« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
کارشناس مسائل بین‌المللیک
نصرت‌الله تاجیک، کارشناس مسائل بین‌المللی، توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان دهنده هوشمندی تصمیم‌گیران ایرانی عنوان کرد و گفت: بیانیه مشترک ایران و آژانس، یک توافق برد-برد و شکست دیگری برای آمریکاست.
 پایگاه خبری آوای رودکوف| نصرت الله تاجیک کارشناس مسائل بین‌المللی فراهم کردن زمینه سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و انتشار بیانیه مشترک را اقدامی بسیار به موقع و سازنده عنوان کرد.

 
وی با بیان اینکه توافق ایران و آژانس ناشی از حسن نیت جمهوری اسلامی نسبت به نهادهای بین‌المللی بود، گفت: این اقدام نشان‌دهنده هوشمندی تصمیمات سیاسی و خرد جمعی در ایران است که توانست شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

 
دیپلمات پیشین کشورمان، سفر گروسی و انتشار بیانیه مشترک را بازی یا طراحی خوب سیاسی ایران عنوان کرد و گفت: ایران بعد از شکست ۱۳ به ۲ آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در موضوع مکانیزم ماشه، موفقیت جدیدی کسب کرد.

 
تاجیک، آمریکا را بازنده بزرگ سفر گروسی به ایران ارزیابی کرد و گفت: ایالات متحده مایل نبود که سفر گروسی به ایران نتیجه و توافقی در برداشته باشد، ولی روحیه حسن نیت ایران و تاکید بر اجرای موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی این موفقیت را برای جمهوری اسلامی رقم زد.

 
وی به اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران از ژانویه ۲۰۱۶ اشاره کرد و افزود: خیلی از رژیم‌هایی که علیه ایران جوسازی می‌کنند مانند رژیم صهیونیستی حتی عضو ان‌پی‌تی نیستند و برنامه نظامی هسته‌ای خود را بی‌پروا توسعه می‌دهند، اما ۱۷ گزارش آژانس در دوره دبیرکل‌های پیش این نهاد بین‌المللی گواهی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و نقطه قوت فعالیت‌های علمی جمهوری اسلامی است.

 
این کارشناس مسائل راهبردی به خروج آمریکا از برجام و کم‌کاری اروپایی‌ها در برقراری روابط مالی با ایران اشاره کرد و افزود: ناتوانی اروپایی‌ها در عمل به تعهدات برجامی موجب شد، ایران پنج گام برای کاهش تعهدات خود بردارد.

 
تاجیک، مولفه اول استراتژی ایران را در انزوا نگه داشتن ترامپ عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی از طریق همکاری با کشورهای باقی‌مانده در برجام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش کرد تا ترامپ را در انزوای ناشی از خروج از برجام نگه دارد.

 
وی تصریح کرد: ما به گونه ای عمل نکردیم که ترامپ بتواند علیه ایران یارگیری و اجماع ایجاد کند که این اقدام بسیار هوشمندانه بود.

 
سفیر پیشین ایران در اردن گفت: مولفه دوم استراتژی ایران بعد از کم‌کاری اروپایی‌ها استفاده از ظرفیت خود برجام برای کاهش تعهدات بود که این‌کار هم با موفقیت انجام شد.

 
تاجیک، قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را یادآور شد و گفت: با آمدن گروسی در راس آژانس، مقداری روابط ایران و این نهاد بین‌المللی تیره شد، اما از آنجایی که ایران به دنبال گفت‌وگوی سازنده ضمن اعمال حاکمیت خود است، توانست با گروسی هم به توافق برسد.
 

وی تصریح کرد: ایران بنا به تعریفی که از استقلال خود دارد و بنا به شرایط سیاسی، اجتماعی و تاریخی که مخصوصا بعد از انقلاب بر کشور حاکم شده و فشارهای بین‌المللی مخصوصا از سوی آمریکا حاضر نیست حاکمیتش خدشه‌دار شود.

 
این کارشناس مسائل بین‌المللی، درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی به دو سایت ایران بر اساس مطالعات واهی و ادعایی را از لحاظ حقوقی قابل تامل دانست و گفت: موضوعی که باید از نظر حقوق بین‌الملل دنبال شود این است که آیا آژانس محق است که به خاطر هرگونه اطلاعات ناشی از جاسوسی از کشورهای عضو درخواست دسترسی کند.

 
تاجیک، گنجانده شدن موضوع نگرانی‌های امنیتی جمهوری اسلامی از درز اطلاعات سایت‌های هسته‌ایش در بیانیه مشترک ایران و آژانس را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات خوب و فشرده حقوقی و سیاسی بین ایران و آژانس صورت گرفت و نهایتا با قبول سفر گروسی در یک زمانبندی خوب و با این بیانیه پیروزی دومی برای ایران رقم خورد که ناشی از گفت وگوی سازنده سیاسی برای حل مشکلات است.

 
وی تاکید کرد: اختلاف طبیعت جامعه بشری است و در این قضیه اختلافی، ایران بلوغ سیاسی از خود نشان داده و باوجود محق بودن خود هوشمندانه این طراحی سیاسی را کرد و سفر انجام شد و نتایج مثبت آن به زودی خود را نشان خواهد داد.

 
این دیپلمات پیشین یادآور شد: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دست پر به وین برگشت و موفقیتی را برای خود و آژانس در شورای حکام ثبت کرد.

 
تاجیک درباره نقش توافق ایران و آژانس در خنثی کردن تلاش‌های ضدایرانی ترامپ هم گفت: هرچه به انتخابات آمریکا و در عین حال زمان اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به منظور خاتمه یافتن تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک می‌شویم، فعالیت ترامپ و تیمش و هم پیمانان منطقه‌ای آنها برای وادار کردن ایران به نشان دادن عکس‌العمل‌های تند بیشتر می‌شود.

 
وی با بیان اینکه ما باید دقت کنیم در زمین آمریکا بازی نکنیم، گفت: طراحی ایران برای دادن دسترسی به آژانس خوب بود و نشان داد که ایران قصد دارد با کمک نهادهای بین‌المللی نظم جهانی را برقرار کند و این مخالف رفتار یکجانبه‌گرایانه ترامپ بود.

 
این کارشناس مسائل راهبردی به شکست تلاش‌های ترامپ در شورای امنیت اشاره کرد و گفت: اینکه ۱۳ عضو شورای امنیت با درخواست دولت آمریکا مخالفت کردند نشان دهنده دلگیری بین‌المللی از ترامپ است که با اقدامات یکجانبه گرایانه خود نظم جهانی را به چالش کشیده است.

 
تاجیک گفت: ترامپ با خروج از توافقنامه‌های بین‌المللی و تضعیف نهادهای جهانی نقش سازمان‌های تخصصی محافظ نظم بین‌المللی را تضعیف کرد که این امر ترویج خشونت و هرج‌ومرج را در پی دارد.

 
وی با بیان اینکه باید مراقب پوست خربزه‌های ترامپ باشیم گفت: بازی آژانس و ایران برد- برد تمام شد و ایران بار دیگر خودش را به عنوان یک عنصر موثر منطقه‌ای و بین‌المللی و پاسخگو به نهادهای جهانی معرفی کرد.

 
جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان، بیانیه مشترکی صادر کردند.

 
بر اساس این بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری های خود را بیش از پیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ بصورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

 
 در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

 
علاوه بر این فعالیت های راستی آزمایی آژانس مطابق با موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی آزمایی آژانس، همان گونه که برای همه کشورهای دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجراء می شود، به صورت برابر و بدون تبعیض اجراء خواهد شد.  

 
همچنین براساس تجزیه و تحلیل اطلاعاتِ در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران، و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده اند، ندارد.   

 
بر اساس این بیانیه مشترک که چهارشنبه شب منتشر شد، آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، و محرمانگی رژیم، استانداردها و رویه های تثبیت شده‌ی آژانس، نگرانی های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد.

 

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: