« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
به قلم اسداله ربانی مهر ؛
واقعیت این است که در قرن۲۱ ،رسانه از اهمیت و جایگاه خاصی در جامعه برخوردار است و امروزه رسانه های جمعی و وسایل ارتباطی نقش مهمی در تمامی حوزه های مختلف سیاسی،اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی در همه کشورها دارند .
پایگاه خبری آوای رودکوف- اسدالله ربانی مهر:روبرت مرداک ،يكي از يهوديان صهيونيست و مالک بیش از ۵۰ رسانه بزرگ دنیا در مصاحبه ای در مورد اهمیت وجایگاه رسانه گفت: به رییس جمهور آمریکا گفتم :اگر اعلام کنم که تو مرده ای، به سادگی نمی توانی زنده بودنت را اثبات کنی!


۱-واقعیت این است که در قرن۲۱ ،رسانه از اهمیت و جایگاه خاصی در جامعه  برخوردار است و امروزه رسانه های جمعی و وسایل ارتباطی نقش مهمی در تمامی حوزه های مختلف سیاسی،اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی در همه  کشورها دارند .

درک دنیای پیرامون و اطلاع از حوادث و رویدادها به خوبی تاثیرات وسایل ارتباط جمعی را برای ما روشن می سازد.

،افکار عمومی وحتی زندگی اجتماعی همه مردم  تحت تاثیر رسانه قرار گرفته است و بارها شاهد هستیم که  قیمت سکه و ارز و حتی سهام بورس و شرکت های بزرگ در حوزه اقتصادی تحت تاثیر اخبار رسانه است وحتی در حوزه سیاسی و نظامی رسانه تاثیر گذاری بیشتری از خود بر جای گذاشته است که شاید علت اصلی آن تاثیر این حوزه ها در زندگی روز مره مردم است .

۲- امابعد از اقدام غیرقانونی آمریکا برخلاف همه قوانین بین الملل و ترور یک فرمانده ارشد نظامی یک کشور در کشور دیگر و اعتراضات مردمی به این اقدام آمریکا از آسیاو آفریقا تااروپا وحتی داخل آمریکا و بازیگران هالیوود،جمهوری اسلامی  ایران با بهره گیری از قدرت موشکی ،پایگاه نظامی امریکا در عراق را موشک باران کرد اما در اقدامی جالب رییس جمهور آمریکا در برابر رسانه ها ظاهر شد واعلام کرد که خسارت ها حداقلی بود و تلفاتی نداشتم،نکته جالب اینکه آمریکا اجازه نداد هیچ عکاس یا خبرنگاری از این مکان خبرتهیه کنند و حتی خبرنگاری که در مورد تلفات و خسارات این حادثه خبری تهیه کرده بودصفحه شخصی اش در فضای مجازی بسته شد تا افکار عمومی به این واقعیت برسد که آمریکاهر چند در طاهر از شفاف سازی و آزادی و گردش اطلاعات حرف می زند اما خود درعمل اعتقادی به آن ندارد.

و در نهایت اینکه از این دو ماجرا با تبلیغات رسانه ای به نفع خود استفاده کند وافکارعمومی را با خود همراه سازد هر چند پذیرش آن برای مردم آگاه دنیا سخت است.

۳- مسئله بعدی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین/تهران بود که مقامات ارشد آمریکا برخلاف آن چه ایران اعلام کرد یک روز بعد از حادثه عنوان کردند که این هواپیما توسط راهدار های ایرانی هدف گرفته شده و وسقوط کرده است و همین موضع گیری باعث شد که رئیس جمهور اوکراین ازسازمان ملل درخواست تحقیق در مورد علت اصلی سقوط هواپیما بکند و بیشتر رسانه های دنیا به این موضوع پرداختند و خواستار پاسخگویی ایران در این زمینه شدند.

اما نکته مهم اینکه در حالی که هنوز جعبه سیاه هواپیما باز نشده و از طرفی بیشتر شواهد حاکی از نقص فنی بوده کشور آمریکا به دلایل مختلف و با بازی رسانه ای سعی دارد این موضوع را به نفع خود مصادره کند.

اما واقعیت این است که شرکت بزرگ هواپیمایی بوئیینگ در چند ماه اخیر با کاهش ۲۵درصدی سهام و زیان ۶میلیارددلاری روبرو شده و به شدت در حال زیان دهی بوده و حادثه اخیر سقوط هواپیمای این شرکت در تهران باعث ضربه بزرگی به این شرکت بزرگ شده بود و به همین علت آمریکا با بازی رسانه ای جدید سعی داشته از  زیان بیشتر این شرکت بزرگ  جلوگیری کند ،هر چند نتوانستند به هدف نهایی خود برسند ودرنهایت مولنبرگ مدیرعامل شرکت هواپیمایی بوئینگ برکنار شد اما با کمک رسانه ها و شانتاژهای خبری توانستند بخشی از این فشارها را کم کنند و از زیان دهی بیشتر این شرکت غول پیکرو برند معروف خود تا حدودی جلوگیری و یا آن را به حداقل کم کاهش دهند.

۴- درنتیجه اینکه باید حوادث اخیر تحربه ای برای ما باشد که در بحث رسانه، اطلاع رسانی و فضای مجازی نگاه ویژه تری داشته باشیم و در شرایط فعلی نگاه مان به این حوزه مهم و تاثیر گذار بسیار راهبردی تر باشد و در جنگ رسانه ای که دشمن شروع کرده و رسانه های بسیار زیادی در اختیار دارد و  بسیار با برنامه حرکت می کند با برنامه تر حرکت کنیم و اجازه ندهیم در این حوزه دست بسته  باشیم.

بی شک  در حوادث اخیر بالاخص حمله مقتدارانه موشکی ایران دربرابر یک ابرقدرت دنیا و تشییع میلیونی  سردارحاج قاسم سلیمانی در ایران و سایر کشورها می تواند تا سال ها با تحلیل خوب رسانه ای ابزاری مناسب و محتوای خوبی برای ارتقا جایگاه ایران در سطح ملی و بین المللی باشدو البته برای رسیدن به این هدف نیاز است در حوزه رسانه برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم .

اسداله ربانی مهر /کارشناس ارشد مدیریت بین الملل
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: