« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
در گفتگوی آوای رودکوف با رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی مطرح شد:
مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف در گفتگویی با مهندس علیرضا آقابالایی به عنوان رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی توانایی های کشاورزی در تولید ناخالص ملّی را بررسی نموده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف:بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است، به‌ طوری ‌که حدود 18 درصد تولید ناخالص ملی، 25درصد اشتغال، تأمین 85 درصد غذای جامعه، 25 درصد صادرات غیرنفتی و 90 درصد مواد اولیه‌ مورد استفاده در صنعت را فراهم می‌کند.

این بخش محوری ترین بخش خودکفایی است و می توان از این راه بستری برای توسعه صنایع ایجاد کرد. بیشترین سهم در ارزش افزوده به کشاورزی اختصاص یافته است.

با توجه به سهم قابل توجه ۹۰ درصدی کشاورزی در تأمین مواد غذایی کشور تولیدات کشاورزی ملی‌ترین نوع تولید به‌شمار می‌رود.

مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی خبرنگار پایگاه خبری  آوای رودکوف در گفتگویی با مهندس علیرضا آقابالایی به عنوان رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی توانایی های کشاورزی در تولید ناخالص ملّی را بررسی نموده است.

- چرا کشاورزی پایه و اساس خودکفایی است؟

کشاورزی پايه و اساس خودکفايی اقتصادی و بستر توليدات ملّی است.
توجّه ويژه به امر توليدات کشاورزی در کنار ساير توليدات اقتصادی ديگر مانند توليدات صنعتی، خدماتی، تجاری و نيز توليدات استراتژيک و... در شرایط اقتصاد مقاومتی ضروری بوده و بايد به طور جدی در کشور صورت پذيرد. بخش کشاورزی مي تواند ضمن پشتيبانی از ديگر حوزه های توليدات داخل و نيز تهيه مواد خام و نيازهای پايه ای و اوليه سایربخش های اقتصادی، گامی بلند را در تأمين نيازهای اساسی کشور برداشته و از اين طريق راه خودکفایی اقتصادی و عدم وابستگی به خارج را هموار کند.

- عوامل اصلی توسعه و پیشرفت کشاورزی کدامند؟

در حال حاضر در باور عموم نهاد مالی که باید در خدمت کشاورزی باشد تنها بانک کشاورزی است، در حالی که در نگاه مهندسی این امر پذیرفته نمی‌شود و بر این مبنا باید بخشی از نهادها و ابزارهای مالی در کشاورزی را نهادهای دولتی و بخشی دیگر را نهادهای خصوصی تشکیل دهند.
در کنار ظرفیت‌سازی کارشناسی که برای بخش کشاورزی لازم است، ایجاد فضا و محیط سرمایه نیز یکی از عوامل اصلی توسعه و پیشرفت این صنعت به‌شمار می‌رود.

- بهترین تبلیغ برای محصول را چه می دانید؟

باکیفیّت بودن کالا بهترین تبلیغ برای محصول بوده و به راحتی مورد استقبال مصرف کنندگان قرار می گیرد.

- افزایش تولید درر واحد سطح به چه عواملی بستگی دارد؟

افزایش تولید در واحد سطح به دانش، تخصص و مهارت بهره برداران بستگی دارد، از این رو، یک عامل اساسی در انتقال موفق یافته های تحقیقاتی، استفاده از شیوه های مؤثر و کارآمد ترویجی است که تلفیق آن با دانش بومی کشاورز، سبب ارتقای دانش و مهارت آنان و در نتیجه افزایش تولید باکیفیت می شود.

- کشاورزان با رعایت چه مواردی در تولید محصول باکیفیّت خواهند شد؟

برای موفقیت در کشاورزی و تولید، لازم است اطلاعات دقیقی از عوامل تأثیرگذار بر تولید داشته و بتوانیم آن ها را با برنامه ریزی صحیح و علمی مدیریت کنیم و درنهایت کشاورزان را برای انتقال دانش به درون مزرعه و استفاده از این دانش همراه کنیم.

اجرای برنامه ریزی های دقیق و اصولی به همراه ارائه آموزش های نوین کشاورزی به کشاورزان می تواند ضمن تاثیرگذاری مثبت در تولید محصولات باکیفیت و مرغوب سبب آشنایی آنان با روش های نوین در بخش کشاورزی شود.

- چه راهکارهایی برای سربلندی در تولید محصولات تاثیرگذار است؟

اتخاذ راهکارهای مُدرن و استفاده از نظرات متخصصان کشاورزی، استفاده از تکنولوژی روز و سیستم مکانیزه، خرید به موقع محصول از کشاورزان با قیمت مطلوب و جلب رضایت آنان، ساماندهی تشکل های بخش کشاورزی و دیگر موارد در این بخش بسیاری از نابسامانی ها، مشکلات و معضلات را برطرف می سازد تا شاهد خودکفایی و سربلندی در تولید همه محصولات کشاورزی که افتخار هر ایرانی است به ارمغان آید.

- ایران چه توانایی هایی برای تنوع دهی به تولیدات کشاورزی دارد؟

ایران از تنوع اقليمی و آب و هوای مختلف برخوردار بوده و اين ظرفيت بسيار مناسب، بهترين فرصت را به امر تنوع دهی به توليدات کشاورزی داده و امکان تأمين بسياری از احتياجات مواد غذايی و مواد اوليّه توليد را در داخل کشور به وجود آورده است.

- کدام عوامل زمینه ساز گسترش کشاورزی محسوب می شوند؟

رشد زیاد جمعیت و افزایش مستمر تقاضای مواد غذایی در کشور، ایجاد تحول در کشاورزی را به نحوی که بتواند کمیّت، کیفیّت و تنوع محصولات کشاورزی را در مدت زمانی کوتاه افزایش دهد اجتناب ناپذیر کرده است.

توجّه ویژه به کشاورزی تاثیرگذار در برطرف شدن مشکلات احتمالی و هموار شدن راه های توسعه و گسترش کشاورزی به عنوان بستر تولیدات ملّی خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: