« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
سرویس گیاهان دارویی؛
کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:کنگر منبع غنی پتاسیم است. ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود. این گیاه و بخصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می‌کند.

کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

سرگل های این گیاه به عنوان سبزی مصرف می شود که برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می کند.عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید
بوده و در درمان یرقان ، سوء هاضمه ، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.

کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند.

برگ‌های کنگر موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون بسیار سودمند است.



کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند.

كنگر طبیعتی گرم و خشگ دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی كه گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود.

برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

گیاه کنگر به خاطر بهبود سلامتی کبد از طریق تقویت غشاء سلولهای کبدی و کمک به آن برای رهایی از سموم، شهرت دارد و یکی از ویژگی های ناشناخته آن، پیشگیری از سرطان است.

کنگر بیشتر مورد استفاده کسانی است که داروهای بیماریهای مزمن مثل دیابت، فشار، روماتیسم و نظایر آن را مصرف می کنند زیرا این گیاه می تواند به پاکسازی کبد آنها از سموم دارو کمک کند.
ماده موثر سیلیمارین گیاه کنگر یا همان خار مریم از کبد محافظت و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند و از ویژگی های این گیاه، قدرت آن در مهار رشد سلولهای سرطانی پروستات، پوست، سینه و سلولهای دهانه رحم است و عمر سلول های سرطانی را کوتاه و از رسیدن خون به تومورها می کاهد.

بهتر است زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر کوهی پرهیز کنند. همچنین با توجه به اینکه برگهای کنگر تحریک کننده انقباض کیسه صفرا است، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند نباید آن را مصرف کنند، چرا که افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا میشود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: