« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سمیرم خبر داد:
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمیرم گفت: ۲ کارگاه هنر و صنایع دستی روز چهارشنبه در سمیرم افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، سعید سلیمانیان با اعلام این خبر اظهار داشت:۲۲ هنرمند این خطه آثار خود را در این ۲ مجموعه ارائه کرده و به نمایش عمومی گذاشته‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمیرم بیان داشت: ۴۵۰ میلیون ریال سرمایه اولیه هر کدام از این نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در سال جهش تولید است .
وی گفت: آثاری همچون گبه، گلیم، جاجیم، کیف، لوازم سنتی و تزیینی و فرش‌های دست‌باف محلی در آنها عرضه شده است.

به گفته وی، تعداد زیادی فروشگاه، کارگاه صنایع دستی و نمدمالی نیز در پنج سال گذشته در روستاها و بخش‌های چهارگانه سمیرم بویژه روستای ملی بافت‌های داری مهرگرد راه‌اندازی شده که در رونق کسب و کار و گردشگری این خطه موثر بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سمیرم ادامه داد: فعال شدن بازار صنایع محلی و بافته‌های داری در بخش‌های مختلف شهرستان به مرور رونق گرفته و با تمرکززدایی از تک محصول کشاورزی و رفتن به سمت طرح‌های گردشگری و اشتغال‌زا به جهشی بزرگ در این منطقه می‌انجامد.

سلمانیان به اهمیت ویژه بافته‌های داری از جمله قالی، گلیم و گبه در جنوب استان اصفهان اشاره کرد و افزود: تنها در یک روستا حدود ۱۹۰ نفر به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در کارگاه‌های بافته‌های داری مشغول کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی این روستا ظرفیت جهانی شدن دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دیگر این روستا از جمله طبیعت بکر و قرار داشتن در مسیر ییلاق و قشلاق عشایر، زمینه‌های مساعدی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی این خطه وجود دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم تاکید کرد: فعالان صنایع دستی روستای ملی مهرگرد، چهار نشان بین المللی و ۲۸ نشان ملی صنایع دستی دارند که نشان می‌دهد سایر شهرها و روستاهای سمیرم نیز ظرفیت خوبی برای استمرار این نوع فعالیت‌ها دارا هستند.

سلمانیان با بیان اینکه سمیرم رتبه سوم استان اصفهان را در حوزه صنایع دستی داراست، ادامه داد: افزون بر ۶۰۰ کارت صنایع و هنرهای سنتی در این شهرستان در ۳ سال گذشته صادر شده است.

رونمایی از تابلو ورودی روستای ملی بافت‌های داری مهرگرد در ۱۰ کیلومتری شمال سمیرم و برگزاری نشست‌های حضوری و مجازی با پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی از دیگر برنامه‌های روز جهانی و هفته صنایع دستی در شهرستان سمیرم است.

دوشنبه ۱۴ مرداد سال گذشته نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی برگزار و ۹ شهر و سه روستا به‌عنوان شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی انتخاب و ثبت شدند که روستای "مهرگرد" از توابع بخش وردشت سمیرم از جمله آنها بود.

شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم با قدمت پنج هزار سال قبل از میلاد، دارای ۱۰۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: