« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
گیاهان دارویی
پسته می تواند خطر برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ را به خاطر مقدار فیبر بالای خود کاهش بدهد...
پایگاه خبری آوای رودکوف-معصومه صادقی:پسته به تامین پروتئین مورد نیاز روزانه یک فرد کمک می‌کند و در هر 30 گرم از آن ۶ گرم پروتئین وجود دارد. حدود ۲۱ درصد از کل وزن این مغز را پروتئین تشکیل می‌دهد و منبع خوبی برای گیاهخواران و وگان‌ها و باقی افراد است.

پسته در میان مغزها یکی از کمترین کالری‌ها را دارد و معنایش این است که می‌توان بدون نگرانی از دریافت کالری بیشتر از حد مجاز روزانه از فواید این مغز بهره برد. 30 گرم گردو ۱۹۶ کالری دارد. در صورتیکه همین مقدار پسته تنها ۱۵۹ کالری دارد.

یک وعده پسته ۳۷ درصد از مقدار ویتامین B6 مورد نیاز روزانه بدن یا ۱.۳ میلی‌گرم برای بزرگسالان را تامین می کند. ویتامین B6 موجود در پسته برای تولید هموگلوبین ضروری است؛ و افزایش هموگلوبین باعث افزایش خون‌رسانی و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شود.

مصرف منظم این مغز به کاهش احتمال افزایش وزن کمک می‌کند. پسته می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، به خاطر مقدار کالری و فیبر و پروتئین موجود در آن مفید است اما اگر در مقدار متعادل مصرف شود.

پسته می تواند خطر برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ را به خاطر مقدار فیبر بالای خود کاهش بدهد.


آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامت ما ایفا می‌کنند و خطر سرطان و بیماری‌های دیگر را با جلوگیری از آسیب به سلول‌های بدن کاهش می‌دهند، گفتنی است انواع مغزها و دانه‌ها حاوی آنتی اکسیدان های متعددی هستند، اما پسته از باقی مغزها حاوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که پسته بیشترین آنتی اکسیدان ها را دارد

دانشمندان در تحقیق سال ۲۰۱۷ نشان داده‌اند که بو دادن مغزها چیزی از خواص آن‌ براسلامتی، از لحاظ مفید بودن برای سرطان روده بزرگ کم نمی‌کند.

پسته شاخص گلوکز پایینی دارد، از این رو پس از مصرف باعث افزایش زیاد قند خون نمی‌شود.

روغن پسته يك روغن چاشنى دهنده يا طعم دهنده مى باشد و زمانى مرغوب است كه فاقد هر گونه مواد افزودنى و نگهدارنده باشد و تنها مواد افزودنى مجاز در اين روغن آنتى اكسيدان ها هستند.

روغن پسته، روغنى غنى با مقادير بالايى از ويتامين ها ( K, A, D, E) مواد معنى مثل آهن، فسفر، مس، روى و منيزيم مى باشد. هم چنين روغن پسته در صنايع آرايشى و طب به كار مى رود و به طور اعجاب آورى ازچين و چروك پوست جلوگيرى مى كند و نرم كننده ممتاز است كه سطح بالايى از رطوبت پوست را تأمين مى كند و روغنى مناسب جهت ماساژ بدن است.


یکی دیگر از مشهورترین اثرات پسته اثر مهم و مفید آن بر سلامت چشم و بینایی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته در دیگر آجیل‌ها یافت نمی‌شوند. از این جهت این آجیل بسیار بی‌نظیر است. این آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد (به علت کهولت سن) بر ماکولار چشم وارد می‌آورند، جلوگیری می‌کنند.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E برای داشتن پوستی شاداب و سالم توصیه می‌شود. زیرا ویتامین E پوست را از آسیب اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. خوشبختانه پسته سرشار از ویتامین E می‌باشد. در نتیجه مصرف روزانه پسته منجر به محافظت هرچه بیشتر پوست شما در برابر اشعه ماورای بنفش می‌گردد. اگر هر روز پسته مصرف کنید داشتن پوست جوان و شاداب برایتان رویایی دست نایافتنی نمی‌شود.

پسته باعث کاهش واکنش‌های استرس‌زا در بدن می‌شود. زیرا فشار خون را تعدیل می‌کند.

اگرچه پسته دارای خواص بسیاری می‌باشد اما به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیادی از آن عوارضی چون چاقی، فشار خون، بیماری‌های روده‌ای - معده‌ای و ... را به همراه دارد. همچنین مصرف روزانه پسته بو داده و نمک زده احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. زیرا نصف فنجان - یک فنجان از پسته نمک زده باعث افزایش دریافت سدیم به 263 الی 526 میلی‌گرم می‌شود و منجر به افزایش فشارخون می‌شود.

مهندس  معصومه صادقی کارشناس گیاهان دارویی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: