« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
آوای رودکوف بررسی کرد:
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف گفت :نمی‏توان آزادی عقیده را محدود کرد، بلکه هر انسانی در کشور اسلامی در انتخاب عقیده و مرام خویش آزاد است...
پایگاه خبری آوای رودکوف:حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: کامل‏ترین مصداق خودی کسی است که در اعتقاد و عمل به اصول و مبانی اصیل اسلام پای‏بند باشد، ولی نمی‏توان آزادی عقیده را محدود کرد، بلکه هر انسانی در کشور اسلامی در انتخاب عقیده و مرام خویش آزاد است. از این رو برگرفته از تاریخ حکومت‏های اسلامی بویژه، حکومت رسول خدا، همه کسانی که قوانین کشور اسلامی را بپذیرند اگر چه مسلمان نباشند، در صورتی که از نفاق و کارشکنی و تلاش برای دور کردن اهل ایمان از راه راست، اجتناب نمایند و در راستای مصالح عموم مردم قدم بردارند «خودی» به شمار می‏آیند.

وی، افزود: خودی بودن تنها درسایه پیروی عملی از ولایت معنا پیدا می‏کند تا آنجا که دوستی و دشمنی قلبی هم، رنگ خدایی می‏گیرد و ریشه خودی شدن به شمار می‏رود.

وی، بااستناد به آیه 4 سوره منافقون(وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: چون آنان را ببینی جسم و ظاهرشان از آراستگی و وقار تو را به شگفت آورد و اگر سخن گویند به علت شیرینی و جذابیّت کلام به سخنانشان گوش فرا می دهی اما از پوچی باطن، سبک مغزی و دورویی گویی چوب های خشکی هستند که به دیواری تکیه دارند و در حقیقت اجسادی بی روح اند که در هیچ برنامه ای اطمینانی به آنان نیست، از شدت بزدلی هر فریادی را به زیان خود می پندارند. اینان دشمن واقعی اند؛ از آنان بپرهیز؛ خدا آنان را بکشد؛ چگونه با دیدن این همه دلایل روشن، از حق به باطل منحرف می شوند. حجت‌الاسلام قاسمی خویی، حقیقت خودی و غیرخودی همزاد جامعه انسانی دانست و ادامه داد: حقیقت خودی و غیرخودی همزاد جامعه انسانی است؛ زیرا انسان همواره دارای اعتقادهایی است که با برخی از عقاید اصولی دیگران در تضاد کامل قرار می‏گیرد. تقسیم بندی افراد به خودی و غیرخودی در مسایل مهم حیات اعتقادی، اجتماعی و سیاسی امری ضروری و غیرقابل انکار خواهد بود.

وی، افزود: نگاهمان در ابندا به انسانها نگاهی خیرخواهانه است و می خواهیم به انها محبت نموده و دستشان را بگیریم.

این استاد دانشگاه، از بارزترین ویژگی های غیرخودی‏ها گفت و یادآور شد: نفاق، مخالفت با نظام مستقل مردمی به صورت آشکار و پنهان و همدستی با دشمنان از بارزترین ویژگی های غیرخودی‏ها است، و آنان که دارای این اوصاف باشند، خواه به ظاهر مسلمان یا غیر مسلمان، از زمره خودی‏ها بیرون خواهند بود.

وی، بااشاره به فرموده امام جعفزصادق(ع)افزود: ایشان می فرمایند: سه چیز از نشانه‏های مؤمن است: شناخت خدا و دوستان و دشمنان خدا.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ضمن بازگو نمودن یكی از اقدامات شایسته قرآن تاکید کرد: یكی از اقدامات شایسته قرآن درجهت هدایت افراد و جوامع بشری به سوی پروردگار كریم این است كه آنان را از وجود دشمنان گوناگون مطلّع سازد تا فكر نكنند هیچ آفت و مانعی آنان را در این جهت تهدید نمی كند و به اصطلاح، همگان «خودی» محسوب می شوند و از وجود «غیرخودی ها» خبری نیست.

گفتگو از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: