« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
آوای رودکوف گزارش می کند:
حجت الاسلام عبداله محمدی، امام جمعه میانه در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: مهم ترین نشانه زندگی قرآنی دوری از ظلم به خود و ضایع نمودن حق و حقوق دیگران است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، سبک زندگی مجموعه ای از رفتارهای فردی یا اجتماعی است که متأثر از باورها و ارزش های پذیرفته شده، امیال فردی، محیط اجتماعی و شرایط اقلیمی، وجهه غالب رفتار فرد، گروه یا جامعه شده باشد.

هنگامی که از سبک زندگی سخن می گوییم اولاً باید شیوه زندگی ساختار مند باشد و سیستمی به قضیه نگاه کرد نه تک رفتاری؛ ثانیاً متأثر از باورها و ارزش ها باشد. به عبارت دیگر، رفتار نهادینه شده را سبک زندگی می گوییم.

با الهام از سیره و روش اهل بیت (ع) به دست می آید که حصول و زوال سبک زندگی تدریجی است. به تدریج زایل و حاصل و با مقاومت هم زایل و حاصل می شود؛ یعنی به سادگی نمی شود سبک زندگی مردم را تغییر داد؛ زیرا یک لایه آن هویت است که به سادگی و با یک بخشنامه و آیین نامه نمی شود آن را تغییر داد، بلکه باید بنیادی و با حوصله و آرامش به آن پرداخت.

هر کسی که می خواهد از دنیای خود به خوبی استفاده کند، و این دنیا را معبر خوبی برای آخرت خود قرار دهد، کاتالوگی، سبکی و مدلی بهتر از سبک زندگی دینی پیدا نمی کند، چرا که خالق دین و دنیا یکی است. آن کسی که دین را خلق کرده است دنیا را هم خلق کرده است. پس او از آنجایی که بهترین شناخت را نسبت به دین و دنیا دارد، سبک زندگی ای به عنوان بهترین آموزه و برنامه استفاده از دنیا برای آخرت قرار داده است.


دوری از ضایع نمودن حق و حقوق دیگران مهم ترین نشانه زندگی قرآنی است
حجت الاسلام عبداله محمدی، امام جمعه میانه در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: مهم ترین نشانه زندگی قرآنی دوری از ظلم به خود و ضایع نمودن حق و حقوق دیگران است.
وی افزود: آیات الهی همه انسان ها را توصیه می کنند تا علاوه بر اینکه از زندگی در حال نهایت استفاده را می برند، به فکر آینده خود نیز باشند و توشه ای مناسب برای آینده مهیا کنند.

وی با استناد به ایه 82 سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: قرآن را نازل مي‌كنيم كه شفا و رحمت برای مؤمنان است‌.

حجت السلام محمدی تمام قرآن را اخلاق دانست و ادامه داد: تمام قرآن اخلاق است و اخلاق هم به معنای خلق و خو و طبیعت انسان است که صفات درونی او را بروز می‌دهد.

وی از جلوه‌های ظاهری عبودیت در ظواهر انسان گفت و افزود: اسلامی بودن آداب و توحیدی بودن شیوه زندگی به این معناست که سبک زندگی بسترساز «عبودیت الهی» در حیات انسانی باشد، به قول علامه طباطبایی ادب الهی، انجام عمل بر هیئت توحید است، به این ترتیب آداب اسلامی عمدتاً آداب بندگی است، یعنی جلوه‌های ظاهری عبودیت و تصویر توحید در ظواهر انسان.

امام جمعه شهرستان میانه با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) یادآور شد: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: خانه های خود را با خواندن قرآن روشن کنید و آنها را همچون گورستان نسازید چنانکه یهودیان و ترسآیان ان چنین کردند و در همان کلیساها و معبدهای خود عبادت نموده و خانه هایشان را رها نمودند و بی عبادت گذراندند زیرا چون در خانه بسیار قرآن خوانده شود خیرش فراوان شود و اهل آن توسعه یابند و برای اهل آسمان بدرخشد چنانکه ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشد.

وی ضمن بازگو نمودن نقش مبلغان در توسعه زندگی قرآنی افزود: مبلغان می توانند نقشی موثر در ترویج، تبلیغ و توسعه زندگی قرآنی داشته باشند و مردم را با این سبک زندگی آشنا سازند.
حجت‌الاسلام محمدی تاکید کرد: ما قرآن را کتاب انسان‌سازی می‌دانیم و پیامبر اسلام را به عنوان معلم انسان‌سازی می‌شناسیم.


آرامش و آسایش دنیوی از مهم ترین نتایج سبک زندگی قرآنی است
حجتالاسلام جلیل حاج پورتقی رئيس اداره تبلیغات اسلامی مرند در گفت و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: آرامش و آسایش دنیوی و عاقبت به خیری اخروی از مهم ترین نتایج سبک زندگی قرآنی است.

وی از توصیه آیات الهی به آینده نگری بندگان افزود: آیات الهی همه انسان ها را توصیه می کنند تا علاوه بر اینکه از زندگی در حال نهایت استفاده را می برند، به فکر آینده خود نیز باشند و توشه ای مناسب برای آینده مهیا کنند، این آینده نگری هم می تواند نسبت به سرای آخرت باشد که این قسمت از آیه به آن اشاره دارد و هم میتواند نسبت به دنیایی که در آن زندگی می کنیم باشد بدین صورت که ما از هم اکنون برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم و اهدافی را که قرار است به آنها برسیم تعیین کنیم و در مرحله بعد برای رسیدن به آن اهداف نهایت سعی و تلاش خود را بکار ببندیم.

وی بااستناد به آیه 15 سوره فاطر خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اى مردم ! شما نیازمند به خدا هستید و او از هر نظر بى نیاز و شایسته حمد و ستایش است.

حجت‌الاسلام پورتقی ضمن بازگو نمودن مقصد عالی حیات ادامه داد: کمال انسان و مقصد عالی حیات؛ قرب به خدا است، خدای متعال کمال مطلق است و قرب به کمال مطلق به معنی شبیه شدن به خدا و کامل‌تر شدن است، با توجه به اینکه غیر خدا کسی از خود چیزی ندارد و هر کمالی که آفریدگان خدا دارند، اصالتاً از خدا و متعلق به او است، انسان هرچه به خدا نزدیک‌تر شود، وابستگی بیشتری به او خواهد داشت بنابراین هرکس که به خدا وابسته‌تر و فقیرتر باشد و بیشتر بتواند خدا را بنمایاند به خدا مقرب‌تر است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شبستر از راهکاری برای توسعه زندگی قرآنی گفت و یادآور شد: قرآنی شدن خانواده ها در توسعه زندگی قرآنی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به فرموده امام علی(ع)افزود: ایشان می فرمایند: بدانيد كه اين قرآن، پندگويی است كه فريب ندهد و راهنمايی است كه گمراه نكند و حديث خوانی است كه دروغ نگويد و كسی با قرآن ننشست جز اين كه چون برخاست، افزون شد يا از وی كاست: افزونی در رستگاری و كاهش از كوری و دل بيماری و بدانيد كسی را كه با قرآن است نياز نباشد و بي قرآن بی نياز نباشد. پس، بهبود خود را از قرآن بخواهيد و در سختيها از آن طلب ياری نماييد كه قرآن، بزرگترين آزار را موجب بهی است و آن كفر و دورويی و بيراهه شدن و گمراهی است.

حجت‌الاسلام حاج پورتقی تاکید کرد: هرکجا در زندگی پیشرفتی داشته و موفقیتی داشته ایم به قرآن عمل نموده ایم.

براساس این گزارش، اسلامی بودن آداب و توحیدی بودن شیوه و سبک زندگی به این معناست که سبک زندگی بستر ساز "عبودیت الهی" در حیات انسان باشد. انسان مسلمان می تواند هر کاری را به مدل ها و شیوه های مختلف انجام دهد اما از میان همه آن مدل ها و سبک ها ، سبک و روشی را که بیشترین بندگی در آن دیده شود و بیشترین هماهنگی را برای دستیابی به قرب الهی داشته باشد در زندگی فردی و اجتماعی خود مطلوب می داند. سبک زندگی قرآنی یعنی رفتارهای انسانی که متاثر از فرهنگ قرآنی باشد.

اگر از منظر معنویت نگاه کنیم که هدف انسان رستگاری و فلاح و نجاح است باید به سبک زندگی اهمیت دهیم و اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی باز پرداختن به سبک زندگی مهم است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: