« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛
گمانه زنی و نیت خوانی بر اساس مستندات و منابع رسمی و غیر رسمی از جمله شغل های پست مدرن و نو ظهور است که فرد با هر منصب و مقامی و یا با هر مدرک تحصیلی می تواند نسبت به تصدی آن اقدام کند...
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در طول سال های اخیر با وجود اینکه بیکاری بلای جان مردم شده است و اکثر خانواده ها چه خودشان چه فرزندان شان با این بلیه کمر شکن و استخوان خرد کن دست به گریبان هستند، ولی باز جای شکرش باقی است که مشاغل جدیدی در حال شکل گیری هستند. البته منظور از مشاغل جدید پوشیدن لباس کمیک و ایستادن در جلوی پیتزا فروشی، داد زن جلوی ترمینال و مغازه عکاسی، پلاک مخفی کن در محدوده زوج و فرد ترافیک، توزیع نوار باریک اغشته به عطر، نصاب ماهواره، گریه کن و مجلس پر کن، شیر دوش مار سمی، سین کار تلگرام و ... نیست.

منظور شغل شریف «گمانه زنی» است. گمانه زنی و نیت خوانی بر اساس مستندات و منابع رسمی و غیر رسمی از جمله شغل های پست مدرن و نو ظهور است که فرد با هر منصب و مقامی و یا با هر مدرک تحصیلی می تواند نسبت به تصدی آن اقدام کند و به قولی «سری پر ز پاسخ دلی پرگمان!»  این افراد معمولاً در خصوص مسائل کلان مملکت و یا حتی سایر بلاد دنیا اظهار نظر می کنند و ساعت ها، روز ها، ماه ها و سال ها تلاش محققان و کارشناسان را مثل چای نپتون در گازوئیل لیتری 600 تومان می زنند و بیرون می آورند!

مثلاً دولت برای فشار نیامدن به اقشار مرفه و بدون درد و خونریزی در حال برنامه ریزی در خصوص حذف تدریجی و لایه لایه به یارانه است ولی این جماعت گمانه زن و نیت خوان، معتقدند دولت کریمه برای از دست ندادن حمایت افراد ثروتمند یارانه آنها را قطع نمی کند! زهی خیال باطل ... به حق چیزهای ندیده و نشنیده! در مبحث مسائل اقتصادی برخی از این افراد که تفاوت ساختاری ال سی و ال سی دی و سوئیفت و سوئیچ، ریمیل و ایمیل را نمی دانند، این روز ها در خصوص کلان مسائل مملکت اظهار نظر می کنند و فتوحات پسا تلگرامی و پسا برجامی دولت را زیر سوال می برند و به گفته برخی رسانه های ماجرا جویی پسافیلترینگ می کنند.

البته این روزها گمانه زنی در لایه ها و ژانر های مختلفی دیده می شود و هر ژانر نیز طرفداران و منتقدان خاص خودش را دارد. گمانه زنی در ژانرهای نظیر ژانر تخریبی، تاریخی، تدریجی، خیالی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، آموزشی، بهداشتی، انتخاباتی و ... که پرداختن به آنها از حوصله این مقال خارج است.

علی ای حال از آنجا مشکل بیکاری در مملکت فراگیر شده است و دولتمردان همگی در تلاشند تا آمار اشتغال را یک تکان اساسی و مشتی بدهند پیشنهاد می شود مقوله گمانه زنی را کمی جدی تر بگیرند و با ایجاد دکتری رشته گمانه زنی در دانشگاه های مملکت افق های جدیدی در این صنعت رونمایی کنند و با کنار هم گذاشتن آراء و نظرات گمانه زن های طیف های مختلف به یک نتیجه کلی و اساسی دست پیدا کنند!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: