« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
جهان
با ترور سردار سلیمانی، حزب الله وارد صحنه سیاسی عراق شد تا خلأ سلیمانی را دست کم تا زمانی که ایران تعادل خود را از ضربه حذف او بازیابد، پرکند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوفبه نقل از میدل ایست نیوز؛ پشت پرده مذاکرات برای معرفی نخست وزیر جدید عراق نشان دهنده کاهش نقش ایران و افزایش نقش حزب الله لبنان در پشت صحنه سیاست  عراق است. تحولی که ربط مستقیم با ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، دارد.

«محمد توفیق علاوی» که اخیرا مأمور تشکیل کابینه  در عراق شده روابط نزدیکی با حزب الله لبنان دارد. در سال 2006 که علاوی وزیر ارتباطات عراق بود، حزب الله لبنان با استفاده از روابطش با علاوی توانست قراردادهای کلان برای سرمایه گذاری در بخش ارتباطات عراق امضا کند.

منابع آگاه تأکید کرده اند که حضور علاوی در مقام نخست وزیری عراق راه را برای افزایش نفوذ حزب الله در عراق و مدیریت دوره پس از سلیمانی باز می کند.

با ترور سردار قاسم سلیمانی، پیشبرد سیاست های ایران در عراق با خلایی جدی مواجه شد.سردار  سلیمانی که عراقی ها از او به «حاج قاسم» یاد می کنند در طی سال های گذشته به عاملی کلیدی در سیاست های عراق تبدیل و مسئول توزیع نقش میان نیروهای سیاسی عراق و حل اختلافات آنها شده بود.

پر کردن جای خالی سلیمانی کاری نیست که با تعیین جانشین وی تمام شود، چون او شبکه ای در هم پیچیده از روابط با گروه های عراقی اعم از شیعه و سنی و کرد داشت که درهای بسته ای را به روی وی باز کرد.

با ترور سلیمانی، حزب الله وارد صحنه سیاسی عراق شد تا خلأ سردار سلیمانی را دست کم تا زمانی که ایران تعادل خود را از ضربه حذف او بازیابد پرکند.

تأکید خود علاوی و برخی از دیگر نیروهای سیاسی بر اینکه وی نامزد ایران نیست این سؤال را مطرح کرد که پس چه کسی از وی حمایت می کند. اما به تدریج روشن شد که این ایران است که حزب الله را وارد میدان عراق کرده تا خللی در سیاست های ایران در عراق پیش نیاید.

منابع آگاه به «ایندیپندنت عربی» گفتند که «محمد کوثرانی»، مسئول پرونده عراق در حزب الله لبنان، پس از ترور سپهبد سلیمانی در بغداد به سر برده تا فضای لازم برای مسئولیت علاوی را فراهم کند.

این منابع گفته اند که علاوی برای رسیدن به این منصب تعهداتی درباره ادامه تلاش ها برای خروج نیروهای امریکایی از عراق داده است.

به گفته این منابع بخش دیگری از تعهدات علاوی به وضعیت نیروهای الحشد الشعبی مربوط می شود.

علاوی در 1977 از عراق به بیروت گریخت و در دانشگاه امریکایی بیروت تحصیل کرد. او تا دو هفته پیش که به بغداد رفت در بیروت به سر می برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین