« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
در راستای کمک به نظام سلامت درکنترل ویروس کرونا:
مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری محققان دانشگاه صنعتی اصفهان، با ایجاد سامانه نرم افزاری داشبورد مدیریت داده های ویروس کرونا، ضمن کمک به جمع آوری و تحلیل آمار این بیماری، زیرساختی جدید در مدیریت داده ها در بحران های مشابه ایجاد کردند.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف؛عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیرآمار وفناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اهمیت این محصول دانش بنیان گفت: همزمان با نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا درکشور، این مدیریت در راستای مسئولیت علمی و اجتماعی خود، پیشنهاد طراحی و ایجاد سامانه ای تحت عنوان داشبورد مدیریت داده های کرونا را به ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه و پس از اعلام موافقت و حمایت ایشان، روند طراحی این پروژه آغاز گردید.

دکترناصر قدیری افزود: نوظهور بودن ویروس کرونا و شیوع سریع آن درکنار اهمیّت ویژه شناسایی موارد مشکوک به این بیماری از میان مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در سطح کشور سبب گردید تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مدیریت هدفمند منابع، از سامانه های متعدد موجود جهت ثبت اطلاعات و رصد موارد مشکوک استفاده نماید.

وی با اشاره به عدم یکپارچگی داده ها که ناشی از کاربرد سامانه های نرم افزاری متعدد جهت ثبت داده های کرونا در شروع بحران بود، تصریح کرد: تفاوت و تعدد در تعاریف، فرآیند ها و کاربران ثبت کننده اطلاعات در هر یک از سامانه ها، لزوم دست یابی به آمار واحد و قابل استناد به منظورامکان تحلیل شرایط موجود و اخذ تصمیم های مقتضی را با چالش مواجه ساخته بود.


مدیرآمار وفناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: بهنگام بودن داده ها در زمان مدیریت بحران از اهمیت بسیاری برخوردار است و تلاش این مدیریت ارائه ساختار تجمیع داده برای رسیدن به این ویژگی بوده است.

قدیری به تجربیات گذشته این مجموعه درخصوص تجمیع و پیش پردازش داده ها در زمینه های مختلف این حوزه طی یک سال منتهی به وقوع این بحران در کشور اشاره کرد و افزود: با شیوع ویروس کرونا و به دلیل نیاز فوری اطلاعاتی نظام بهداشت و درمان استان، بدون فوت وقت اطلاعات سامانه های موجود تجمیع، صحت سنجی و بر مبنای مؤلفه های مورد نظر ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و در قالب داشبورد تحت وب ارائه گردید.

وی سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)، سامانه پایش داده های مراقبت درمانی، سامانه الکترونیکی نظام مراقبت سندرمیک مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی(HIS) را سامانه های نرم افزاری مرتبط با بحران شیوع ویروس کرونا در نظام بهداشت و درمان کشور عنوان کرد و اظهار داشت: هیچ یک از این سامانه ها به تنهایی اطلاعات کاملی از روند شیوع این ویروس به دست نمی دهد، اما با ترکیب آن ها در قالب داشبورد مدیریت کرونا، تصویر جامع تری از روند شیوع این بیماری در سطح مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به دست آمد.

دانشیاردانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: به منظور صحت سنجی و افزایش دقت داده های این داشبورد، تیمی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آمار تجمیع شده در سامانه مختلف را مورد بررسی و پایش قرار داده اند.

قدیری با بیان شاخص های درنظر گرفته شده در این داشبورد جهت مدیریت منابع و تجهیزات، بیان کرد: روند پذیرش بیماران مشکوک به کرونا بر اساس علت مراجعه، روند ترخیص بیماران مشکوک به کرونا و موارد قطعی مبتلا به کرونا بر اساس تشخیص نهایی، آمار موارد فوت شده مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص نهایی و نتیجه تست PCR (انجام شده برای بیماران بستری که از سامانه معاونت بهداشت به صورت روزانه واکشی می گردید)، روندپذیرش مجدد و ردیابی بیماران مشکوک به کرونا در کلیه مراکز تحت پوشش بر اساس اطلاعات دموگرافیک بیماران، آمار بیماران بستری در مراکز تحت پوشش به تفکیک بخش و آمار درصد اشغال تخت های استان به منظور مدیریت تخت های مراقبت ویژه، مهم ترین شاخص های داده ای در این داشبورد است.


مدیرآمار وفناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با بهره گیری از امکانات ارزشمند این سامانه ضمن تجمیع آنلاین اطلاعات کلیه مراکز تحت پوشش، شاخص های درنظر گرفته شده در قالب جداول و نمودارهای قابل تفکیک براساس هر بیمارستان و بازه زمانی ارائه و امکان رصد وضعیت جاری بیمارستان های ریفرال که برای ارائه خدمت به این بیماران در نظر گرفته شده و درصورت نیاز توزیع بار به سایر بیمارستان ها فراهم گردید.

وی اضافه کرد: با راه اندازی این سامانه علاوه بر 37 مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که ارتباط اطلاعاتی آن ها از طریق LAN این دانشگاه برقرار می گردد، امکان تجمیع اطلاعات تمامی مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیز به دلیل اهمیت داده های این مراکز فراهم گردید.

قدیری،مشارکت شرکت های نرم افزاری از جمله شرکت دانش بنیان دنا که متشکل از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی اصفهان است را از جمله عوامل موفقیت در تولید این محصول دانش بنیان عنوان کرد.

مدیرآمار وفناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که این دانشگاه با دارا بودن بیشترین تعداد مرکز درمانی در مقایسه با دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، از پتانسیل های ارزشمندی جهت انجام پروژه های تحقیقاتی در حوزه داده های سلامت برخوردار است، ابراز امیدواری کرد؛ ارائه موفق این محصول کاربردی مقدمه ای برای مشارکت بیش از پیش شرکت های دانش بنیان و دانش آموختگان دانشگاه های برتر فنی مهندسی در زمینه حل مسائل بنیادی این حوزه گردد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین