« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۹۴۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
یاداشت به قلم منوچهر چک نژادیان؛
تسلیم و همراهی مردم با مفسدین در رسیدن به کرسی های قدرت در حاکمیت موجود بخاطر رسیدن به اهداف شخصی وقتی تقریبا در هر پرونده فساد بزرگی که رسیدگی به آن در محاکم قضایی کلید می‌خورد، یک پای ماجرا فساد مسئول مستقیم نظارتی مربوطه یا دست‌کم اهمال و قصور عیان مجموعه نظارتی مرتبط است....
پایگاه خبری آوای رودکوف-منوچهر چک نژادیان:فساد یکی از معضلات جوامع مختلف است که در طول تاریخ وجود داشته و امروز نیز با ضعف و شدت تقریبا در تمامی کشورها قابل مشاهده است. اما این پدیده از پیچیدگی های بسیاری برخوردار است و دلایل سیاسی، اقتصادی، جامعه شناختی و روانشناختی مختلف در شکل گیری و تداوم آن نقش دارد. ضمن آنکه در طول تاریخ وقتی فساد به اوج می رسد و همه ی عرصه ها را در برمی گیرد (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و …) حکومت ها با چالش مواجه شده و اغلب دچار فروپاشی می شوند. با توجه به پیچیدگی های این پدیده ی اجتماعی که در جامعه ی ایران و بسیاری دیگر نهادینه شده و به عنوان سدی در برابر توسعه عمل می کند

در این شکی نیست که رشد فساد دلایل متعددی خواهد داشت:

دلیل اول رشد فساد در ایران
رشد خاندان ساوکیها وسلطنت طلب ها تا راس حکومت بعنوان وزیر ونماینده مجلس ومعاونت وزیر و..ازجمله کاووس سید امامی ها و.....متاسفانه این مسئله بسیار حساس بیش از سه دهه هست در نظام جمهوری اسلامی  نادیده گرفته شده وشاهدخیانتها در ارز و سکه ،در صندوقهای توسعه وذخیر و... در تیم مذاکره کننده هسته ای ،در تیم محیط زیست ومشکلاتی که کاووس سید امامی پسر نماینده شاه در وزارت خارجه برای آب و هوای ایران ساخته بوده ایم ،آنها بنام جانباز ،خانواده شهید وآزاد کارمندهای دولت نظام شدند وبا برچسب های مقدس تا سطح بالا رشد کردند تا عقد های خاندان خود را با اجرای بی عدالتی ،فساد وتبعیض به ثمر برسانند ونظام را فاسد قلمداد کنند
 
دلیل دوم;
 اشتباه  محاسباتی در نگرش های نادرست  برخی  در  حوزه‌های اقتصادی در بخش‌های کلان مدیریتی، موجب شده که مثلا مسایلی از قبیل «نظارت»، «فسادستیزی» و «جلوگیری از سوء استفاده» یا «احتراز از اتلاف منابع»، به عنوان اموری «اجتناب‌ناپذیر» یا حتی «لازم» برای مدیریت اقتصادی پذیرفته شود. در این صورت، «مبارزه با فساد» یا حذف روندهای فسادزا اصولا از حیّز انتفاع ساقط می شود و محلی از اعراب ندارد و حتی اگر بخش‌هایی از حاکمیت به حوزه برخورد با این مفاسد سازمانی و سیستمی ورود کنند، از سوی صاحبان این نوع تفکر به «مانع‌تراشی»، «سیاسی کاری» یا «چوب لای چرخ» گذاشتن متهم می شوند.

دلیل سوم;
تسلیم و همراهی مردم با مفسدین در رسیدن به کرسی های قدرت در حاکمیت موجود بخاطر رسیدن به اهداف شخصی وقتی  تقریبا در هر پرونده فساد بزرگی که رسیدگی به آن در محاکم قضایی کلید می‌خورد، یک پای ماجرا فساد مسئول مستقیم نظارتی مربوطه یا دست‌کم اهمال و قصور عیان مجموعه نظارتی مرتبط است، وقتی در پرونده فساد در پتروشیمی، فساد در خودروسازی، فساد در حوزه بانکی در فساد کنکور98 و...مسئول «حراست»یا عوامل منتخب مربوطه نیز خود یکی از متهمان دخیل در سوء‌استفاده است، آن‌گاه برخی از ناظران و کارشناسان به این نتیجه می رسند که بحث فساد سازمان‌یافته در برخی شرکت‌های دولتی، شبه‌دولتی یا مرتبط با دولت، فراتر از بحث فساد یا سوء مدیریت یا بی‌کفایتی افراد مسوول در حوزه‌های نظارتی می رود و اصولا «اراده» ی کلان مدیریتی در مجموعه‌های دولتی مبتنی بر «غمض عین» یا «چشم‌پوشی» از روندهای فسادزا است.

اینجاست که مردم تسلیم فساد شده وبرای نجات خود در ناکامی های زندگی به عوامل فساد پناهنده میشوند تا از زندگی عقب نمانند.



اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان "آوای رودکوف" است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان "آوای رودکوف" می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
عامل رشد هر جامعه واقعا تسلیم مردم در مقابل عوامل فساد و همراهی و همکاری کردن مردم است
آبدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
کاملا درسته مطالب آقای چک نژاد، فساد در ایران سیستمی شده است، و به باورها و اعتقادات جوانان و مردم ضربه زده است
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
رشد خاندان ساواکی ها و سلطنت طلبها مهم ترین بخش این نوشته هست. به نظرم بایستی سازمانهای امنیتی دست به کار شده و پالایش کنند.
مردم از نظام اسلامی انتظار مسول در تراز انقلاب اسلامی را دارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
بله تا حدودی فساد ازسرو کله مملکت میباره فک کنم‌ هیچ راهی هم نداره.درست میفرمائید
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
درود بر استاد چک نژادیان ان شالله سال های پیش رو سال های امید بخشی است برای مبارزه با مفسدین اقتصادی کشور که همه ما داریم مشاهده می کنیم که استارت این مبارزه اخیرا توسط ابراهیم ایران حضرت آیت الله رئیسی کلیک خورده ان شالله صبور باشیم و همه ما خواهیم دید که وقتی سه قوه مجریه و مقننه و قضاییه در دست انقلابیون واقعی بیافتد کسی دیگر جرات نمی کند حقی از بیت المال و بیت الناس را ضایع کند.
روز های خوب دارد می آید صبور باشیم
نیک آیین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
سلام
درودبر جناب منوچهرچک نژادیان
صحبت های حضرتعالی کاملا صحیح هست وباید عزم جدی برای مبارزه با فساد داشت وهمت انقلابی ،انشالله که جوانان وروشنفکران این مسیر وهدف رو پیگیرباشند.
مرادپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
0
زاکانی نماد شفاف سازی ومبارزه با فساد امروز جامعه می‌باشد نیاز به حمایت عمومی دارد اگر مردم جامعه واقعا از فساد متنفرند زاکانی را حمایت کنند دولت ما حتی به رئیس جمهوری چون زاکانی نیاز دارد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: