« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
عراق
سرانجام پس از کش و قوس های فراوان میان گروههای سیاسی عراق، محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:برهم صالح رئیس جمهور عراق، علاوی را مأمور تشکیل کابینه کرده است.


بر اساس گزارش العالم؛ محمد توفیق علاوی امروز شنبه اعلام کرد که از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شده است.

وی اعلام کرد که اگر خواسته تظاهرات کنندگان برآورده نشود، استحقاق سمت را ندارد.

علاوی گفت: پس از اینکه اندکی قبل، رئیس جمهوری مرا مأمور تشکیل دولت جدید کرد خواستم که تظاهرات کنندگان را مخاطب قرار دهم. اگر شجاعت شما نبود، تغییری در کشور رخ نمی‌داد. شما تحمل کردید و صبر زیادی به خرج دادید. من حامی شما هستم و از شما می‌خواهم که به تظاهرات خود ادامه دهید.

آشنایی با بیوگرافی نخست وزیر جدید عراق

محمد توفیق حسین علاوی امین الربیعی در سال ۱۹۵۴ میلادی در بغداد به دنیا آمد، دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در بغداد پشت سر گذاشت و در ادامه در رشته مهندسی معماری در دانشگاه بغداد به تحصیل پرداخت و در سال پایانی مجبور شد دانشگاه را ترک کرده و عراق را به مقصد لبنان در سال ۱۹۷۷ میلادی ترک کند. در سال ۱۹۸۰ میلادی در رشته معماری از دانشگاه آمریکایی بیروت فارغ التحصیل شد.

در ابتدای جوانی،وارد حزب الدعوه شد و بعدها به دلیل اختلافات فکری از این حزب جدا شد.

علاوی در سال ۲۰۱۲ میلادی در دولت نوری المالکی به عنوان وزیر ارتباطات تعیین شد که پس از مدتی استعفا کرد. گفته می‌شود از نظر فکری نزدیک به ایاد علاوی (نخست وزیر اسبق عراق) بوده و البته همیشه در فهرست سیاسی وی در انتخابات شرکت کرده است و از سال ۲۰۰۵ میلادی همواره در فهرست علاوی لیبرال بوده است که با اسامی مختلفی همچون القائمه العراقیه، القائمه الوطنیه و ائتلاف الوطنیه در صحنه سیاسی عراق فعالیت کرده است.

اعتقاد فکری وی تاسیس یک دولت مدنی است، یکی دیگر از اعتقادات وی، وحدت بین شیعیان و اهل سنت عراق است و این پیام آیت الله سیستانی را بارها تکرار کرده است.

گفتنی است که ساعاتی قبل یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرده بود که توافقی درباره نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق صورت گرفته است.

این منبع اعلام کرده بود: توافق نهایی میان گروه‌های سیاسی عراقی برای معرفی محمد توفیق علاوی به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق به عنوان فردی که باید از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شود، رخ داده است. برهم صالح باید نامزد مورد نظر را مأمور تشکیل کابینه جدید تا کابینه جدید رونمایی شود.

اسپوتنیک نیز هم به نقل از منبع عراقی اعلام کرده بود: تفاهماتی میان هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و سائرون برای نامزدی محمد توفیق علاوی برای ریاست دولت آتی عراق حاصل شده است. محمد توفیق علاوی از مقبولیت عمومی برخوردار است.

این درحالی است که برهم صالح رئیس جمهور عراق تا امروز به گروه‌های سیاسی عراقی فرصت داده بود که نامزد تصدی پست نخست وزیری را معرفی کنند. بر اساس قانون اساسی عراق، نخست وزیر باید اعضای کابینه خود را طرف حداکثر ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رئیس جمهوری ، معرفی کند. اگر نخست وزیر مکلف، در این مدت نتواند کابینه را تشکیل دهد، رئیس جمهوری حداکثر تا پانزده روز فرد جدیدی را مامور تشکیل کابینه می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: