« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴
طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛
بعد از افزایش ضریب نفوذ گوشی های هوشمند و تبدیل شدن هر ایرانی به یک شهروند خبرنگار، تصویر برداری از حوادث غیر مترقبه و انتشار این تصاویر در فضای مجازی به یک شیوه مرضیه بدل شده است....
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:یادش به خیر قدیم ترها که ابنیه و اماکن کمی محکم تر بودند با هر باد و بودی کن فیکن و ویران نمی شدند،  تنها چیزی که می توانست ادارات بیمه آن دوران را ورشکست کند «سیل غم» بود و لاغیر ... به قول شاعر: «ما چو دادیم دل و دیده به طوفان بلا/ گو بیا سیل غم و خانه ز بنیاد ببر ...» اما الان اوضاع پشت و رو شده و تا تقی به توقی می خورد ساختمان با چهل سال تاریخ و خاطره بازی عین بچه ها قهر می کند و روی زمین ولو می شود یا به محض اینکه دو تا سیم به هم می خورند و جرقه می زنند برق ز زخسار ساختمان جستن می کند و باقی ماجرا !

مسئولان هم در این اوقات، بیشتر نظاره گر هستند تا چاره اندیش!  در حقیقت به نظر می رسد مسئولان ما اصلاً بنا ندارند در مقابله با بلایا و حوادث طبیعی و غیر طبیعی و حتی غیر غیر طبیعی، با استفاده از تجارب حوادث گذشته، راه را بر حوادث دهشتناک آتی ببندند و هر بار سعی می کنند همین طور الله بختکی با ادبیات فرادما و مارمالاد شده، ماجرا را فی الفور ماستمالی کنند و خیلی زیر پوستی طوق مسئولیت را بر گردن دیگران و در مواقع عدیده ای گردن شکسته خلق الله بیاندازند!

فی المثل بعد از ماجرای غم انگیز ساختمان پلاسکو قرار بود برای 33 هزار ساختمان فرسوده که کل عمله، بنا، معمار و مهندسان سازنده این ساختمان ها ریق رحمت را با همه مخلفاتش سر کشیده اند، چاره ای بیاندیشند ولی این ماجرا فقط در حد شعار و بخشنامه و دادار دودور باقی ماند تا اینکه دوباره فاجعه سینای اطهر رخ داد و روز از نو و روزی از نو...

علی ای حال امروز با توجه به گرمای هوا و حوصله نداشته شما در این روزهای کرونایی از اطاله مقدمه پرهیز می کنیم و اگر ریا نباشد، به منظور پیشگیری از بروز حوادث ناگوار این چنینی و آن چنینی به شیوه مالوف و رسم معهود چند پیشنهاد گرما دیده و هوادهی شده ارائه می شود علی برکت الله:

الف) توجه به شاخص دربرگیری: پیشنهاد می شود مسئولان زین پس به جای اینکه اعلام کنند تهران پلاسکو ها یا سینای اطهر های متعددی دارد که آبستن حادثه هستند یبارکی اعلام کنند تهران دارای کلی ساختمان کاربراتوری و زهوار در رفته است که هر آن احتمال بروز حادثه در آنها محتمل است. و از آنجایی که مالکان این ساختمان ها همگی گردن کلفت هستند و بخشنامه های ایمنی و اخطارها برایشان در حد اخطار پارکبان ها هم نیست ، توصیه می شود خلق الله خودشان در هنگام ورود به این اماکن غیر مستحکمه موارد ایمنی را شخصاً و راساً رعایت کنند: مثلاً دستشان را روی سرشان بگیرند، با خود کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه حمل کنند، از کلاه ایمنی استفاده کنند، احیای قلبی – تنفسی یاد بگیرند و ... الان یک قطعه تولید شده به قیمت 2000 هزار تومان که بطری آب معدنی را تبدیل به آفتابه می کند! چه ایرادی دارد از این تکنولوژی برای تبدیل بطری آب معدنی به آب پاش و اطفا کننده حریق استفاده کنیم و هر کس در جیبش یکی از این قطعات داشته باشد!؟  

ب) پخش زنده حوادث غیر مترقبه: بعد از افزایش ضریب نفوذ گوشی های هوشمند و تبدیل شدن هر ایرانی به یک شهروند خبرنگار، تصویر برداری از حوادث غیر مترقبه و انتشار این تصاویر در فضای مجازی به یک شیوه مرضیه بدل شده است. بنابراین در مواجهه با هر حادثه ای ملت در گام اول دست به جیب شده و وارد فاز تصویربرداری می شوند. از آنجایی که در این مواقع نیروهای امدادی زیر دست و پا هستند و مانع از تصویر برداری دقیق شهروندان می شوند، توصیه می شود حالا که به گفته معاون رسانه ملی 90 درصد مردم به این رسانه اعتماد دارند و 80 درصد هم راضی هستند، تلویزیون همانند حادثه پلاسکو با نصب چند دوربین از زوایای مختلف این حوادث را به صورت پخش زنده تا چند روز پوشش دهد و از زحمت مردم را بکاهد!

پ) عدم استفاده از رویکرد بی محلی: نکته آخر اینکه مسئولان عنایت داشته باشند که در هنگام مواجهه با بروز چنین حوادثی، رویکرد بی محلی استاد کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست را بی خیال شوند! در جریان هستید که ایشان در آتش سوزی های سریالی جنگل ها افاضه کرده بودند اتفاق خاصی نیفتاده و طبیعت خودش آتش را کنترل می‌کند! پیش خودمان بماند ساختمان هوش و هواس و چابکی درخت را ندارد که بتواند خودش را کنترل کند و غائله را بخواباند! ساختمان آتش گرفته، جوگیر شود کل شهر را به نابودی می کشد. از ما گفتن بود!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: