« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مراسم کلنگ زنی احداث بزرگترين پروژه آزمايشگاه مركزي جامع دانشگاهي كشور به همّت خیر نیک اندیش، مهندس مهدی استکی همزمان با آغاز احداث مجموعه مسكوني ويلايي 8 واحدي استادان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛در این مراسم که با حضور هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی و جمع کثیری از واقفان و خیّرین آموزش عالی برگزار شد، معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به شرایط سخت و پیچیده‌ كشور، گفت: باید به سویی حرکت کنیم تا بتوانیم از تمامی دارایی‌های معنوی و مادی خودمان بهره‌برداری حداکثری را داشته باشیم.

دکتر سید حسن قاضی عسگر با بيان اين كه یکی از مدل‌های بسیار موفق در سطح دنیا از چند سال گذشته تاکنون تأسیس آزمایشگاه‌های مرکزی است، افزود: بايد ایده راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی و خرید تجهیزات را با هدف بهره‌وری حداکثري و هزینه حداقلي انجام بدهیم تا بتوانیم به تمامی جامعه دانشگاهی استان و به ویژه در دانشگاه صنعتی اصفهان سرویس دهي مناسبي داشته باشیم.

وي با تأكيد بر حمایت این آزمایشگاه از تحقیقات کاربردی مورد نیاز کشور، به تغییر وضعیت بودجه نسبت به گذشته و مشكلات دريافت بودجه براي خريد دستگاه هاي آزمايشگاهي اشاره كرد وگفت: اين تهديد يك فرصت برای حرکت در مسیر ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی در داخل کشور است و خوشبختانه تعداد زیادی از همکاران ما در ساخت دستگاه‌ها وارد شدند و زمینه ایجاد اشتغال براي دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را فراهم کرده‌اند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به افزایش تقاضای دستگاه‌های مورد نیاز برای آزمایشگاه‌ها در كشور، ادامه داد: در حال حاضر ساخت هر نوع دستگاهي در كشور کاملاً به صرفه بوده و آزمایشگاه مرکزی می‌تواند یک بازار مناسب برای آن ها باشد.

وی با قدردانی از خیّر ارجمند آقاي مهندس استكي، افزود: خوشحالم که در کشور به حدی از توسعه‌یافتگی رسیده‌ایم که خيّر ما در ساخت آزمایشگاه مرکزی براي دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کند.

قاضی عسگر ابراز اميدواري كرد كه این آزمایشگاه هر چه زودتر به مرحله بهره‌برداری برسد تا همه دانشگاهیان استان و کشور بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأكيد بر اهميت لحاظ شدن اولویت در خرید دستگاه‌هايي كه در استان وجود ندارد، تصریح کرد: اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، سرویس دهی با ایجاد ارزش افزوده و اطمینان خاطر اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برای انجام آزمایشات لازم در نزديكي خود، از جمله مزایای راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ است.

دانشگاه صنعتي اصفهان بهترين جايگاه را به لحاظ توليد كيفي علم در كشور دارد

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان نیز در اين نشست به معرفي این دانشگاه و فعاليت هاي گوناگون آن پرداخت و گفت: دانشگاه صنعتي اصفهان يكي از بزرگترين دانشگاه هاي كشور به لحاظ وسعت است كه با470 عضو هيئت علمي تاكنون حدود 45 هزار دانش آموخته به كشور تقديم كرده است.

دكتر سيد مهدي ابطحي با بیان این که هدف از پايه گذاري دانشگاه صنعتي اصفهان توسعه فناوري در كشور است، افزود: برنامه تحول این دانشگاه که حاصل مديريت خردمندانه دوره گذشته است، راهنما و نقشه راه دانشگاه در مديريت فعلي نيز می باشد.

وی با اشاره به اين كه يكي از اهداف كلان برنامه تحول دانشگاه صنعتي اصفهان دستيابي به مرجعيت علمي دانشگاه در آسيا است، تصریح کرد: طبق آمار مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري (ISC) توليد علم در كشور رشد خوبي داشته است و توانسته ايم جايگاه 16 جهان را كسب كنيم، اما در مقايسه كيفي خيلي از كشورها وضع بهتري از ما دارند.

ابطحی در ادامه تصريح كرد: در مقايسه ISC كه دانشگاه هاي برتر ايران را با 10 دانشگاه برتر جهان مقايسه كرده است، دانشگاه صنعتي اصفهان بهترين جايگاه را به لحاظ توليد كيفي علم در كشور دارد. همچنين در سال 2018 استناد به مقالات این دانشگاه حدود 16 هزارمورد بوده كه در اين ميان بيشترين استناد به اين مقالات را دانشگاه هاي آمريكايي و پس از آن دانشگاه هاي آلمان، ايتاليا و انگلستان انجام داده اند كه همه از كشور هاي پيشرو در علم به شمار می روند.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان اضافه کرد: 10 دانشگاهي كه بيشترين مقاله مشترك با دانشگاه صنعتي اصفهان را داشته اند نيز، همگی از برترين دانشگاه هاي دنيا محسوب مي شوند كه از ميان آن ها مي توان به MIT و A&Mاشاره كرد.

وی بين المللي شدن دانشگاه را از جمله اهداف كلان پیش رو عنوان كرد و با تأكيد بر اين كه در اين زمينه شبكه سازي هاي بسيار خوبي انجام شده است، افزود: در سال 2019 دانشگاه هاي سوئيس كه از بهترين دانشگاه هاي اروپا محسوب مي شوند، تعداد 338 مقاله مشترك با ايران داشته اند كه از اين ميان حدود يك سوم آن مربوط به دانشگاه صنعتي اصفهان است.

ابطحی برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی، بین‌المللی سازی محتوا و قالب آموزشی دانشگاه، برگزاری کارگاه‌ها، دوره ها و مدرسه‌های فصلی، ایجاد شعبه دانشگاهی درکشور سنگال در زمینه مهندسی نفت و تعمیق و گسترش ارتباطات بین‌المللی برای انجام امور آموزشی و پژوهشی بین الملل را برخي از اقدامات دانشگاه صنعتي اصفهان براي دست يابي به هدف بين المللي شدن اين دانشگاه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: دعوت از دانشمندان خارجی برای ارائه سمینار، کارگاه آموزشی، مشاوره در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، برگزاری مدرسه بین المللی زمستانی در دانشگاه با محققان اتریشی در زمینه ریاضیات، انتخاب و اجرای طرح تحقیقاتی مشترک با حمایت وزارت علوم اتریش و ایران در زمینه ریاضیات،گسترش برنامه هاي آموزشي مشترك با كشور سوئيس، تلاش براي پايه ريزي گروه آموزشي خارج از كشور و فعالیت‌های آموزشی بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی از ديگر اين اقدامات است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه فناوري و نوآوري را از ديگر اهداف این دانشگاه دانست و افزود: آن چه كه ما به عنوان موفق ترين پارك علم و فناوري كشور مي شناسيم شهرك علمي، تحقيقاتي اصفهان با حضور 540 شركت دانش بنيان و واحد فناور است كه از اين ميان 37 شركت توسط استادان این دانشگاه پايه گذاري شده و خروجي آن تاكنون 15 كارخانه توليد محصول بوده است.

ابطحی در ادامه افزود: وقتي كشور دچار بحران مي شود نقش دانشگاه شناخته مي شودو تا زماني كه كشور در شرايط عادي مي تواند فناوری را بخرد و به جاي مهندسين، مسئولين خريد صنايع فعال باشند نیازی به دانشگاه نخواهد بود.

وي با اشاره به بحران حوزه سلامت كشور در چند ماه گذشته ادامه داد: از اسفند 98 تا كنون دانشگاه تمام توانش را براي پاسخ به جامعه گذاشته تا سلامت جامعه را حفظ كند. فناوري هاي بسيار متنوعي در دانشگاه شكل گرفت، از دستگاه هاي مختلف ضد عفوني كننده خانگي و صنعتي تا توليد ماسك و پارچه هاي مورد نياز و ماشين آلاتي كه توليد پارچه هاي ماسك را انجام مي دهد، توليد كيت هاي تشخيص كرونا و كيت هاي تشخيص سريع، همه از دستاورد هاي دانشگاه صنعتي اصفهان در مبارزه با ويروس كرونا بوده است.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان ضمن قدرداني از همه خيريني كه تا كنون با كمك هاي مادي و معنوي خود به رشد و اعتلاي این دانشگاه كمك كرده اند، افزود: ما در حالي با دانشگاه هاي برتر دنيا رقابت مي كنيم كه بودجه سالانه ما هيچ تناسبي با بودجه آن ها ندارد و اين يك مشكل بزرگ براي دانشگاه هاي داخل كشور است.

بانی احداث آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان: خود را مدیون معلمان و استادان خود در طول زندگی می‌دانم

همچنين در اين نشست، مهندس مهدی استکی، خیّر نیک اندیش بانی احداث ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان است که به دليل عارضة قلبی در جلسه حضور نداشت در يك ارتباط تصويري به بيان نكاتي پيرامون اين اقدام ارزشمند پرداخت.

وي با اشاره به سوابق تحصیلی خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران و متعاقب آن تجربیات عمرانی، صنعتی و فرهنگی در بخش های مختلف کشور، افزود: خود را مدیون معلمان و استادان خود در طول زندگی می‌دانم و برای طلب مغفرت به سوی کلیه معلمان و استادان خود به همراه ادای دین کلي نسبت به کشور اسلامی‌مان مبلغي برای شروع و تکمیل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان هدیه خيريه به عنوان باقیات و صالحات و طلب مغفرت از بارگاه حق‌تعالی به استادان و دانشجویان عزیز اهداء می نمایم.

در ادامه اين مراسم فرزند این خیّر نیک اندیش نیز با اشاره به دغدغه پدرخود برای خدمت در راستای ارتقاء جامعه، گفت: پیشنهادهای مختلفی برای انجام يك كار خير ماندگار مطرح شد اما در نهايت با پيگيري هاي آقاي نيلي، ارتباط خیلی خوبی با دانشگاه صنعتی اصفهان و ریاست محترم این دانشگاه شکل گرفت كه منجر به طرح ساخت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.

مهندس مسعود استكي با تأكيد بر اين كه این بنا با انجام یک مطالعه اساسی و اصولی با فرآیندی استاندارد و منطبق با ضوابط دقيق احداث خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم با گسترش چنین مراکزی در کشور ارتباط میان دانشگاه و بخش خصوصی و صنعت توسعه یابد و اثرات آن به وضوح در سطح جامعه و ارتقای رفاه اجتماعی مشاهده گردد.

گفتني است: ساختمان جدید آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان بزرگترين پروژه آزمايشگاه مركزي جامع دانشگاهي کشور با هدف توسعه فعاليت هاي آزمايشگاهي و پژوهشي دانشگاهي و صنعتي با 5 هزار متر مربع زيربنا در سه طبقه شامل 57 آزمايشگاه در مدت 18 ماه به بهره برداري خواهد رسيد.

همچنين همزمان با آيين شروع عمليات اجرايي آزمايشگاه مركزي دانشگاه صنعتي اصفهان، پروژه ساخت مجتمع مسكوني ويلايي 8 واحدي كوي استادان اين دانشگاه در زميني به مساحت 2 هزار و400 متر مربع، با هدف توسعه امكانات رفاهي اعضاي هيئت علمي آغاز شد كه اين پروژه نيز ظرف مدت زمان 18 ماه به بهره برداري خواهد رسيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: