« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
خبر فوری؛
وزیر بهداشت درباره اقدامات ایران در زمینه تولید واکسن کرونا توضیح داد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت درباره اقدامات ایران در زمینه تولید واکسن کرونا توضیح داد.

دکتر سعید نمکی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، گفت: در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونه حیوانی تا میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.

وی افزود: در ۲ تا ۳ هفته آینده کار آزمایش واکسن بر نمونه انسانی را آغاز خواهیم کرد. تمام اقدامات ما در این زمینه منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و پروتکلهای سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است. گزارش این اقدامات از امروز به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ابهاماتی که در زمینه واکسن کرونا وجود دارد، بیان کرد: گام‌های موثری برای دسترسی به واکسن بر می‌داریم اما همچنان ابهاماتی درباره میزان ماندگاری، اثرگذاری و... در مورد واکسن کرونا وجود دارد و روی آن کار می شود.

وی افزود: علی‌رغم تمام تحریم‌های ظالمانه در زمینه ساخت داروهایی که حتی تاثیر کمی در درمان کرونا داشتند مانند فاویپیراویر و رمدسیویر فعال بودیم و اکنون تولیدات خود را مصرف می‌کنیم. در مورد واکسن نیز چنین است و امروز بعد از ظهر در جلسه دوم اِمرو، نتایج تحقیقات خود را اعلام می‌کنیم. در مورد واکسن پلتفرم‌های متعددی دنبال شده است و حدود ۷ گروه تحقیقاتی بر تولید واکسن کار می‌کنند که از روز اول بر فرایندهای انجام شده نظارت داشتم.

وی درباره واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: به دلیل مشکلات تحریم‌ها و آگاهی که از میزان تولید واکسن داشتم، کار مذاکره برای تهیه‌ واکسن را از اسفندماه سال قبل آغاز کردم. سال قبل ۴۰۰ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در جهان تولید شده بود و امسال با توجه به افزایش تقاضاها این عدد به ۷۰۰ میلیون دوز رسید. با اقدامات زودهنگام برای تهیه واکسن آنفلوآنزا، قول تهیه‌ ۱۶ میلیون دوز واکسن را از شرکت‌های سازنده گرفتم که بخشی از آن فراهم شد.

نمکی ادامه داد: امسال به دلیل تحریم‌ها سخت‌ترین سال ارزی کشور است اما با تلاش دوستان بالاخره ارز خرید واکسن آنفلوآنزا از ۱۵ شهریور ماه فراهم شد اما در این بین بدقولی شرکت‌های سازنده واکسن، افزایش قیمت واکسن و تحریم‌های آمریکا در مقابل ما قرار داشت. تاکنون حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن به کشورمان رسیده است که در خانه‌های بهداشت به گروه‌های پرخطر تزریق می‌شود. نوبت بعدی دریافت واکسن هم در راه است. گرچه می‌خواستیم واکسن برای ۱۵ شهریور در دسترس باشد اما امروز می‌بینیم سایر کشورها نیز تزریق واکسن را از ۱۵ اکتبر آغاز کرده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شیوع آنفلوآنزا کاهش یافته است و باید این آگاهی وجود داشته باشد که واکسن ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نخواهد کرد. حداکثر محافظت علیه آنفلوآنزا ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اما در تلاش هستیم واکسن برای گروه‌های پرخطر تامین شود. خودمان واکسن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کردیم و به داروخانه‌ها هم اجازه خواهیم داد با ارز نیمایی واکسن تهیه کرده اما بر فرایند قیمت‌گذاری نظارت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه موج جدید کرونا سنگین‌تر از امواج قبلی بود، تصریح کرد: به محض خنثی شدن یک موج بیماری میزان رعایت نکات بهداشتی کاهش می‌یابد و همین موضوع سبب می‌شود تا شاهد روند تصاعدی بیماری باشیم. ابهاماتی در زمینه داشتن تخت خالی در بیمارستان‌ها وجود دارد اما نکته مهم آن است که مردم نباید به دلیل خالی بودن تخت‌ها خود را به بیماری مبتلا کنند. جلسه‌ای روزهای قبل در تهران برگزار شد و خوشبختانه در این استان آمادگی کامل وجود دارد. با دستور رهبر معظم انقلاب تخت‌های بیمارستان‌های نیروهای مسلح در اختیارمان قرار گرفت و با دستور وزیر رفاه تخت‌های بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیز قرار است در صورت نیاز در اختیارمان باشد.

وی افزود: ممکن است بخش‌های کرونا در بیمارستانها پر شده باشد که با خالی کردن سایر بخش‌ها، تخت به بیماران اختصاص می‌دهیم. مردم بدانند در حال استفاده از ذخایر استراتژیک هستیم و بیماران الکتیو که در نوبت انجام اعمال حراحی بودند در نوبت مانده‌اند. این در حالی است که در آمد بیمارستان‌ها نیز کاهش یافته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین