« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور:
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه، بودجه ای برای تکمیل کتابخانه ها ندارد گفت: 120 شهر کشور فاقد کتابخانه است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در موضوع تکمیل ساخت کتابخانه عمومی لارستان و چند کتابخانه دیگر در منطقه دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار حسین‌زاده با اشاره به اهمیت موضوع کتابخوانی و معرفی شهرستان اوز بعنوان شهر دوستدار کتاب در کشور گفت: شهرستان اوز در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از الگوهای کشوری است و بعنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شده است.

وی افزود: حضور فعال خیرین در احداث و تکمیل کتابخانه ها، وجود روستای دوستدار کتاب و حضور فعال مردم در جشنواره‌های کتابخوانی استانی و کشوری نشان از استقبال بالای مردم لارستان، خنج، گراش و اوز از این موضوع دارد که می‌طلبد با همکاری نهادهای مربوطه بیش از پیش نگاه ویژه ای به مقوله کتاب و کتابخوانی در حوزه انتخابیه شود.

نماینده مردم بر لزوم بررسی و پیگیری هرچه سریعتر جهت تکمیل پروژه کتابخانه عمومی لار تاکید کرد و افزود: کتابخانه مرکزی لار که از مصوبات دولت بوده است از سال ۸۹ کلنگ‌ خورده اما قریب به ۱۰ سال است که این پروژه به کندی پیش می رود و وضعیت آن مشخص نیست.

وی با اشاره به ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی و اهمیت نیم درصد منابع شهرداری ها که باید به انجمن کتابخانه ها تخصیص یابد گفت: با توجه به وضعیت بودجه ای دولت، نیم‌درصد منابع شهرداری ها که باید به انجمن کتابخانه ها تخصیص یابد می‌تواند کمک حال این نهاد باشد و نهاد کتابخانه های عمومی، سازمانی خدمت رسان است که اگر بودجه کافی داشته باشد می‌تواند برنامه های ابداعی و خلاقانه ویژه تمام اقشار برگزار کند.

در این دیدار مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز با اشاره به اهمیت موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در پرورش جامعه سالم بر لزوم توجه ویژه مسئولین به این مساله تصریح کرد و متذکر شد: دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبار در خصوص تکمیل پروژه های حوزه کتابخوانی در کشور برنامه ای ندارند و فقط در خصوص تجهیزات، اعتباراتی را در اختیار این نهاد قرار می دهند.
وی افزود: ۱۲۰ شهر از ۱۳۵۰ شهر کشور فاقد کتابخانه است که برای تکمیل پروژه نیازمند بودجه هستیم که ضمن پیگیری ها و تلاش‌های فراوان تا امروز محقق نشده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به استانی شدن پروژه ها تصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ پروژه های نهاد کتابخانه ها بصورت استانی تفکیک‌بندی شده و مسئول تخصیص آن نیز شورای برنامه ریزی استان و استاندار است.

وی در خصوص تامین مالی کتابخانه‌های کشور و وضعیت نامناسب آن و با اشاره به اینکه اگر از نیم درصد شهرداری ها استفاده نکنیم در پرداخت حقوق ها نیز می‌مانیم اظهار داشت: براساس مصوبات دولت باید در سال ۹۹ شاهد افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارمندان باشیم اما این امر هنوز تحقق نیافته است.

مختارپور با اشاره به وضعیت تکمیل پروژه کتابخانه عمومی لار و نبود کتابخانه در بخش بنارویه اظهار داشت: جهت تکمیل پروژه کتابخانه عمومی لار مبلغ ۵ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص و برنامه ریزی شد اما تا به‌حال با وجود برخی موانع، پرداختی صورت نگرفته است؛ بخش بنارویه نیز فاقد کتابخانه عمومی است که پیگیری های لازم در جریان است.

وی در پایان بیان داشت : با تکمیل پروژه ساخت کتابخانه عمومی لار، قریب به ۸ میلیارد تومان نیز جهت تجهیز آن مورد نیاز است.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: