« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛مجلس روز انتخابات بود. رئیس کمیسیون اصل ۹۰، اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، ۳ ناظر شورای رقابت و ناظران شورای پول و اعتبار با رأی نمایندگان انتخاب شدند که البته این انتخاب‎ها چندان بی‎حاشیه هم نبود.

با آغاز جلسه علنی دیروز، نامزدهای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ معرفی شدند. نصرالله پژمانفر، حسن شجاعی علی‌آبادی، سید نظام‎الدین موسوی، سید محمود نبویان و مصطفی میرسلیم از کاندیداهای رسیدن به این صندلی بودند که با کناره‎گیری میرسلیم، رقابت بین سایرین برگزار شد که در نهایت نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و کلات با ۷۹ رأی از مجموع ۲۳۸ رأی ماخوذه به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

 رد خواسته نمایندگان از سوی قالیباف در ادامه جلسه علنی صبح دیروز، انتخاب اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در دستور کار مجلسی‎ها قرار گرفت. پیش از آغاز رأی‎گیری، امیرآبادی فراهانی درخصوص اقدامات هیأت رئیسه در راستای اجرای ماده ۱ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، توضیح داد که: هیأت رئیسه، شش نفر شامل یک عضو کمیسیون حقوقی، یک نفر عضو کمیسیون اصل ۹۰ و چهار نفر از نمایندگان را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کرده که باید رأی نصف به علاوه یک را از صحن علنی کسب کنند. با پایان رأی‌گیری از مجموع ۲۳۷ رأی ماخوذه حجت‎الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده بم از کمیسیون حقوقی با ۱۴۵ رأی، حسن شجاعی نماینده ابهر از کمیسیون اصل ۹۰ با ۱۴۳ رأی، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده اردکان با ۱۵۳ رأی، محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان با ۱۵۸ رأی و محمد سرگزی نماینده زابل با ۱۳۲ رأی و مصطفی طاهری نماینده زنجان با ۱۱۵ رأی به عنوان اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شدند. طبق آیین‎نامه داخلی مجلس و با نظر هیأت رئیسه، سیدامیرحسین قاضی‎زاده نایب رئیس مجلس نیز به عنوان عضوی از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شد.

اما برگزاری همین انتخابات، محل بحث و جدل مجلسیان شد. آن گونه که در بین تذکرات نمایندگان آمد، ۳۴ نفر برای عضویت در این هیأت ثبت‎ نام کرده بودند که هیأت رئیسه ۶ نفر از آنان را برای رأی‌گیری معرفی کرد. اینکه انتخاب این ۶ نفر براساس چه معیاری صورت گرفته، عمده بحث نمایندگان بود. علی بابایی، نماینده ساری با استناد به ماده ۱۶ آیین‌نامه گفت: تعدادی از نمایندگان برای عضویت در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ثبت‌نام کرده بودند که اسامی شش نفر اعلام شد. هیأت رئیسه باید اعلام کند این افراد را براساس چه شاخص‌هایی انتخاب کرده است. محمدرضا میرساجدینی نماینده تبریز هم در تذکر دیگری گفت: ۳۴ نفر برای عضویت در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ثبت‎نام کرده بودند که باید شاخص و انتخاب میزان شش نفر از میان آنها مشخص شود. اما قالیباف در پاسخ به اعتراض این تعداد از نمایندگان و رد خواسته آنان گفت: طبق آیین‌نامه هیأت رئیسه دو نفر از کمیسیون‌های حقوقی و اصل ۹۰ و چهار نفر را از سایر نمایندگان متقاضی عضویت در هیأت نظارت برای معرفی به صحن علنی و اخذ رأی از مجلس انتخاب می‎کند. در آیین‎نامه نیامده که شاخص‌ها باید اعلام شود، اکنون اگر نمایندگان بر این موضوع تأکید دارند پیشنهاد تغییر و اصلاح آیین‎نامه را به کمیسیون آیین نامه ارائه کنند.

انتخاب دو نماینده مجلس از کمیسیون‎های اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان ناظر در شورای پول و اعتبار دستور کار بعدی جلسه دیروز مجلس بود. بر این اساس از مجموع ۱۶۷ رأی مأخوذه محمدحسین حسین‎زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی با ۱۵۳ رأی و سید شمس‎الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه با ۱۵۹ رأی به عنوان ناظران مجلس در شورای پول و اعتبار انتخاب و تعیین شدند. همچنین انتخاب دو نماینده مجلس از کمیسیون‎های اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان ناظر در هیأت امنای صندوق توسعه ملی هم دستور کار دیگری بود که بر این اساس از مجموع ۱۶۳ رأی مأخوذه، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده اردکان با ۱۲۰رأی و سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان با ۹۲ رأی به عنوان اعضای هیأت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند. نمایندگان مجلس همچنین، مجتبی رضاخواه را با ۱۴۱ رأی، روح‌الله عباسپور را با ۱۴۱ رأی و محمد باقری را با ۱۱۸ رأی به عنوان ناظرین مجلس در شورای رقابت انتخاب کردند.

 جدال لفظی حاجی بابایی و امیر آبادی
هرچند جلسه روز چهارشنبه مجلس با انتخابات پیاپی گذشت اما یک طرح فوریتی، جدال لفظی نمایندگان اصولگرای همدان و قم را به دنبال داشت. حمیدرضا حاجی بابایی که تذکر خود را با استناد با سخنان رهبری آغاز کرد، معترض شد که چرا با گذشت ۱۰ روز از ارائه طرح فوریتی او درباره کالا برگ به هیأت رئیسه، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. او ادامه داد: عضو هیأت رئیسه در منظر ۸۰ میلیون نفر می‌گوید کمیسیون بودجه از صبح همه چیز را اشتباه کرده است؛ اگر من بخواهم به شما ایراد بگیرم از هشت صبح تا یک بعد از ظهر تخلف شما را بگویم تمام نمی‌شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: کمیسیون بودجه ۲۳ عضو دارد و یک تایپیست؛ در مورد اعلام اسامی ناظران پیشنهادی این کمیسیون اشتباه کرده است. شما باید شأن و حیثیت نمایندگان را رعایت کنید؛ شما را بالا نفرستادیم که هرچه می‌خواهید بگویید؛ اینجا خیابان نیست. این آخرین بار باشد که به یک نماینده، به یک کمیسیون توهین می‌کنید. امیرآبادی فراهانی نیز در پاسخ به نماینده همدان و در تذکر جداگانه‌ای گفت: زمانی که من صبح داشتم اسامی نامزدهای کمیسیون را اعلام می‌کردم، اعضای کمیسیون بودجه اعتراض کردند و ما مجبور شدیم مذاکرات را متوقف کنیم. شما افراد را اشتباه به هیأت رئیسه معرفی کردید و اشتباه تایپی هم نبوده است. من گفتم من مقصر نیستم کمیسیون بودجه اشتباه کرده است. آیا این شأن نماینده است که نماینده دیگری را تهدید کند می‌خواهی من را بکشی؟

بیانیه نمایندگان درباره بیانات رهبری
نمایندگان در نخستین جلسه‎ای که پس از دیدار مجازی با رهبر انقلاب برگزار شد، در بیانیه‎ای اعلام کردند: «بیانات حضرتعالی برای فرزندان‌تان بسیار دلنشین، خوشحال کننده و البته تعهدآور بود. افتخار و عزت نمایندگی ملت ایران که گوهری نزد نمایندگان ملت است به خودی خود مسئولیت سنگینی است. ولی توصیفات شما از مجلس یازدهم به عنوان مجلس امید و انتظار و یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس بعد از انقلاب مسئولیت مضاعفی را بر دوش نمایندگان گذاشت.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان مجلس برای این مسئولیت خطیر عزم خود را جزم کرده‎ایم و یکصدا در پی آن هستیم که در وضعیت اقتصادی کشور تحولی ملموس ایجاد کنیم. در همین راستا با تمام توان خود و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونگذاری و نظارتی مجلس تصویب و پیگیری بسته اقتصاد مردمی را که شما نیز بر اجرای آن تأکید کرده‌اید، محور برنامه مجلس یازدهم قرار می‌دهیم.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: