« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
به قلم حمید رضا طیب نیا؛
هرجا کشور احساس نیاز حیاتی برای ورود به جبهه علمی متخصص ،متعهد ،فن آور و انقلابی پیدا کرد قطعا این نیاز جامع وعلاجگر راباید در قامت آموزش وپرورش جستجو کرد...
پایگاه خبری آوای رودکوف-حمیدرضا طیب نیا ؛ در آستانه 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضي مطهري و روز معلم در یاداشتی با عنوان "معلم از مقام نبوی والهی تا مظلومیت وتنزل در معیشت ومنزلت" نوشت:

هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین»، او کسی است که در میان جمعیت درس‎نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را برآنها می‎خواند و آنها را تزکیه می‎کند و به آنها کتاب و حکمت می‎آموزد و مسلماً پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.

فلسفه تعليم و تربيت در قرآن براي رساندن انسان به سوي ارزشهاي والاي انساني است و تربيت ، صنعتي است براي پرورش انسان كامل. هدف از تعليم و تربيت ، رسيدن به معرفت و شناخت است زيرا جهل باعث سقوط انسان مي‌شود و بدترين انسانها كساني هستند كه قدرت درك و انديشه و تعقل ندارند.

 قرآن کریم از تغییر مثبت معنوی یک قوم، یک فرد و یا عصر است و آیات مختلفی بر این تاریکی اشاره دارند که از آن جمله می‌توان به آیه ۲۵۷ سوره مبارکه بقره اشاره نمود که میفرمآید: «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ: خدا یاور مؤمنان است ایشان را از تاریکی‌ها به روشنی می‌برد...»

همچنین حرکت معنوی از تاریکی به سمت روشنایی، آنچنان در زندگی بشر اهمیت داشته و جزو اهداف نهایی او محسوب می‌شود که بارها در دعاهایی از  ائمه اطهار(ع) طلب هدایت و راهنمایی از تاریکی به سمت روشنایی به چشم می‌خورد؛ چنانچه که در دعایی می‌خوانیم:  "اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ".

معلمی وظیفه ای بس گرانقدر و ارزشمند در اسلام است. اولین معلم خداوند متعال است که فرمود: الرحمن، علم القرآن... خداوند رحمان قرآن را آموخت.

  دومین معلم بشریت ،نبی اکرم اسلام است که دریک جمله  کوتاه وزیبا بطور واضح اما عمیق و پرمفهوم ، هدف  از رسالت را فقط حول یک کلمه برای بشریت بیان  می فرمایند:

"بالتعلیم ارسلت"من برای  "آموزش دادن " فرستاده شده ام.

بااین تفاسیر  میتوان  گفت که  علم آموزی درکنار تربیت صحیح  انسانی الهی ،شالوده اصلی و  یکی از مهمترین راههای خروج بشریت از تاریکی به روشنایی است.

تمام کسانی که به کمال انسانی  رسیده اند ویا مرزهایی از خدمت به بشریت را در کارنامه زندگی خود دارند و ناجی وهدایت گر  ملتی از انحراف وسقوط  شده بودند بی شک به مرزهایی از مکتب علمی واخلاقی ،انسانی وابستگی داشته اند.

امروزه بنا به اهمیت موضوع دولت مسئول امر نظارت وهدایت در مسیر اهداف نظام تعلیم وتربیت ((وزارت آموزش وپرورش ))و در راس این رسالت خطیر واساسی قرار دارد.

اگرچه  به وفور شاهد  فراز و نشیبهایی در این نهاد مقدس الهی وانسان ساز هستیم وگاها چوب حراج را بر حامل این مشعل هدایتگر بشریت (معلم ) زده ایم وحتی اجازه داده ایم تا حجمه ای از بی مهریها وتوهین ها و تبعیضها وبی عدالتیها در حق معلم شود اما جامعه فهیم وپاکدست ومومن معلم همواره در راستای اهداف وبیش از حد انتظار و امروزه در شرایط کرونایی حتی روی تخت بیمارستان سنگر راخالی نگذاشته وبه رسالت انسانی ومکتبی ،فرهنگی خودعملا پایبند است.

مظلومیت معلم آنجا هویدا میشود که محصول تلاش ایشان  یعنی دانش آموزان دیروزش در یک مقام نفتی ،پزشکی ،مهندسی ،بانکی ،صنعتی و..... او را فاقد برخورداری از یک معیشت وامکانات اولیه ببینند،وآنجاست  که آن معلم  شرمنده خود و خانواده اش می شود. و جالب است که میخواهیم با این برنامه ریزی و نوع نگاه سراسر تبعیض وتضعیف و نادیده گرفتن موتور محرک تولید منابع انسانی متعهد ومتخصص یعنی معلم به چشم انداز اهداف وتعالی نظام  برسیم.

مکتب ریشه دار الهی وانسان ساز ومروج فرهنگ غنی انسانی نباید با بنگاههای اقتصادی صرفا مسکن مصنوعی با نگاه غلط  مقایسه ومتبادل شود.

بزرگترین توهین وعظیم ترین ظلم تاریخی به نظام تعلیم وتربیت در کشور ما که متاسفانه در دهه های اخیر واز روی نا آگاهی وعدم شناخت مسئله وبعضا کج فهمی مدیران غیر متخصص وناآشنا با فلسفه آموزش وپرورش اتفاق افتاده این است که،یک نگاه صرفا کالایی وبنگاهی اقتصادی زود بازده ودرآمدزایی از نوع دو ، دو تا،چهارتابه این رکن رکین حساس مکتب تعلیم وتربیت آن هم در نظام جمهوری اسلامی میشود.

دولت باید با نگاه  سرمایه گذاری کلان در نظام آموزش وپرورش خوشبین و واقع بین باشد چرا که، اگر آموزش وپرورش کشوری رها شود وسقوط کند بی شک آن کشور سقوط خواهد کرد زیرا موجب سقوط علم واخلاق توءم مان خواهد شد واین یعنی بازگشت سریع به دوران جاهلیت.

هرجا کشور احساس نیاز حیاتی برای ورود به جبهه علمی متخصص ،متعهد ،فن آور و انقلابی پیدا کرد قطعا این نیاز جامع وعلاجگر راباید در قامت آموزش وپرورش جستجو کرد ودلیل آن واضح است چرا که ، اموزش پرورش پویا دلیل دانشگاه پویا ومدیریت کشور وراه اندازی  نهضت خدمتگزاری
کاردان است بنابراین اصلاح مدیریت کشور وابسته قطعا به اصلاح آموزش وپرورش است.

نمونه بارز این مکتب الهی انسان ساز تعلیم وتربیت ایران اسلامی ،چهره های برجسته موثر بین المللی چون  سلیمانی ها،چمرانها،علی محمدی ها،شهریاری ها،احمدی روشن ها،حججی ها،حاجی زاده ها سمیعی ها ،ملک حسینی ها و....

خطرناکترین پروژه نفوذ دشمن که در سند ۲۰۳۰ بخوبی نمایان است ،نفوذدر نظام تعلیم وتربیت کشور است بطوریکه  اگر ورودی  آموزش وپرورش دچار نفوذ و سوء استفاده ابزاری وانحراف اهدافی شود ،نتیجه وخروجی آن نظام، وادادگی وسقوط اخلاقی وازدست رفتن ارزش علمی ودریک کلام وابستگی محض به بیگانگان خواهد بود.

امروز حرف حساب وحق قانونی معلم تامین رفاه ومعیشت اولیه واحقاق حقوق واحیای امتیازات حقوقی ومنزلت اجتماعی خود مانند سایر ادارات است ولاغیر.

امید است در جهت تعالی منزلت ومعیشت معلم که نتیجه آن تعالی آموزش وپرورش می باشد  گامی اساسی ومهم برداشته شود تا شاهد پیشرفت وجهش کشور عزیزمان در همه زمینه ها باشیم.

ودرپایان با هم زمزمه میکنیم  بهترین دعا از رسول الله (ص)   برای  معلمین عزیز را که فرمودند؛
اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِك لَهُم في كَسبِهِم ؛ 
خدايا! آموزگاران را بيامرز؛ عمرشان را دراز و كسبشان را با بركت كن.

۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استا د مطهری و روز معلم را به جامعه بزرگ فرهنگی ایران اسلامی  تبریک وتهنیت عرض می داریم.

والسلام علیکم ورحمه الله
ارادتمند همه فرهنگیان عزیز :حمیدرضا طیب نیا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: