« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
یکی از مسئولین وزارت بهداشت عنوان کرد:
مردم بهتر است سوسیس، کالباس،آجیل، تخمه، تنقلات و خشکبار را بسته بندی نشده استفاده نکنند چون این مواد غذایی در معرض هوا قرار می گیرند و با دست برخورد دارند و احتمال این وجود دارد که آلوده باشند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛مهندس سیدرضا غلامی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در گفتگویی روش های انتقال ویروس کرونا از طریق میوه و سبزیجات و مواد غذایی و مراقبت های لازم و ضروری در این رابطه را مورد بررسی قرار دادند.




مراحل سالم سازی سبزیجات و میوه جات برای عدم انتقال ویروس کرونا

 
او گفت: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، اولویت با خرید میوه جات و سبزیجات بسته بندی شده است اما با توجه به اینکه عرضه میوه و سبزی در اکثر مناطق ایران فله ای و باز است، مراحل سالم سازی میوه و سبزی مهم است و کفایت می کند.

 
غلامی با بیان اینکه سالم سازی میوه و سبزی شامل 4 مرحله است افزود: مرحله اول گل زدایی و جدا کردن و پاکسازی ضایعات اضافی از میوه و سبزی و مرحله ی دوم شامل انگل زدایی از میوه و سبزیجات است. که در این مرحله بر اساس دستورالعمل یک الی سه قطره از مایع ظرفشویی آن هم به مدت دو الی پنج دقیقه در یک لیتر آب باید ریخته شود و سپس میوه و سبزی در این محلول قرار گیرد.
 

وی ادامه داد: مرحله ی سوم، مرحله ی گندزدایی است که مردم می توانند محلول گندزدای دارای مجوز را از داروخانه تهیه کنند و براساس دستورالعملی که روی جعبه ی آن وجود دارد، میوه و سبزیجات را پس از آبکشی در این محلول قرار دهند. سپس با توجه به زمان مشخصی که روی بسته بندی محلول ذکر شده، میوه و سبزی را از محلول گندزدا بیرون آورده و در مرحله آخر دوباره آبکشی مجدد و شستشوی نهایی را با آب تمیز انجام داده و میوه و سبزی را مصرف کنند.
 

اقلام خوراکی ای که می توانند ناقل ویروس کرونا باشند!

 
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت گفت: ترجیحا مردم گوشت را از مراکز معتبر و دارای مجوز و بسته بندی شده خریداری کنند. البته انواع گوشت نیز باید به خوبی پخته شود و به هیچ عنوان نپخته و نیم پز استفاده نشود.

 
او در این رابطه اضافه کرد:  مردم بهتر است سوسیس، کالباس،آجیل، تخمه، تنقلات و خشکبار را بسته بندی نشده استفاده نکنند چون این مواد غذایی در معرض هوا قرار می گیرند و با دست برخورد دارند و احتمال این وجود دارد که آلوده باشند. همچنین لبنیات روباز و سنتی مانند کره، پنیر و ماست را فعلا مردم خریداری نکنند و حتما از لبنیات روبسته و پاستوریزه استفاده کنند.

 
همچنین مهندس غلامی با اشاره به اینکه مردم مانند همیشه می توانند از مراکز خرید در محلات خود خرید کنند، خاطرنشان کرد: البته مردم شهرهایی که وزارت بهداشت اعلام کرده اند که بیشتر درگیر ویروس کرونا شده اند در خرید روباز و فله ای و از دستفروش های دوره گرد کمی بیشتر احتیاط کنند و حساسیت داشته باشند.
 
رعایت احتیاط در خرید مواد غذایی باز و فله ای

 وی به بهداشت نیوز گفت: مردم تحت هیچ شرایطی وقتی وارد یک مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی شدند، مواد غذایی بسته بندی نشده را خودشان با دست برندارند مثلا مشتری ها برای خرید حبوبات، از فروشنده و کارگر او بخواهند که با وسیله مشخصی که دارند مواد غذایی را در بسته یا کیسه پلاستیکی بگذارند زیرا دست زدن مکرر مشتری به مواد غذایی روباز می تواند باعث آلوده شدن به ویروس کرونا باشد.

 
این مسئول وزارت بهداشت تأکید کرد: هیچ منبعی تا الان انتقال گوارشی ویروس کرونا را به طور قطعی گزارش نداده است اما احتمال ضعیفی هم داده اند که این ویروس بر سیستم گوارشی هم بی تأثیر نیست پس بهتر است که غذا خوب حرارت ببیند و پخته شود.

 
خطر انتقال ویروس کرونا در ماشین های سیار فروش غذا!

 
او در این خصوص اظهار داشت: چون در ویروس کرونا سیستم تنفسی درگیر می شود، اگر غذا آب پز و بخارپز باشد بهتر از سرخ کردن است چون حتی در حالت یک سرماخوردگی عادی هم از خوردن غذاهای سرخ کردنی پرهیز می کنیم.

 
مهندس غلامی نکته ای مهمی را هم در رابطه با ماشین های سیار توزیع و فروش غذا عنوان کرد: ماشین های سیاری که در برخی معابر عمومی به مردم غذای روباز عرضه می کنند بسیار خطرناک و می توانند ناقل ویروس کرونا باشند چون میکروب از طریق هوا روی این غذا و دست فروشنده ای که غذا را عرضه می کند می نشیند و با گرفتن غذا از دست فرد آلوده امکان انتقال ویروس هست.

 وی در خصوص تأثیر فرآوری غذاها بر از بین رفتن ویروس کرونا هم افزود: اگر غذاها آلوده شده باشد و یک فرآوری ای روی آن انجام دهیم یعنی آن را بپزیم، فریز کنیم و نمک سود کنیم، ویروس هایی چون ویروس کرونا از بین می رود.

 
شستشوی مرتب دست ها قبل و بعد از دست زدن به مواد غذایی

 
غلامی توصیه ای مؤکد هم بر شستن دست و صورت داشت:  هر فردی که خارج از منزل رفته چون امکان دارد به اشیاء مختلف دست بزند، قبل از دست زدن به دهان و بینی و چشم خود، دست و صورت خود را با آب و صابون بشوید و در صورت عدم دسترسی به آب، با دستکش و دستمال به بینی و صورت خود دست بزند نه با دست مستقیم.

 
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در آخر به بهداشت نیوز گفت: قبل و بعد  از دست زدن به مواد غذایی شستشوی مرتب دست با آب ولرم و صابون بسیار توصیه می شود و بسیار ضروری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین