« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
آوای رودکوف گزارش می کند:
عبرت ، آئینه تمام نمایی از زندگی و حیات کسانی از سنخ و جنس خود انسان است که بصورتی عینی و ملموس او را به پیروی از حقیقت و واقعیت فرا می خواند و صادقانه و بی پرده از عوامل موثر در سرنوشت سخن می گوید و از غوطه ورشدن انسان در دریای وهم و خیال و باختن ارزان سرمایه زندگی او را باز می دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف؛ عبرت به معنای پند و اندرز است، به این معنی که شخص تجربیات دیگران را در زندگی خود بکار گیرد.

پندپذیرى و عبرت آموزى از اعمال پسندیده و فضایل نفسانى که موجب بیدارى انسان و تعالى روح و سعادت دنیا و آخرت مى‌شود. گردش شب و روز، ماه و سال، گرفتار شدن امت‌هاى گذشته به عذاب به خاطر سرکشى و نافرمانى در مقابل سفیران الهى و سقوط قدرتمندان سلطه گر و مرگ و میر پدران و گذشتگان و هزاران رخداد دیگر، هر یک مى‌تواند وسیله پندى براى انسان باشد.
قران کتاب هدایت و راهنمایی انسان به سرمنزل مقصود و نسخه شفابخش همه دردها و امراض و مسایل جامعه انسانی است و پاسخگوی تمام نیازهای مادّی، معنوی، دنیوی، اُخروی، فردی و اجتماعی مردم است.

عبرت ، آئینه تمام نمایی از زندگی و حیات کسانی از سنخ و جنس خود انسان است که بصورتی عینی و ملموس او را به پیروی از حقیقت و واقعیت فرا می خواند و صادقانه و بی پرده از عوامل موثر در سرنوشت سخن می گوید و از غوطه ورشدن انسان در دریای وهم و خیال و باختن ارزان سرمایه زندگی او را باز می دارد.

عبرت، حالتی است که در اثر برخورد با امور ظاهری برای انسان پدید می‌آید
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: عبرت، حالتی است که در اثر برخورد با امور ظاهری و مشهود، برای انسان پدید می‌آید و به معرفتی باطنی و غیرمشهود منتهی می‌شود.

وی، از مبانی عبت گفت و افزود: مبانی عبرت، ویژگی‌هایی است که در زندگی انسان باعث پدید آمدن حالت عبرت گیری می‌شود.

وی، بیان کرد: قران سرنوشت انسان را مبنای عبرت آیندگان قرار می دهد که هرکس در حد توشه و توانش از آن بهره مند شود.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، بااستناد به آیه 9 سوره روم(وَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُوا الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ ۖ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ) ادامه داد: در این آیه می خوانیم: آيا در زمين نمى‌گردند، تا بنگرند كه چگونه بوده است عاقبت كسانى كه پيش از آنها مى‌زيسته‌اند؟ كسانى كه توانشان بيشتر بوده است و زمين را به شخم زدن زير و رو كرده و بيشتر از ايشان آبادش ساخته بودند و پيامبرانى با معجزه‌ها بر آنها مبعوث شده بود. خدا به ايشان ستم نمى‌كرد، آنان خود به خويشتن ستم مى‌كردند.

امام جمعه خسروشهر، عبرت را مبع سرشاری از تجارت مختلف دانست و یادآور شد: عبرت منبع سرشاری ازتجارب مختلف است که در صورت توجه و دقت به آن می تواند آثار و پیامدهای موثر و هدایت بخشی را برای انسان به دنبال داشته باشد.

وی، بااشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: ميوه عبرت آموزی از حوادث، مصونيت از خطاها و لغزش هاست.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، ضمن بازگو نمودن پیامدهای تربیتی عبرت تاکید کرد: دستیابی به بینش، بهره‌مندی از تجارب دیگران، مصونیت نسبی از خطا و درنهایت استفاده بهینه از عمر و باقی مانده آن، از پیامدهای تربیتی عبرت است.

عبرت یک پیامد شیرین تربیتی است

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: عبرت حالتی است که در اثر برخورد با اموری به انسان دست می‌دهد و به خودی خود، یک روش نیست، بلکه یک پیامد شیرین تربیتی است.

وی، افزود: عبرت را چراغی فرا روی آینده انسان می‌ دانند و فردای درخشان و بهتر در گرو عبرت از گذشته است.

وی، بااستناد به آیه 11سوره انعام(قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو: در روى زمين بگرديد و بنگريد كه پايان كار تكذيب‌كنندگان چگونه بوده است!?

حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: عبرت ها، همچون صحنه زنده تئاتر، شویه های درست و غلط زندگی را برای انسان به تصویر می کشند و از این طریق روح و جان او را به سوی حقیقت بالا می برند.

امام جمعه بخشایش، ضمن بازگو نمودن شیرین ترین ثمره عبرت آموزی یادآورشد: شیرین‌ترین ثمره عبرت‌آموزی، بینش است که خود، آثار مطلوب دیگر خواهد داشت.

وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: آن كسی كه بيشتر عبرت بياموزد، لغزشش كم خواهد شد.

حجت‌الاسلام غفاری، از عبرت به عنوان چراغی فرا روی آینده انسان گفت و تاکیدکرد: حفظ و گرامی داشت باقیمانده عمرانسان و استفاده بهینه از آن نیز از نتایجی است که در سایه عبرت از گذشته تحقق می یابد. عبرت چراغی فرا روی آینده است و فردای بهتر و درخشان در گرو عبرت از گذشته است.

گفتگو از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: