« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
یس سازمان چای کشور، خبر داد:
رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در باغات مجهز به سیستم نوین آبیاری برداشت برگ سبز چای، به 22 تن هم می‌رسد، گفت: ممانعت از هدررفت آب در بخش کشاورزی، ضرورری است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، حبیب جهانسوز، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد هدررفت بسیار زیاد آب در بخش کشاورزی هستیم و همین مسأله بر ضرورت رفع معضل هدررفت آب، تأکید دارد.
رئیس سازمان چای کشور، بیان کرد: در این حوزه کار انجام نشده بسیار زیاد داریم و سازمان چای کشور برای جلوگیری از هدررفت منابع آبی طرح‌های خوبی را پیش‌بینی کرده است.

حبیب جهانساز به برداشت دو برابری برگ سبز چای در باغاتی که مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هست اشاره کرد و با تشریح اینکه طبق بررسی‌ها چایکارانی که باغات آنان به صورت سنتی آبیاری می‌شود سالانه 6 تا 7 تن برگ سبز چای برداشت می‌کنند، یادآور شد: این میزان در باغات مجهز به سیستم نوین آبیاری حتی به 22 تن هم می‌رسد.

او با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی بخشی از منابع خود را به سمت اجرای سیستم‌های آبیاری نوین اختصاص داده‌اند، خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز طبق همین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان دولت امسال بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه آبیاری تحت فشار در استان پیش‌بینی کرده است.

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه 85 درصد از این تسهیلات پرداختی به کشاورزان گیلانی به صورت بلاعوض است، اظهار کرد: کشاورزان و چایکارانی که پروانه بهره‌برداری از سازمان آب را در اختیار داشته باشند می‌توانند از مزایای این بخش از طرح بهره‌مند شده و تسهیلات آبیاری نوین را به شکل بلاعوض دریافت کنند.

جهانساز از پرداخت تسهیلاتی جداگانه به چایکاران گیلان و مازندران برای تأمین منابع آبیاری، حفر چاه، انتقال آب و نظایر آن از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای خبر داد و تصریح کرد: این بخش از تسهیلات در راستای اجرای همان رویکردهای حمایتی از بخش کشاورزی، با نرخ سود 4 درصد به چایکاران پرداخت می‌شود.

او با اعلام اینکه باغات چای گیلان و مازندران به آن صورت نیاز به سمپاشی‌ و محلول‌پاشی‌های گسترده برای مبارزه با آفات ندارند، افزود: زخم ریشه و کنه که بیشتر در زمان روز خشکسالی اتفاق می‌افتد از مهم‌ترین آفاتی هستند که می‌توانند باغات چای را تهدید کنند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه نحوه کوددهی و شخم باغات چای می‌تواند از بروز این دو آسیب مهم در سطح باغات چای جلوگیری کند، تصریح کرد: نقشه حاصلخیزی خاک با همکاری مشترک این سازمان و پژوهشکده چای تهیه شده است.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: