« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
انتخابات مجلس
مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه پیرامون انتخابات پیش‌رو هشدارهایی به کاندیداهای مجلس و دستگاههای اجرایی داد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛علی‌رضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه پیش‌از ظهر امروز در جلسه برنامه‌ریزی ستاد رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی که در سالن جلسات پیشگیری از جرم این شهر برگزار شد, اظهار داشت: در 4 دوره گذشته انتخابات شاهد شکل‌گیری و فعالیت ستاد پیشگیری از جرائم و رو رسیدگی به تخلفات انتخاباتی کشور تحت مدیریت قوه قضائیه بوده و در حال حاضر پنجمین دوره تشکیل خود را طی می‌کند.


وی با بیان اینکه این ستاد به‌ریاست دادستان کل کشور, دبیری معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم و در سطح استان‌ها توسط روسای دادگستری‌ها تشکیل شده است, افزود: در طول 41 سال گذشته, نظام جمهوری اسلامی دارای 4 هدف راهبردی در خصوص انتخابات بوده است.

مدیرکل پیشگیری‌‌‌‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: ایجاد فضای سالم رقابتی و امن، افزایش مشارکت حداکثری مردم پای صندوق رای، ارتقاء اعتماد عمومی به کارکرد سیاسی اجتماعی امنیتی ستاد و تمرکز بر جرائم از جمله اهداف تشکیل این ستاد است.

وی تمرکز بر راهبرد توجیه، ارشاد، اقدام و هشدار به کاندیداها، احزاب و افراد حقیقی و حقوقی, توضیح و تشریح مفاد قانون برای آنها جهت جلوگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی را مهمترین راهبرد قوه قضائیه در طول 5 دوره انتخاباتی دانست که در طول 4 دوره گذشته نتیجه داده و موجب کاهش جرائم انتخاباتی شده است.

ساوری تصریح کرد: تاکنون 6 جرائم اولویت‌دار به ستادهای انتخاباتی کل کشور ارسال شده است.

وی اضافه کرد: سوء استفاده از امکانات بیتالمال در راستای حمایت یا علیه کاندیدای انتخاباتی، سوءاستفاده از مقام و موقعیت شخصی در راستای حمایت یا علیه کاندیدای انتخاباتی، تخریب چهره و وجه کاندیداها بر علیه یکدیگر، سوءاستفاده احتمالی از اقوام و دادن وعده‌های غیرقابل تحقق و سوءاستفاده ابزاری از اقوام، تخریب چهره نظام و زیر سوال بردن دستاوردهای آن, تعرض به اجتماعات قانونی و نشست‌های قانونی انتخاباتی از جمله جرائم اولویت‌دار هستند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه ادامه داد: سوء استفاده از امکانات بیت‌المال در راستای حمایت یا علیه کاندیدای انتخاباتی و سوءاستفاده از مقام و موقعیت شخصی در راستای حمایت یا علیه کاندیدای انتخاباتی نسبت به سایر جرائم ضریب جرمی بیشتری داشته و تمرکز بر آن در ایجاد فضای رقابتی و اعتماد فضای عمومی به کارکرد ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی کمک می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: برای تحقق راهبردی و تمرکز بر این 6 جرم, بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه صادر و برای اجرایی شدن آن شیوه‌نامه‌ای با بیش از 70 بند تصویب و به ستادهای انتخاباتی کل کشور صادر شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه با بیان اینکه این تدابیر در 3 دوره قبل، حین و بعد از انتخابات قابل اجراست, عنوان کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه کاندیداها، احزاب و طرفداران آنها ابتدا با توجیه و تذکر مواجه شده و درصورت لازم به آنها هشدار داده و پس از این اقدامات, در صورت وقوع جرم انتخاباتی برای متخلفان پرونده جرم انتخاباتی تشکیل خواهد شد.

وی ابراز داشت: باید کاندیداها، احزاب و طرفداران آنها به اخبار و اطلاعات دسترسی داشته باشند و این اطلاعات در اختیار ستادهای انتخاباتی کل کشور قرار دارد.

ساوری با بیان اینکه تخلفات انتخاباتی رادر فضای مجازی و عینی رصد می‌کنیم, گفت: امیدواریم با این نگاه قوه قضائیه, شاهد کاهش جرائم انتخاباتی و عدم تشکیل پروندههای تخلف باشیم.

وی برگزاری نشست‌های تخصصی، دسته‌بندی حوزه‌های انتخاباتی به دو دسته حساس و نیمه حساس، تمرکز بر فضای مجازی و نظارت جدی در خصوص عدم دخالت دستگاه‌ها در دفاع یا علیه کاندیداها را از دیگر اقدامات ستاد پیشگیری از وقوع جرم انتخاباتی دانست.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه از راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارسال تخلفات انتخاباتی توسط مردم خبر داد و افزود: نظارت حداکثری در عملکرد دستگاه‌ها مدنظر قوه قضائیه بوده و تلاش می‌کنیم که اجرا شود تا شاهد کاهش پرونده‌های تخلفات انتخاباتی باشیم.

وی اعلام کرد: خوشبختانه در این دوره از انتخابات, تاکنون در هیچ استانی و در سطح ملی پرونده تخلف انتخاباتی تشکیل نشده است.

ساوری یادآور شد: قطعا خبرنگاران و اصحاب رسانه در این دوره انتخابات نیز همانند دوره‌های گذشته در ارتقاء آگاهی عمومی و اقدامات پیشگیرانه کمک کرده و امیدواریم شاهد تقویت هماهنگی و تعامل جامعه رسانه‌ای در پیشبرد اهداف مورد نظر باشیم.

رضا اعظمی, معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: سومین جلسه پیشگیری از جرائم انتخاباتی در سطح استان و اکثر شهرستان‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: اقدامات این حوزه در قالب مصوباتی ارسال شده و ما نیز پیگیری آن را بر عهده داریم.

اعظمی خاطر نشان کرد: تخلفات به ستاد اعلام شده و پس از پردازش به دادگستری‌ها ارسال می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان یادآور شد: آموزش نامزدها در طول تبلیغ و ارسال نکات و موارد انتخاباتی به آنها یکی از موارد بسیار مهم است که رسانه‌ای خواهد شد.



تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین