« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
با راه‌اندازی «سرویس لایحه»
حدود ۷۰ درصد مردم از خدمات دفاتر الکترونیک قضایی رضایت داشته‌اند و بنا داریم که تا پایان سال ۹۸، میزان رضایت‌مندی را افزایش دهیم.
پایگاه خبری آوای رودکوف:حسن روحانی نیا افزود: کاهش سفر‌های غیرضروری، امنیت قضایی، شفافیت در رسیدگی به پرونده‎ ها، حمایت از خانواده زندانیان تنها بخشی از تحقق عدالت الکترونیکی است که با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محقق شد.

به منظور رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوری‌های جدید در روند دادرسی، آیین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی در ۲۲ خرداد ۹۱ از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ و در اجرای ماده ۲ آیین‌نامه ارایه خدمات الکترونیک قضایی دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی مورد توجه قرار گرفت.

طرح و پیگیری الکترونیکی دعاوی مطالبه چک، طرح و پیگیری الکترونیکی شکایات صدور چک بلا محل، ارائه الکترونیکی لایحه و مدارک پرونده‌های قضایی مربوط به چک، دریافت الکترونیک اوراق قضایی پرونده‌های مربوط به چک، کسب اطلاع از وضعیت پرونده‌های مربوط به چک از طریق سامانه و پرداخت الکترونیکی هزینه‌های دادرسی در دفاتر ارایه خدمات الکترونیک قضایی قابل انجام است و این دفاتر کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه‎جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایند‌های رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه را به ارمغان آورده است.

به گفته مدیر کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در حال حاضر در کشور حدود ۸۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی فعال و تعداد قابل توجهی نیز در آستانه راه‌اندازی است.

وی خدمات ارائه شده در این دفاتر را در حوزه‌های کیفری و حقوقی و ثبت اظهارنامه قابل تقسیم بندی دانست و با اشاره به انجام بیش از دویست خدمت قضایی در این دفاتر از انجام گواهی سوءپیشینه به عنوان خدمتی جدید یاد کرد، اقدامی که قبلا از طریق دادسرا‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شد.

روحانی نیاگفت:اکنون در مدت زمان کوتاهی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استعلام گواهی سوءپیشنیه صورت می‌گیرد.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اشاره به برنامه‌های این کانون برای خدمت رسانی بیشتر به مردم اضافه کرد: یکی از مواردی که به زودی راه‌اندازی می‌شود برنامه لایحه است که با راه‌اندازی این سرویس، حجم مراجعات مردم به دادگستری‌ها کاهش می‌یابد.
وی به انعقاد تفاهم نامه‌ای با نیروی انتظامی اشاره کرد که بر اساس آن هر دفتری که تمایل داشته باشد، یک مامور در آن دفتر مستقر می‌شود تا بر اساس آن سیستم‌های نظارتی و دوربین‌ها به نیروی انتظامی متصل شود.

روحانی نیاگفت: با تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مردم از فضا‌های پر ازدحام دادگاه‌ها به سمت این دفاتر هدایت شدند، بنابراینتکریم ارباب رجوع سرلوحه کار دفاتر قرار دارد و آموزش‌های لازم به مدیران برای تکریم ارباب رجوع صورت می‌گیرد و تمام این موارد به خاطر این است که شرایط برای حضور محترمانه مردم در دفاتر فراهم شود.

وی رایزنی با نهاد‌های مختلف دستگاه قضایی برای تعامل و فرهنگسازی نسبت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را مورد توجه قرار داد و به برگزاری جلسه با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و رئیس مرکز شورا‌های حل اختلاف در این زمینه اشاره کرد.

وی درباره لزوم وجود مشاور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیان کرد: هر دفتری که تشکیل می‌شود، یک مدیر، یک کارشناس حقوقی و یک کارشناس فناوری دارد و خلاء حضور مشاور احساس می‌شودبه لحاظ حساسیت مشاوره در دفاتر، فعلا به دفاتر اجازه این کار داده نشده است، ولی برنامه داریم کهموضوع مشاوره را حل کنیم.

مدیرکانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود:مجموعه بازرسی در کانون خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد که به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت استان‌ها، بازرسی را در کشور توسعه دهیم و شنوای تمام انتقادات هستیم. در دفاتر پوستر‌ها و اطلاعیه‌هایی نصب شده تا مردم بتوانند مطالب خود را به کانون انتقال دهند. برای معدود مواردی که اتفاق می‌افتد، سیستم بازرسی و سیستم نظارت بر شکایات مردمی تصمیمات مورد نیاز را اتخاذ می‌کنند.


منبع:خبرگزاری صداو سیما
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: