« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
ایران
بعد از اربعین حسینی به دلیل وضعیت عراق، سفرهای زمینی به عتبات متوقف شد، اما اکنون با برقراری امنیت و بازشدن مرز مهران برای تردد زائران، پس از چهار ماه انتظار، سفرهای زمینی به عتبات از سر گرفته شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از  فارس؛سفر زمینی به عتبات که پس از اربعین حسینی به دلیل وضعیت عراق متوقف شده بود، در روزهای اخیر با بازشدن مرزهای زمینی برنامه‌ریزی به منظور ازسرگیری این سفرها آغاز شد.

موافقت شورای عالی امنیت ملی برای باز شدن سفر زمینی به عتبات

چندی پیش با توجه به آمادگی طرف عراقی برای میزبانی از زائران زمینی عتبات، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت از آمادگی ایران نیز برای برقراری اعزام‌های زمینی به عتبات خبر داد. تا اینکه وی هفته‌های گذشته به لزوم موافقت شورای عالی امنیت ملی به منظور ازسرگیری این سفرها اشاره کرد.

هفته گذشته یک منبع مطلع  از بازشدن مرز مهران برای تردد زائران حسینی خبر داد و در خروجی خبرگزاری فارس نیز خبری با عنوان «ازسرگیری سفر زمینی به عتبات قوت گرفت» منتشر شد که اکنون به نظر می‌رسد با باز شدن مرزهای زمینی برای تردد زائران عتبات، شورای عالی امنیت ملی نیز موافقت خود به منظور از برقراری سفر زمینی عتبات را اعلام کرده است.

ثبت‌نام سفر زمینی به عتبات آغاز شد

زائران از امروز می‌توانند برای سفر زمینی به عتبات ثبت‌نام کنند. اولین اعزام زمینی به عتبات پس از مدت‌ها وقفه به دلیل شرایط عراق، ۲۶ بهمن‌ماه هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) پیش‌بینی شده است و عاشقان سفر به کربلا مجدد امکان ثبت‌نام به عتبات دارند و‌ می‌توانند در کاروان‌های زمینی پیش‌بینی شده نام نویسی کنند.

ثبت‌نام‌هایی که به اعزام زائران عتبات ختم نشد

البته بعد از سفر اربعین حسینی همچنان از متقاضیان اعزام زمینی به عتبات ثبت‌نام‌ به عمل می‌آمد، اما با وجود ثبت‌نام و‌ حتی وایز مبالغ توسط متقاضیان، این سفرها انجام نشد و زائران در بلاتکلیفی قرار داشتند.

پس از آن صحبت‌الله رحمانی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت از متوقف شدن سفر زمینی به عتبات خبر داد و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز گفت: در حال حاضر تنها سفر هوایی به عتبات به صورت محدود انجام می‌گیرد.

اکنون با آغاز ثبت‌نام سفر زمینی به عتبات، به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌ها برای آغاز مجدد این سفرها انجام شده است و زائران پس از ثبت‌نام می‌توانند به این سفر معنوی به صورت زمینی مشرف شوند.

سفر زمینی به عتبات از سر گرفته شد

بر همین اساس، طبق برنامه‌ انجام شده از سوی سازمان حج و زیارت که البته هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، ثبت‌نام سفر زمینی به عتبات آغاز شد و زائران پس از ۴ ماه انتظار در بازه‌های زمانی ۲۶ بهمن ماه تا ۲۱ اسفندماه می‌توانند در کاروان‌های پیش‌بینی شده به صورت زمینی به عتبات سفر کنند.

هزینه سفر زمینی به عتبات مشخص شد

همچنین هزینه این سفر معنوی از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که تمامی کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت به مدت ۷ شب و ۸ روز در عتبات حضور دارند؛ به طوری که ۳ شب در کربلا، ۳ شب در نجف اشرف و یک شب در کاظمین اسکان داده می‌شوند و زیارت دوره سامرا نیز برای کاروان‌ها در نظر گرفته شده است.

با برقراری سفر زمینی به عتبات به طور حتم در روزهای آینده شاهد حضور پرشور زائران ایرانی در شهرهای مقدس عراق خواهیم بود، چرا که پیش از این با توجه به اینکه بسیاری از زائران امکان تأمین هزینه‌های سفر هوایی به عتبات را نداشتند، از این سفر بازمی‌ماندند، اما اکنون با برقراری سفر زمینی به عتبات این امکان برای بسیاری از متقاضیان و عاشقان اهل‌بیت (ع) فراهم شده است.

البته بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز نیز از غفلت سازمان حج و زیارت در رابطه با اطلاع‌رسانی مناسب در زمینه سفرهای زیارتی عتبات سوءاستفاده کرده و با راه اندازی کاروان‌های زمینی به عتبات سعی در جذب زائران دارند. به طوری که مدیر یکی از دفاتر زیارتی که ثبت‌نام زائران زمینی عتبات را از روز گذشته آغاز کرده است، به فارس می‌گوید: تاکنون یک کاروان زمینی پر شده است که البته کاروان‌‌های ما در قالب بسته‌های متنوع در نظر گرفته شده‌اند. در حال حاضر کاروان ۴۰ نفره سفر زمینی به عتبات ۵ روزه به این سفر معنوی مشرف می‌شوند و تنها در کربلا و نجف اسکان می‌یابند.

این امر در حالی است که انتظار می‌رفت سازمان حج و زیارت با اطلاع رسانی مناسب برای ثبت‌نام از متقاضیان سفر زمینی به عتبات و پیش‌بینی بسته‌های متنوع زیارتی با قیمت‌های مناسب، اجازه فعالیت کاروان‌های غیرمجاز را نمی‌داد و زائران به راحتی در قالب کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت به این سفر معنوی مشرف می‌شدند.

بعد از اربعین امسال تمامی اعزام‌های زائران عتبات به صورت هوایی و محدود انجام شد و ثبت‌نام از متقاضیان سفر به عتبات هم متوقف شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین