« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، گزارش می دهد:
زرشک دارای خواص بیشماری مانند بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری از دیابت، کمک به سلامت قلب و سم‌زدایی کبد است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، زرشک درختی همیشه سبز و پهن برگ است که میوه‌های سرخ رنگ بیضی شکل دارد. بیش از ۲۰۰ سال است که از زرشک برای مصارف دارویی استفاده می‌شود. میوه این گیاه سرشار از ویتامین C، ویتامین B و مواد معدنی مانند روی است. همچنین دارای مواد شیمیایی مانند آلکالوئیدها و ایزوکوئینولین است که در درمان بیماری‌های مختلف زیادی موثر است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی زرشک می‌پردازیم:

زرشک و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آلکالوئید فعال موجود در زرشک بر روی عضلات نرمی که در روده وجود دارد، کار می‌کند و نقش موثری در هضم غذا و تسکین دردهای روده و معده دارد. این گیاه می‌تواند به درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی نیز کمک کند. نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده است که زرشک می‌تواند مشکلات معده و روده را بهتر از آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود بخشد. یکی از مهمترین فواید زرشک این است که به دلیل وجود بعضی عوامل ضد باکتریایی و ضد قارچی، می‌تواند به درمان عفونت‌های دستگاه گوارش کمک کند.

زرشک و پیشگیری از دیابت
نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که بربرین موجود در زرشک می‌تواند قند خون و متابولیسم لیپید را همانند "متفورمین" (دارویدیابت) کنترل کند. علاوه براین، تحقیقات دیگر نشان داد که بربرین می‌تواند حساسیت به انسولین را نیز کاهش دهد. پزشکان و متخصصان معتقد هستند مصرف این گیاه، راه حلی طبیعی برای کاهش سطح قند خون و پیشگیری از ابتلا به دیابت است.

زرشک و سلامت قلب
تمامی مواد غذایی که سطح کلسترول خون را کنترل می‌کنند، فشار خون را نیز مدیریت می‌کند؛ بنابراین این غذاها برای بهبود قلب بسیار مفید است. زرشک یکی از این مواد غذایی است که در صدر این لیست قرار دارد. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد بربرین فعال در زرشک، باعث به وجود آمدن فعالیت شیمیایی در قلب می‌شود و همین امر فیبریلاسیون دهلیزی را بهبود می‌بخشد؛ فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب نامنظم است که باعث می‌شود جریان و گردش خون ضعیف شود.

زرشک و سم‌زدایی کبد
یکی از مهمترین فواید شناخته شده زرشک این است که برای سم‌زدایی خون مفید است. کبد در پاک‌سازی بدن از سموم، نقش بسیار مهمی دارد؛ بنابراین مصرف منظم این گیاه می‌تواند به تمیز کردن کبد کمک کند و به طور بهینه، بدن را از سموم پاک‌سازی کند.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف/استان اصفهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین