« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
ایران
روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که یک قاضی درباره دو متهم اخلال در نظم عمومی در قضیه گرانی بنزین، رای به آزاد شدن‌ متهمان داده و به جای آن دولت را به خاطر بی‌تدبیری مقصر دانسته است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از روزنامه خراسان؛ روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که یک قاضی درباره دو متهم اخلال در نظم عمومی در قضیه گرانی بنزین، رای به آزاد شدن‌ متهمان داده و به جای آن دولت را به خاطر بی‌تدبیری مقصر دانسته است.

قاضی «رسول احمد زاده»، دادرس شعبه ۴ دادگاه عمومی بخش چهارباغ استان البرز به ‌رغم این که جرم متهمان را در «اخلال در نظم و امنیت ملی» محرز دانست، با اشاره به این که این مورد یک اعتراض غیرمسلحانه به حکمرانی نامطلوب است و از مولفه‌های اساسی حدود آزادی مصرح در اصل بیست و هفتم قانون اساسی به شمار می‌آید و همچنین این که سبب اقوی از مباشر بوده متهمان را تبرئه کرد و تقصیر را متوجه بی‌تدبیری دولت دانست. این قاضی در اقدامی جالب، تصویری از حکم خودش را هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است که با تحسین کاربران فضای مجازی همراه بود. به همین بهانه، امروز تصمیم گرفتیم چند حکم و اقدام جالب دیگر قضات در چند سال اخیر را که حکم جالب یا حکم هایی برای به زندان نفرستادن متهمان داده اند، بررسی می کنیم.

تهیه وسایل گرمایشی برای زلزله‌زدگان

به‌تازگی یک فرد ۷۲ ساله به دلیل شکایت اداره دام پزشکی شهرستان کامیاران به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق جوجه‌ریزی غیرمجاز و رعایت نکردن مقررات بهداشتی محکوم به یک سال حبس شده بود که قاضی اقدام به صدور حکم جالبی برای او کرد. قاضی پرونده به دلیل نداشتن سابقه کیفری متهم، اظهار ندامت وی و اوضاع و احوال متهم از قبیل کهولت سن و پیش‌بینی اصلاح وی در آینده و تعهد متهم به مرتکب نشدن جرم عمدی تصمیم گرفت برای وی حکم متفاوتی صادر کند. بدین ترتیب این مرد ۷۲ ساله مکلف شد طی ۷۲ ساعت از تاریخ ابلاغ اقدام به تهیه وسایل گرمایشی به مبلغ حداقل ۵۰ میلیون ریال برای آسیب‌دیدگان زلزله اخیر آذربایجان شرقی کند و آن را به مراجع ذی ربط جمعیت هلال احمر تحویل و رسید آن را تحویل واحد اجرای احکام کیفری دهد.

تهیه کفش برای کودکان محروم

شهریور امسال مجرمی که می‌بایست یک سال حبس را تحمل کند به جای آن حکم جالب دیگری دریافت کرد. این متهم با توجه به حسن سابقه، اظهار ندامت و نیز تمایل به خدمات عمومی و عام‌المنفعه، محکوم شد ۱۱۰ جفت کفش ایرانی برای کودکان و دانش‌آموزان یتیم و محروم شهرستان سرعین بخرد. وجود شرط مهم ایرانی بودن کفش‌ها هم از نکات خوب این حکم بود که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. این قاضی البته چندی پیش هم، حکم جالب دیگری صادر کرده بود. او چندی پیش سه نفر از محیط‌بانان این شهرستان را به اتهام قصور در انجام وظیفه و اجرای حکم یک شکارچی غیرمجاز به پرورش و رهاسازی ۱۸ قطعه کبک در طبیعت محکوم کرده بود.

تنظیم مقاله درباره مضرات مشروبات الکلی

هشت نفر از عوامل حمل مشروبات الکلی در شهرستان رودان دو سال قبل در حکمی متفاوت توسط یک قاضی، به جای مجازات حبس، محکوم به تهیه و تنظیم مقاله درباره مضرات مشروبات الکلی شدند. این متهمان همچنین مکلف به حفظ احادیث معصومین درباره مضرات مشروبات الکلی شدند. قاضی این پرونده علت صدور این حکم را جلوگیری از سرخوردگی ناشی از بدنامی حبس کشیدن و آشنایی بیشتر با معارف دینی بیان کرد. البته این محکومان در صورتی که به حکم صادر شده عمل نکنند باید حبسی راکه در خصوص‌شان اعمال می‌شود، بگذرانند.

تهیه علوفه برای حیوانات وحشی

آبان امسال یک شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار یک راس میش وحشی در شهرستان فیروزکوه کرده بود توسط قاضی پرونده موظف به تامین علوفه حیوانات وحشی در فصل سرد به میزان ۵۰۰ کیلوگرم ماهانه و به مدت دو سال و همچنین پاک‌سازی منطقه حفاظت شده از زباله با نظارت اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه شد. این کار قاضی، بسیار مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و فعالان محیط زیست آن را اقدامی موثر در ارتقای فرهنگ‌سازی و حفاظت از محیط زیست دانستند.

تهیه مقاله پزشکی

یک پزشک متخصص در کهنوج به همراه کادر پزشکی در حادثه مرگ یک مادر باردار هنگام زایمان مقصر شناخته شدند و قاضی حکم جالبی صادر کرد. پس از در نظر گرفتن مجازات مالی برای خاطیان این پرونده که اتهام قتل غیرعمد درباره آن ها محرز شد، با توجه به موقعیت اجتماعی پزشک، ماما و پرستاران مذکور، آن‌ها به جای حبس مکلف شدند اقدام به نوشتن مقاله درباره بررسی علل و راه‌های پیشگیری مرگ مادر و نوزاد بر اثر سزارین کنند و این مقالات توسط استادان دانشگاه و مجامع علمی تایید شوند. همچنین گذراندن دوره آموزشی نیز از جمله احکامی بود که برای متهمان این پرونده صادر شد.

خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده

دو سال پیش یک راننده اهل بندرعباس که با عابر پیاده تصادف کرده و موجب مجروح شدن او شده بود، حکم جالبی از قاضی پرونده‌اش گرفت. این متهم به علت بی‌توجهی به حق عابر پیاده، توسط قاضی محکوم شد که به مدت ۲۷۰ ساعت در خدمات عمومی رایگان برای خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده مشارکت کند. این حکم متفاوت به جای چهار ماه حبسی که باید برای این راننده بی‌توجه صادر می‌شد، جایگزین شد.

خرید لوازم کمک آموزشی

بهمن‌ سال ۹۲ یکی از قضات دادگاه انقلاب شهرستان نایین با یک اقدام ابتکاری در بخشی از احکام قضایی، محکومان را به خرید لوازم کمک آموزشی ملزم کرد. این قاضی، تعدادی از محکومان را به تهیه و خرید کتاب و لوازم کمک آموزشی برای مدارس محروم سیستان و بلوچستان ملزم کرد که این اقدام او علاوه بر آثار اصلاحی و تربیتی در رفتار و کردار مجرمان، تقدیر و تشکر فرهنگیان و مسئولان آموزش و پرورش استان را از اقدام اصلاحی این قاضی فهیم و فرهیخته به دنبال داشت.

جبران تخلف از طریق پیام رسان داخلی!

یکی از حکم های جایگزینی که به تازگی سر و صدای زیادی در فضای مجازی داشته مربوط به حکم رئیس شعبه ۱۰۲ کیفری شهرستان عنبرآباد استان کرمان بوده است. قاضی شهروند متخلفی را که به مامور دولت هنگام انجام وظیفه توهین لفظی کرده بود به جای مجازات حبس تعزیری به تبلیغ حمایت از کالای ایرانی زیر نظر اتاق اصناف و فعالیت در پیام رسان داخلی سروش و ایتا محکوم کرده است.

حمایت از حریم خصوصی در دادگاه

تصویر حکم جالبی که در شعبه چهارم دادگاه عمومی در استان البرز گرفته شد با بازتاب و بازنشر وسیعی در فضای مجازی همراه بود. ماجرا از این قرار بود که مردی از همسرش شکایت می کند و برای اثبات ادعای خود وارد صفحه اینستاگرام همسرش می شود قاضی چون این کار را غیرقانونی دانسته، شکایت را رد کرده است تا حریم خصوصی زن حفظ شود. بسیاری از کارشناسان حقوقی این کار قاضی را تحسین کردند و نوشتند که تحصیل دلیل از طریق نامشروع مانع از محکومیت متهم می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین