« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
آوای رودکوف گزارش می کند:
متاسفانه مصرف نوشابه های گازدار بطور فزآینده در میان مـردم دنیا بخصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند، رواج پیدا کرده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف:امروزه تقریبا می توان گفت که اغلب افراد نوشابه مصرف می کنند، اما اگر مضرات و عوارض جبران ناپذیر نوشابه را بدانند شاید از نوشیدن نوشابه پشیمان شوند!

با اینکه مصرف نوشابه در بسیاری از کشورها رو به کاهش است، بسیاری از مردم هر روز نوشابه می نوشند.

متاسفانه مصرف نوشابه های گازدار بطور فزآینده در میان مـردم دنیا بخصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند، رواج پیدا کرده است.



نوشابه ها حاوی فسفریک اسید هستند
رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی اظهار کرد: نوشابه ها حاوی فسفریک اسید هستند مقادیر زیادی از کلسیم استخوان را کاهش می دهد.

احمد بایبوردی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: میزان بالای شکر در نوشابه باعث فشار پانکراس می شود و به طور بالقوه آن را ترک می کند و نمی تواند نیاز بدن به انسولین را حفظ کند. نوشیدن یک یا دو نوشیدنی قندی روزانه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 25 درصد افزایش می دهد.

وی، از کاهش کاهش آب بدن با شکر و سدیم موجود در نوشابه گفت و تشریح کرد: وجود شکر، سدیم و کافئین بالا در نوشابه موجب کاهش آب بدن می شود و اگر مصرف نوشابه به صورت مداوم باشد کم شدن آب بدن به طور مزمن خواهد شد.

رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی، یادآور شد: یک بطری 20 اونس نوشابه حاوی 17 قاشق چای خوری شکر و 240 کالری و عاری از هر ارزش غذایی است. متوسط حدود یک ساعت پیاده روی برای سوزاندن 240 کالری در نوشابه 20 اونسی لازم است.

بایبوردی، ضمن بازگو نمودن مضرات کافئین نوشابه ادامه داد: کافئین بالای نوشابه مضرات زیادی برای سلامتی دارد. به طوری که این ماده موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان، تومور سینه، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا می شود.

وی، افزود: نوشابه با دارا بودن مقدار زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا مضرات زیادی به دنبال دارد؛ تمامی این ذرت ها دست آورد اصلاح ژنتیکی هستند، همچنین بر اساس مطالعات انجام یافته به وجود جیوه در تولید شربت ذرت با فروکتوز بالا پی برده شده است.

بایبوردی، ضمن بازگو نمودن استفاده از یک نوع شیرینی مصنوعی در تولید نوشابه تاکید کرد: در تولید نوشابه از آسپارتام یک نوع شیرینی مصنوعی به جای قند استفاده می شود که به تبع تاثیرات زیان باری به دنبال دارد؛ از جمله این ضررها شامل ایجاد تشنج، ام اس، تومور مغزی، دیابت و اختلالات عاطفی می شود؛ نوشابه بر اثر گرما به متانول و بعد به فرمالدهید و اسید فرمیک تبدیل می شود.


از بارزترین مضرات نوشابه قند بالای آن است
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهارکرد: از بارزترین مضرات نوشابه قند بالای آن است، به طوری یک بطری نوشابه حاوی 10 قاشق شکر است. چنین مقداری از شکر در مایعات موجب افزایش سریع قند خون در افراد می شود؛ چنان در مصرف نوشابه دقت لازم را نداشته باشید در آینده احتمال مبتلا شدن به بیماری های دیابتی نیز افزایش می یابد و بدن ممکن است در برابر انسولین از خود مقاومت نشان دهد هم چنین چاقی هم در کمین مصرف کنندگان بیش از حد نوشابه قرار دارد؛ فاجعه تر از همه این ها این مورد است که قند نوشابه ها در قالب شربت ذرت با فروکتوز بالا ارائه می شود.

جابر سلیمانی، ضمن بازگو نمودن اثرات اسيد فسفريک در نوشابه های گازدار افزود: اسيد فسفريک موجود در نوشابه های گازدار ماده ای بسيار سمّی است. در صنعت از اسيد فسفريک به عنوان سختی گير آب استفاده مي شود. به اين طريق كه اسيد فسفريک سبب زدودن كلسيم و منيزيم از آب سخت می شود. اسيد فسفريک در بدن نيز دارای عملكرد مشابهی است، يعنی يون كلسيم را از استخوانها بر داشته و پوكی استخوانها را درپی دارد.

وی، بیان کرد: شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده‌شده در نوشابه‌ها نه در بدن تجزیه می‌شوند و نه حتی تجهیزات تصفیه‌ فاضلاب می‌توانند آنها را پیش از بازگشت به چرخه‌ آب به دام بیندازند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ادامه داد: هنگامی که میزان اسید فسفریک خون افزایش می یابد، کلیه ها قادر بدفع سریع آن نمیباشند، بنابراین فشار مضاعفی بروی کلیه ها وارد می شود. مصرف نوشابه های گازدار سبب میگردد تا کلسیم از استخوانها برداشته شده و درون خون جریان یابد این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها شده که در نهایت منجر به سنگ کلیه می شود.

وی، از افزایش قابل‌توجه‌ تجمع چربی در کبد با نوشیدن نوشابه‌های غیررژیمی افزود: نوشیدن نوشابه‌های غیررژیمی به افزایش قابل‌توجه‌ تجمع چربی در کبد و ماهیچه‌های اسکلتی می‌انجامد که هر دوی اینها می‌تواند به مقاومت انسولینی و دیابت منتهی بشود.

سلیمانی، خون اسیدی را بر روی عملكرد گلوتايتون تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: خون اسيدی بر روی عملكرد گلوتايتون تاثير می گذراد. گلوتايتون يک آنزيم با خاصيت آنتی اكسيدانی است. علاوه بر آن نوشابه های گازدار فاقد هرگونه مواد معدنی و ويتامين می باشند. افرادی كه نوشابه مصرف می كنند معمولا مصرف آب ميوه، شير و حتی آب را كاهش می دهند و بدن خود را از ويتامينها و مواد معدنی كه برای سلامتی پوست ضروری می باشند، محروم می سازند، بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروک می شود.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: