« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
پایگاه خبری آوای رودکوف:« مراقب دوقطبی‌سازی‌های ناروا باشیم » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم سیدصادق غفوریان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
کرونا، جدا از این که در این مدت همچون هاله‌ای تیره و تار بر روح و روان و جسم جامعه سایه افکنده، دنیایی از چالش های نوظهور نیز در ابعاد گوناگون زندگی و زیست اجتماعی پدید آورده است. چالش هایی که جامعه، پیش از این نه تنها آن را تجربه نکرده بود بلکه تصور چنین اتفاقی را هم در سر نمی پروراند. احوال ناخوش و اقتضائات ناشی از شیوع این بیماری حتی آیین های دینی و مناسک مذهبی را نیز در همه نقاط جهان دستخوش تعاریف و تاملات جدید کرد به طوری که در چند مدت اخیر، رتق و فتق همین موضوع توسط متولیان در کشور خودمان، خود از مهم ترین چالش های «کرونا و جامعه» بوده است. ماجراهای مربوط به تعطیلی مساجد، محدودیت فعالیت حرم های مطهر، برگزاری آیین شب های قدر و در روزهای قبل مباحث درخصوص مراسم عزاداری های ماه های محرم و صفر همه از شمار موضوعاتی بوده و هست که درباره اش تاکنون گفت وگوها و نقدونظرهای بسیاری صورت گرفته است. درعین حال در شرایطی به ماه محرم و موسم عزاداری های حضرت اباعبدا...الحسین(ع) گام نهادیم که با تکلیف رهبر انقلاب، جمع کثیری از شخصیت های تاثیرگذار، هیئت ها، سخنرانان و مداحان برای برپایی سوگواری ها به ضوابط تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تمکین کرده  و آن را فصل الخطاب دانستند.
  در این موضوع نه در اصل برگزاری آیین های عزاداری بلکه از باب رخدادهای احتمالی در حاشیه آن، همچنان نکات و تاملاتی وجود دارد که دقت نظر در آن ضروری به نظر می رسد.

1-  این دوقطبی سازی ناروا
اساسا ماجرای کرونا و چه بسا هر پیشامد و مقوله نوپدید دیگر، نه تنها در سطح و مقام موضوعات مرتبط با حضرت سیدالشهدا(ع) و سوگواری‌های آن حضرت نیست بلکه ایجاد تقابل میان این دو موضوع، خود خطای بزرگی است که تفاوتی نمی کند از سوی چه فرد یا افرادی مطرح شود. کرونا سرانجام یک روز تمام و شاید به فراموشی سپرده خواهد شد اما مگر ساحت آسمانی حضرت سیدالشهدا(ع) و موضوعات مرتبط با کربلا و عاشورا تمام شدنی و از یاد رفتنی است؟ کیست که باوری خلاف این داشته باشد که ایرانی ها، حسین(ع) را از بدو تولد به تک تک سلول های خویش باور و تمام عمر را در عشق او تنفس می کنند.

 بنابراین ایجاد دوقطبی میان این مسئله جدید که البته اقتضائاتی متفاوت با خود پدیدآورده است در مقابل مسئله سوگواری ها همان طور که تجربه کردیم، زمینه ساز بروز افتراق بیشتر میان برخی از گروه ها و  اقشار شد که بی شک همه این اختلافات جز ناخوشایندی و گسست بیشتر ثمره دیگری ندارد. در این میان نباید طرح دیدگاه‌های متضاد با اندیشه ناب دینی البته در قامت دین توسط برخی افراد و سخنوران را از یاد برد که بدون توجه به دیدگاه های رهبرانقلاب، فقها و مراجع عظام بر مسیر پر از خطای خود اصرار می ورزند و گویی از حاشیه این جنجال سازی ها نفعی بر خود می برند.

 در حالی که صراحت آموزه های فقهی، دینی و همچنین اصول عقلی حکم می کند که در هر مسئله و موضوعی که ابهامی وجود دارد برای تعیین تکلیف به کارشناسان و متخصصان آن امر رجوع کنیم. همان طور که رهبر انقلاب نیز در مسئله کرونا و آیین های سوگواری به واسطه دغدغه های بهداشتی، نظر ستاد ملی کرونا را فصل الخطاب دانستند و همگان را بر تبعیت از آن دعوت کردند.

۲-  ذره بین روی عملکردها
تجربه ماه های گذشته نشان می دهد، اغلب مساجد، هیئت ها و متولیان مراسم مذهبی جزو قانونمندترین اقشار در رعایت شیوه نامه های ستاد بوده اند و از این رو با توجه به تداوم شرایط ویژه کشور، همچنان از آنان انتظار می رود خود را همراه و در کنار مدافعان سلامت ببینند و بر رعایت ضوابط اهتمام کنند.تجربه یکی دو روز گذشته در برگزاری مراسم عزاداری هم تا حد زیادی گویای این مسئله است  هرچند وجود چند رفتار خارج از این قاعده  هم باید اصلاح شود چرا که در عصر رسانه‌های جدید متاسفانه همین اندک  موارد هم می تواند به طرزی کاریکاتوری بزرگ نمایی شده و تصویری غیر واقعی ارائه دهد. بی شک اکنون که عملکرد متولیان مذهبی در کانون توجه و زیرذره بین قرار دارد، نمایش قانون گرایی به ویژه از سوی این گروه، خود می تواند یک پروژه الگوسازی کارآمد باشد.

۳- مراقب باشیم
از آن جایی که همیشه کسانی هستند که اندیشه خود را فراتر از قانون و نظر بزرگان می‌دانند و بر مدار خویش حرکت می کنند بیش از دیگران باید به آن ها توصیه کرد که با رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی در محافل عزاداری اولا زمینه‌ساز التهاب بیشتر در وضعیت درمانی کشور نشوند و ثانیا بهانه به دست دیگران ندهند که محافل قانون‌مدار هم در معرض اتهام قرار گیرند. باید توجه داشت که هر رفتار غیرمتعارف، خیلی سریع تر از آن چه مورد تصور است در فضای مجازی پخش و منتشر می‌شود و اگر از همین ابتدا رفتارهای مان را کنترل نکنیم به زودی باید شاهد حمله این و آن به محافل عزاداری و باز دوقطبی های کذایی باشیم. طبیعی است که از ستاد ملی کرونا نیز انتظار داشته باشیم، به همین میزان که نسبت به کم و کیف برگزاری آیین های سنتی ماه محرم وسواس نشان داد به تجمعات و بی‌قانونی های کرونایی همچون ازدحام در شهرها و مراکز گردشگرپذیر، عملکرد شرکت های هواپیمایی در پرواز ها و... به ویژه در تعطیلات پیش رو حساسیت به خرج دهد تا در یک تلاش و مراقبت همگانی بتوانیم دوره شیوع این بیماری را پشت سر بگذاریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین