« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
انتخابات
معاون سیاسی دبیرکل حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان گفت: در اسفندماه انتخابات درون‌جناحی خواهیم داشت و اصولگرایان با خودشان رقابت خواهند کرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ معاون سیاسی دبیرکل حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان گفت: در اسفندماه انتخابات درون‌جناحی خواهیم داشت و اصولگرایان با خودشان رقابت خواهند کرد.

حمید صابریان در خصوص رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: با توجه به رفتار حوزه نظارتی در انتخابات و اینکه تقریبا 90 درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور رد صلاحیت شدند، به نظر می‌رسد انتخابات پیش رو، انتخابات درون‌جناحی است و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند حضور داشته باشند، زیرا پیشاپیش حضور آنها در انتخابات محدود شده و نمی‌توانند شرکت کنند.

وی افزود: طبیعتا در اردوگاه اصولگرایان، در غیبت حریف و رقیب اصلی خود که جریان اصلاحات است، وحدت معنی پیدا نمی‌کند و در بین خودشان شعبه شعبه می‌شوند، اکنون نیز این بحث وجود دارد. در انتخابات گذشته نیز به جهت اینکه رهبر مشخصی نداشتند، نتوانستند به وحدت برسند. در اسفندماه انتخابات درون‌جناحی خواهیم داشت و اصولگرایان با خودشان رقابت خواهند کرد.

صابریان با بیان اینکه هندسه سیاسی ما به گونه‌ای بوده که مسائل و محورهایی که مردم روی آن حساس هستند، مشخص است و دو نحله فکری اصلاح‌طلب و اصولگرا راجع به این مباحث، دیدگاه مشخص دارند، عنوان کرد: بعید می‌دانم جریان سومی بخواهد ظهور کند. یک بار در دوره احمدی‌نژاد این بحث پیش آمد که جریان سومی ظهور کند، اما مشخص است که جریان سومی نیست و در دل همان جریان اصولگرایی است. این جریان‌ها در فضای سیاسی کشور نهادینه شده‌اند و به این زودی جریانی تحت عنوان جریان سوم نخواهیم داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه فضای انتخابات مجلس با فضای انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرگان و شوراها به خصوص در حوزه شهرستان‌ها مقداری متفاوت است، تصریح کرد: اگر در حوزه شهرستان‌ها رقابت جدی وجود نداشته باشد، بعید است که بتوان چندان روی بحث مشارکت در انتخابات کار کرد. به لحاظ ماهیت سیاسی که از قبل وجود دارد، رقابت در شهرستان‌ها به طور کلی هست و اکنون در قالب دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا خود را نشان داده است. اگر جریانی از عرصه انتخابات غایب باشد، آوردن مردم پای صندوق‌های رای و آوردن طرفداران جناح دیگر کار سختی خواهد بود.

معاون سیاسی دبیرکل حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان ادامه داد: نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا آنچه مشارکت را بالا می‌برد، رقابت است. وقتی با خود رقابت می‌کنند، چه حرف جدیدی زده می‌شود و مردم چه انتخابی دارند؟ وقتی مردم پای صندوق رای می‌روند که بین الف و ب تمایزی وجود داشته باشد و آنها بین الف یا ب یکی را انتخاب کنند، اما وقتی تمایزی وجود ندارد و هر دو رقیب یک حرف را می‌زنند به نظر نمی‌رسد رای دادن محلی از اعراب داشته باشد.

وی در خصوص مشوق‌های لازم برای ترغیب مردم به حضور در انتخابات، گفت: در شرایط فعلی کشور، مسائلی چون شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیما، جان‌باختگان کرمان و تهدیدهایی که از بعد خارجی با آن مواجه هستیم، انتظار داشتیم و تحلیل ما این بود که شورای نگهبان و هیات‌های نظارت فضا را برای رقابت باز می‌کنند، همان‌طور که مقام معظم رهبری در خطبه‎های نماز جمعه فرمودند حضور مردم در انتخابات اسفندماه گسترده بوده و به افزایش امنیت ملی کشور و وفاق ملی بسیار کمک می‌کند.

صابریان بیان کرد: من واقعا از این رفتار شورای نگهبان شوکه شدم. تصور ما این بود که با توجه به موج عظیم وحدتی که در تشییع سردار سلیمانی ایجاد شد، همه مردم و علاقه‌مندان به اسلام و ایران آمدند و آن حماسه را خلق کردند، به نظر می‌رسید که شورای نگهبان سهم خود را در حفظ این وحدت ایفا کند، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد، البته گفته شده که 7 هزار نفر حضور دارند و رقابت می‌کنند، در حالی که با این عددها آدرس اشتباه می‌دهند، 7 هزار نفر که هیچ، حتی اگر 70 هزار نفر را از یک نحله فکری تایید کنید و تنها با خودش رقابت کند، این انتخابات رقابتی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب اضافه کرد: اینکه بر سر یک کرسی مجلس 100، 200 یا 300 نفر رقابت می‌کنند، این انتخابات رقابتی نیست. کاش برای هر کرسی تنها دو نفر رقابت می‌کردند، اما از دو جریان سیاسی مختلف با دو ادبیات و دیدگاه متفاوت که مردم می‌توانستند بین این دو دیدگاه انتخاب کنند. امیدواریم در فرصت باقی‌مانده شورای نگهبان تجدید نظر کند که البته من خوش‌بین نیستم، همچنین فضایی را فراهم کند که همه جریان‌های سیاسی بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند./ایسنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین