« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
عراق
استانهای جنوبی عراق امروز شاهد تحصن‌ها و تجمع‌های اعتراضی و تحصن و تعطیلی کلیه نهادهای دولتی و خصوصی و مراکز تحصیلی و مراکز تجاری است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از فارس، گزارش اعتراضات عراق:

اعتصاب و تعطیلی رسمی در چهار استان عراق

پایگاه خبری «المستقلة» در این خصوص نوشت: در چهارمین هفته از دور دوم تظاهرات‌های مردمی، در چهار استان  ذی‌قار، واسط ، بابل و میسان، تعطیلی رسمی اعلام شده است.

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق، هفته پیش خواستار اعتصاب کلیه کارمندان و دانشجویان و دانش آموزان برای تنها یک روز، در راستای تظاهرات‌های مردمی در این کشور شده بود.

عادل الدخیلی استاندار «ذی قار» نیز تعطیلی رسمی کلیه نهادهای این استان به دلایل امنیتی را تایید کرد. «علی دوای» استاندار میسان نیز اعلام کرد که کلیه ادارات این استان در اعلام همبستگی با معترضان بسته‌اند. بنا بر این گزارش، استان‌های بابل و واسط نیز مانند ذی قار و میسان، اعلام تعطیلی رسمی کردند.

اما خبرگزاری آناتولی استانهای ذی‌قار، نجف اشرف، بابل و میسان را استانهایی اعلام کرد که در سایه تظاهرات‌ها و نافرمانی‌های مدنی در چهارمین هفته از دور دوم تظاهرات‌های مردمی که از ۲۵ اکتبر گذشته آغاز شده، تعطیل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، کلیه ادارات در این استانها و نیز مکان‌های تجاری در اعلام همبستگی با معترضان بسته شده‌اند. پیش از این معترضان از کلیه کارمندان دولت و صاحبان شرکت‌ها خواسته بودند که امروز در همبستگی با تظاهرات‌های عراق، اعتصاب کنند.

یکی از تظاهرات‌کنندگان در نجف  اشرف در این‌باره به خبرگزاری آناتولی گفت: کلیه مکان‌های تجاری در مرکز شهر نجف، بسته است و صاحبان مغازه‌ها بر روی درهای بسته،  نوشته‌‌اند: ما با معترضانیم. میدان تحصن در مرکز شهر نجف نیز، امروز شاهد حضور هزاران معترض از جمله کارمندان دولت است.

در دیگر استان‌ها و شهرهای مرکزی و جنوبی عراق، نیز نافرمانی مدنی و اعتصاب، همسو با تظاهرات‌های جاری در کشور ادامه دارد. سرتیتر جدیدترین اخبار اعتراض‌های امروز در ادامه می‌آید.

* در کربلای معلی  بازاری‌ها، در اعتصاب شرکت کرده‌اند.

*اغلب موسسات و ادارات و مدارس و دانشکده‌ها در دیالی برای اعلام همبستگی با معترضان بسته شده‌اند. 

*مردم الناصریه مرکز استان ذی‌قار نیز همچنان در اعتصاب به سر می‌برند و در حال رساندن خود به میدان‌های تحصن هستند. 

*اعتصاب‌ها در الدیوانیه، امروز نیز ادامه دارد.

*بازنشستگان بخش بهداشت در المثنی نیز با تظاهرات خواستار  پرداخت معوقات خود شدند.

*معترضان در ناحیه الزبیر واقع در جنوب غرب بصره، نیز اعلام کردند:ما راه ها را نبسته‌ایم فقط کارمندان را متقاعد کردیم که در اعتصاب ما شرکت کنند و آنها به طور داوطلبانه، به منازل خود بازگشتند و در اعلام همبستگی با ما از حضور در محل کارشان اجتناب ورزیدند.

* تدابیر امنیتی در خیابان‌های شهرهای معترض، تشدید شده است.

اغلب خیابان‌ها و جاده‌های بصره بسته‌ شدند

یک منبع آگاه امنیتی در استان بصره، گفت که امروز تظاهرات‌کنندگان دراغلب جاده‌های اصلی در این استان را بستند و مانع تردد در آنها شدند.

وی افزود که معترضان با آتش زدن لاستیک‌های ماشین‌ها، جاده میان فاو و ابی الخصیب و مرکز بصره و خیابانهای الطویسه، القبله، محمد القاسم، الزیتون و بغداد و پل ایتالیا را بسته‌اند.

به گفته این منبع، جاده حمدان که رابط میان مرکز بصره و جنوب آن است نیز در کنترل معترضان و بسته است. ورودی بندر «المعقل» در مرکز بصره نیز بسته شده است و تظاهرات‌کنندگان مانع ورود کارمندان این بندر می‌شوند.

درخواست وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی 

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی عراق از دانش‌آموزان و دانشجویان خواستند که بر سر کلاسها حاضر شوند و در اعتصاب‌ها شرکت نکنند.

اما به نوشته پایگاه خبری «المسلة»، دانشجویان امروز نیز خود را به میدان التحریر بغداد رسانده‌اند و در اعتصاب به سر می‌برند.

در بصره و نجف نیز، تظاهرات‌های دانشجویی و دانش‌آموزی ادامه دارد.

حکم بازداشت استاندار بابل صادر شد

یک منبع آگاه در استان بابل، امروز اعلام کرد که دستگاه قضایی عراق، حکم بازداشت «کرار العبادی» استاندار را به دلیل عدم حضورش در دادگاه پس از دریافت احضاریه، صادر کرده است.

یک مقام محلی در استان بابل، اعلام کرد که تدابیر شدید امنیتی در اطراف دادگاه استیناف بابل برقرار است و این اقدام پس از آن صورت گرفت که صدها نفر از تظاهرات‌کنندگان به منظور پیگیری پرونده علیه استاندار، مقابل آن تجمع کردند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: