« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
رییس امور عشایر سمیرم :
رییس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم با اشاره به تأثیر کرونا بر سلامت خانوار عشایری گفت: خانوارهای عشایری رفت و آمد خود به شهرها و روستاهای نزدیک به محل استقرار خود را کاهش دهند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، علی اکبر نادری با اعلام این مطلب اظهار داشت: تنها برای خریدها و کارهای ضروری از یوردهای خود خارج شوند .

رییس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم بیان کرد: در حالیکه طرح غربالگری کرونای عشایر از ابتدای کوچ بهاره به سمیرم و با تقدیر از مدافعان سلامت و مجموعه بهداشت و درمان سمیرم آغاز شد؛ شیوع ویروس کرونا در بین عشایر، کمترین میزان بوده است.

وی تصریح کرد: از نخستین روز آغاز طرح غربالگری ویروس کرونا در بین ۶ هزار و ۸۹۹ نفر از جامعه عشایری این شهرستان انجام شده و ۱۳ مورد مشکوک به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

نادری یادآور شد: عشایر در مسیر کوچ، مسافتی بین۴۵۰ تا ۲ هزار کیلومتر راه را با هدف بهره‌برداری از مراتع و چراگاه‌های طبیعی می‌پیمایند.

وی از لزوم توجه بیشتر به گردشگری مناطق عشایری با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخن گفت و افزود: سال گذشته تفاهمنامه‌ای در این زمینه منعقد شد تا بتوان توسعه این بخش را روزافزون کرد و امکان جهش و رونق اقتصادی در این صنعت را فراهم ساخت.

رییس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری عشایر نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر صنایع و هنرهای دست عشایر، بازی‌های بومی، کهن و حتی گروهی این جامعه نیز می‌توانند نقش بزرگی در جذب گردشگر داشته باشد.

علی‌اکبر نادی تصریح کرد: بخشی از جمعیت عشایر از هر چهار طایفه عمله، دره‌شوری، فارسی‌مدان و شش‌بلوکی علاوه بر شغل دامداری، به زراعت و کشت و کار نیز مشغول هستند.

وی با یادآوری سرکشی‌های هفتگی به عشایر در قشلاق و ییلاق بویژه در در اسفند و فرودین هر سال اظهار داشت: برخی از عشایر منطقه نبود یا تصرف ایل راه، برخی دیگر آب و تعدادی جاده دسترسی مناسب و کمبود علوفه را مطرح می‌کنند که در چند سال اخیر برای رفع این مسائل تلاش‌های خوبی انجام شده است.

در ادامه محمدرضا عسگریان فرماندار شهرستان سمیرم اظهار داشت: هر کدام از این صنایع و هنرها نتیجه سال‌ها کوچیدن و رفت و آمدی است که فرهنگ غنی عشایری را شکل داده است.

وی خاطرنشان کرد: کوچ عشایر به خودی خود و به تنهایی پدیده‌ای جذاب و تماشایی است که علاوه بر نگاه سرزمینی و توسعه‌ای، از زاویه گردشگری و توریسم نیز باید به آن نگریست.

به گفته عسگریان، شناساندن نوع زندگی به شکل کوچ و طی مسیر از سردسیر به گرمسیر و بالعکس آن هم به روش سنتی، به همراه تحمل سختی‌ها در کنار زیبایی‌ها و بهره بردن از طبیعت را باید حتی در بین درس‌های دانش‌آموزان جای داد و برای معرفی زوایای این نوع زندگی عشایر بیشتر تلاش کرد.

فرماندار سمیرم با بیان اینکه عشایر این خطه با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار راس دام، چهار هزار و ۵۵۰ تُن گوشت و ۲ هزار و ۶۴۵ کیلوگرم شیر استان اصفهان را تولید می‌کنند، ادامه داد: مجموع تولیدات صنایع دستی جامعه عشایری، ۲۰ هزار مترمربع انواع گلیم، جاجیم، فرش و تولید ۱۳۸ هزار کیلوگرم پشم مرغوب در یک دوره کوچ است.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: