« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
در گفتگو با کوثر گیلک کارشناس مامایی بررسی شد:
زایمان فیزیولوژیک همان زایمان طبیعی است که بدون دخالت های دارویی و پزشکی انجام می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:غریزه مادری و حس مادر شدن یکی از شگفتانه های طبیعت است که این شگفتی را فقط بانوان در طول حیات خود درک می کنند. عشق مادر به فرزند را نیز می توان از محکم ترین و عاطفی ترین پیوند های عاطفی  قلمداد کرد. عشقی پاک و الهی که گاه تا پای فداکاری و بذل جان هم پیش می رود. در این رهگذر بی هیچ تردید لحظات شیرین بارداری و تجربه حس مادر شدن از شیرین ترین لحظات یک زن است که تا پایان عمر از یاد نخواهد برد. با همه این اوصاف تجربه مادرانگی طبیعتاً با دشواری هایی همراه است و یکی از این دشواری ها در کنارسختی های دوران بارداری، فرآیند مرحله زایمان و به دنیا آوردن کودک است. امروزه شیوه ها و متد های متعددی به منظور کاهش درد مادران هنگام زایمان ابداع شده است که یکی از این متد ها، روش زایمان فیزیولوژیک است.

زایمان فیزیولوژیک همان زایمان طبیعی است که بدون دخالت های دارویی و پزشکی انجام می شود. زایمان فیزیولوژیک مخصوص افرادی است که هیچ مشکل و بیماری خاصی ندارند و تمامی روند بارداری آنها طبیعی بوده است. همچنین در طول بارداری با تغذیۀ مناسب و ورزش کردن، بدن خود را برای زایمان آماده کرده‌اند.

به منظور آشنایی بیشتر با زایمان فیزیولوژیک گفتگوی کوتاهی با کوثر گیلک کارشناس مامایی انجام داده ایم. ایشان که از ماماهای با دانش و مجرب استان گلستان می باشند از ویژگی های این مدل زایمان می گوید:
 
زایمان فیزیولوژیک به زبان ساده چیست؟

زایمان فیزیولوژیک همان زایمان طبیعی است اما با این تفاوت که از هیچ ماده دارویی جهت تسریع فرایند زایمان استفاده نمی شود و بدن با ترشح هورمون های طبیعی ، روی عضلاتی مانند عضلات لگن، کمر و شکم تأثیر می‌گذارد و باعث می شوند زایمان سیر طبیعی خود را طی کند.

زایمان فیزیولوژیک چه مزیت هایی دارد؟

بهبودی سریع تر، نداشتن عوارض مصرف داروهای شیمیایی، احساس درد کمتر، داشتن زایمانی آرام و به دور از استرس و ... از مزایای این مدل زایمان است. در ضمن از آنجایی که این مدل زایمان نیاز به یک دوره آمادگی بدنی و رژیم تغذیه ای مناسب دارد، بعد از زایمان مادر در شرایط بهتر و آرمانی تری قرار می گیرد و احساس نشاط و سبکی خواهد کرد. در ضمن باید یادآور شد درد  زايمان دشمن مادر نيست بلکه دوست اوست، چرا که موجب ترشح هورمون‌هايي در بدن مي‌شود که مادر را هم از نظر عاطفي و هم اعتماد به نفس و قوت آماده مي‌سازد.

بهترین زمان برای زایمان فیزیولوژیک کی است؟

هنگامی که خانم بارداری تصمیم خود را می گیرد که به روش فیزیولوژیک زایمان انجام دهد باید تا پایان مدت بارداری صبر کند. وقوع زایمان در هفته های آخر بارداری یعنی ۳۹ و ۴۰ این مزیت را دارد که جنین کاملا رشد کرده و نیاز به مراقبت های ویژه پس از زایمان را ندارد. در ضمن رشد مغز در هفته های پایانی کامل می‌شود و ممکن است در زایمان های غیر طبیعی و تسریع در زایمان، تکامل مغز صورت نگرفته باشد.

انجام زایمان فیزیولوژیک برای کدام دسته از مادران ممنوع است؟

در صورتی که امکان زایمان طبیعی عادی برای مادر وجود نداشته باشند، قطعاً  امکان انجام زایمان فیزیولوژیک نیز نخواهد بود. همچنین اگر مادر به القای زایمان نیاز داشته باشند نمی‌تواند زایمان خود را به صورت فیزیولوژیک انجام دهد. البته وجود برخی بیماری ها نظیر پره‌ اکلامپسی، پرولاپس بند ناف، خونریزی مادر باردار، وجود تبخال تناسلی، بارداری های سه‌قلو یا چند قلویی، بیماری قلبی یا ریوی مادر، اختلالات رشد جنین، موقعیت غیرطبیعی جنین، اختلالات لانه‌گزینی مانند جفت چسبنده یا جفت سرراهی و ... مانع از زایمان فیزیولوژیک می شوند.

سخن پایانی

ذکر این ضروری است که یک زایمان خوب و آرمانی ( با  هر روشی اعم از طبیعی یا سزارین) در وهله اول نیاز به بارداری خوب دارد. انجام ورزش های مختص دوران بارداری، دوری از استرس، دوری از دخانیات و مشروبات الکلی، داشتن تغذیه مناسب و خواب و استراحت کافی و ... باعث می شوند بدن در شرایط آرمانی و ایده آل جهت زایمان قرار بگیرد . فلذا به بانوان محترم توصیه می شود قبل از تصمیم به بارداری از لحاظ روحی و روانی و جسمانی خود را به شرایط ایده آل برسانند و سعی کنند در دوران بارداری نیز به توصیه های پزشکان و ماما ها را عمل کنند تا با انجام یک زایمان ایده آل ، لحظه های شاد و روشنی را برای خود و فرزندشان رقم بزنند.
 
گفتگو از :وحید حاج سعیدی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: