‌کند و اگر ورود گردشگر و سرمایه گردشگر این حرفه را مورد حمایت قرار دهد شاید بتواند قسمی از اقتصاد شهرستانی را حامی باشد.

در انتها می‌توان ذکر کرد که غذاهای محلی و قدیمی و سنتی شهرستان سمیرم با عطر دلپذیر خود هماره پذیرای سفره‌های پربرکت بوده ولی با ورود فست فودها و غذاهای آماده رستورانی و کارگاهی گرد زمان گرفته و در معرض محو شدن از زندگی مردم است و از آنجا که تولید این غذاها به سبک اصلی خود پرهزینه است ورود سرمایه بخش گردشگری و حضور گردشگران به این بخش می‌تواند ضمن ارتقای میزان تولید و مصرف به ثبت و ماندگاری غذاهای اصیل ایرانی سمیرمی در خطه پرآوازه سمیرم کمک کند.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: