« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
سیاسی
چند منبع بلندپایه عراقی از جمله یکی از سران الحشد الشعبی ابعاد تازه‌ای از تحقیقات ایران در پرونده ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را فاش کردند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از میدل ایست نیوز؛چند منبع بلندپایه عراقی از جمله یکی از سران الحشد الشعبی ابعاد تازه‌ای از تحقیقات ایران در پرونده ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را فاش کردند.

به گفته این منابع روز دوشنبه سومین هیئت تحقیق و تفحص ایرانی پس از بازدید از عراق و سوریه به ایران بازگشت.

این منابع گفتند هیئت تحقیق و تفحص ایران متشکل از کارشناسانی از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه است و در این پرونده تاکنون چند عنصر محلی در عراق و سوریه بازداشت شده‌اند.

این تحقیقات در حالی انجام می‌شود که منابع آگاه از تغییرات گسترده در دستگاه امنیت الحشد الشعبی خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش ها برخی عناصر دستگاه امنیت حشد به سمت های دیگری منصوب شده و برخی دیگر از سمت های خود عزل شده اند.

یک مقام بلندپایه عراقی درباره فعالیت های هیئت تحقیق و تفحص ایرانی گفت هیئت ایرانی در پرونده ترور سردار سلیمانی کاملا مستقل عمل می کنند و همکاری عراق و سوریه در این پرونده کاملاً صوری و منحصر به تسهیل دیدارها و همراهی با آنها در دیدار هایشان در خاک این کشور است.

به گفته این مقام این هیئت ایرانی اجازه دسترسی به تماس های تلفنی شماری از افراد در روز ترور را دریافت کرده شماری از کارکنان فرودگاه بغداد را بازجویی کرده است.

به گفته این منبع در این پرونده چند شهروند عراقی بازداشت شده اند اما تحقیقات گسترده تر در سوریه انجام می شود زیرا ایرانی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند فروخته شدن سلیمانی به امریکایی ها کار مزدوران سوریه بوده و عراق صرفاً محل اجرای این عملیات بوده است.

این مقام درباره گزارش‌های پیشین درباره بازداشت و بازجویی از کارکنان شرکت هوایی اجنحة الشام که متعلق به «رامی مخلوف»، پسردایی بشار اسد است، گفت که بازداشت این افراد در برابر حجم و اهمیت افراد دیگری که در این پرونده در سوریه بازداشت شده و تحت تعقیب هستند چندان قابل توجه نیست.

این مقام عراقی افزوده که این فرضیه برای ایرانی ها مطرح شده که یک شبکه جاسوسی فعالیت های اخیر سلیمانی را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می داده و هیچ بعید نیست این شبکه در خود سپاه هم نفوذ داشته باشد، هرچند تردیدی نیست که زیر نظر داشتن تحرکات قاسم سلیمانی توسط امریکا موضوع تازه نبوده است.

همزمان یک عضو شاخص در سازمان الحشد الشعبی گفت که تحقیقات ایران با هدف شناسایی این شبکه تجسس است و در این باره چند عنصر عراقی و سوریه ای و ایرانی بازجویی شده‌اند هر چند هیچکدام از آنها بازداشت نشده اند.

به گفته این مقام اولین بازجویی ها با با عناصر تیپ ۵ پلیس فدرال عراق بوده که اولین گروهی بودند به محل حادثه رسیدند، همچنین با عکاسانی که اولین عکس ها را از این حادثه گرفتند.

همزمان یک نماینده از ائتلاف فتح، شاخه سیاسی الحشد الشعبی، درباره تبدیل این پرونده به ابزاری برای سرکوب سیاسی و تسویه داخلی در عراق هشدار داد و گفت این پرونده ممکن است پیامدهای سیاسی داشته باشد و از آن در رقابت های سیاسی استفاده شود.

«هادی العامری» رئیس سازمان بدر که از گروه های اصلی الحشد الشعبی است دوشنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که یه شب پیش از ترور سردار سلیمانی به او پیغام داده که به عراق نیاید.

او توضیح نداد که چرا چنین درخواستی را مطرح کرده اما تاکید کرد که به ابومهدی المهندس گفته که اگر پیغامش را به سلیمانی نرساند «خیانت کرده است».

قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بامداد دوم ژانویه در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی نیروهای امریکایی قرار گرفتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: