« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
یاداشت از امیرمسعود طایفه سلطانخانی:
موانع صادرات و حمایت عملی از صادرکنندگان عامل اصلی ایجاد رشد اقتصادی و تولیدی است.
 آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:موانع صادرات و حمایت عملی از صادرکنندگان عامل اصلی ایجاد رشد اقتصادی و تولیدی است.

حمایت از تولید ملّی، موجبات تولید محصولاتی برتر و باکیفیّت قابل رقابت با نمونه خارجی و به نوعی بهانه‌ای برای تحقّق و بیدار شدن روح خودباوری را در تولیدکنندگان فراهم می آورد.

حمایت از تولید ملّی را می توانیم عاملی برای حضور موفّق در بازارهای جهانی و تحقّق رشد اقتصادی قلمداد کنیم.

افزایش تولید ملّی بهانه‌ای برای صادرات و ارزآوری به کشور در پی توسعه صادراتی است.

حمایت دولت از بخش صنعت و کشاورزی با اختصاص یارانه و سیاست‌های تشویقی موجب کاهش هزینه‌های تولید می شود.

ایرانیان نیز برای حمایت از کار و با مصرف محصول باکیفیّت ایرانی می‌توانند در پوشاندن جامه عمل به اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشند.

ایجاد محدودیت با افزایش تعرفه گمرکی برای اقلام و محصولاتی که نمونه مشابه داخلی دارند از ورشکستگی صنایع داخلی جلوگیری می کند.

در فرهنگ عمومي جامعه‌‌ بايد توليدكنندگان را به عنوان پيشتازان عزت و استقلال جامعه معرفی كنيم و تكريم از كساني را كه در اين صحنه تلاش می‌كنند، در ارزش‌های جامعه قرار دهيم.

توليدمحوری بايد شاقول سياست‌گذاري‌های اقتصادی كشور باشد. يعنی بايد در سياست‌های ارزی، در سياست‌های پولی و مالی، در سياست‌های تجاری و در سياست‌های بانكی و مالياتی براي توليد اولويت قائل باشيم.

توليدكننده برای بهبود توليد به فناوری و ماشين‌آلات مناسب نياز دارد. در شرايطی كه برخی محدوديت‌ها از سوی بدخواهان در مناسبات بين‌المللی بر توليدكننده‌های ما تحميل شده است، بايد از ابتكارات مديران اقتصادی در رفع و دفع اين محدوديت‌ها حمايت كنيم.

حمايت از توليد می‌تواند زمانی اتفاق بيفتد كه توليدكننده توليد خود را انجام داده و نياز به بازاريابی دارد. كمک به توليدكنندگان براي بازاريابی داخلی می‌تواند از راه نظام تعرفه‌ای يا زمينه‌های مربوط به قيمت‌گذاری صورت بگيرد، به اين معنی كه ابتكار عمل در اختيار بازار رقابتی باشد تا واحدهای توليدی بتوانند در شرايط رقابتی امورات مديريت بازار خود را انجام دهند.

در شرايط فعلی و در همه مراحل توليد، ظرفيت‌های خالی بسياری وجود دارد، يعنی ما براي جهش در توليد ملی هم نيروی جوان آماده به كار داريم و هم سرمايه‌گذاري‌های گسترده داريم. تنها بايد اولويت را به رفع موانع پيش روی واحدهای توليدی موجود بدهيم تا اين واحدها بتوانند با حداكثر ظرفيت به توليد بپردازند.

بدیهی است که حمایت دولت، حفظ اشتغال مهیّا شدن شرایطی مناسب برای سرمایه گذاری و امکان رقابت در بازار را در پی خواهد داشت.

در صورتی که از تولید ملی حمایت بیشتری به عمل آید و از واردات بی رویه جلوگیری شود، در نتیجه نیروی کار فارغ التحصیل ما که به نظر می رسد سال های زیادی بدون بسترسازی و برنامه ریزی دولت در رشته های مختلف دانشگاهی تحصیل کرده اند، می توانند همراه با سرمایه های ایرانیان خارج از کشور به آغوش بازار کار برگردند.

به دلیل واردات بی منطق، صنایع مادر در کشور ما حرفی برای گفتن ندارند. وقتی صنایع غذایی ما از بین رفته، به این دلیل است که دام ما هم از بین رفته است. عدم حمایت از دامپروری نیز خود ریشه در ورشکستگی شیلات دارد. متاسفانه این مشکلات زنجیره ای در تمامی حوزه های اقتصادی کشور نیز رسوخ کرده و اوضاع بیکاری را به این روز انداخته است.

حمایت از تولید ملی با استفاده بدون استثنای همه از این تولیدات محقق می‌شود. اگر اداره‌ای از تولید ملی استفاده کند اما اداره دیگری شان خود را بالاتر از این ببیند و از تولیدات خارجی استفاده کند، به هدف نمی رسیم. این تولیدات از وسایل ساده مثل لوازم التحریر شروع می شود و تا خریدهای کلان ادامه می یابد.

بسیاری از کالاهای غیر اساسی یا نیمه اساسی خارجی که در داخل معادلی ندارند، به راحتی قابل ساخته شدن هستند، اما به علت نداشتن بازار اولیه یا جا افتادن بِرَند خارجی، در داخل صرفه ساخت ندارند. اگر خرید این کالاها که بالاخره باید جایگزین شوند، از خارج یا از نمایندگان داخلی شرکت خارجی ممنوع شود و به جای آن با تشریح نیازهای هر دستگاه و اداره و سازمان، تولیدکنندگانی که قابلیت تولید را دارند، دعوت به مشارکت شوند، بخش عمده ای از نیاز به آنها مرتفع خواهد شد.

با بالا بردن کیفیت تولیدات در گرو وجدان کاری، انضباط فردی و سازمانی با توجه به این که هجوم واردات کالای بی کیفیت از کشورهای چین، ترکیه و مالزی باعث رکود واحدهای تولیدی و بیکاری گروه زیادی از کارگران ما شده، اصلاح الگوی مصرف همراه با افزایش کیفیت محصولات وطنی به موازات مقابله با واردات قانونی و قاچاق کالای بیگانه می‌تواند تولید ملی، نیروی کار ایرانی و سرمایه‌های مردمی را به موازات هم رشد دهد. متاسفانه تبلیغات گسترده برای ایجاد وابستگی‌های فرهنگی به محصولات بیگانه باعث شد بازار ما تبدیل به عرصه محصولات بنجل بیگانه شود همراه با آن بیکاری نیروهای متخصص، باعث شد قدرتمندان فکری و فرهیختگان به فکر مهاجرت از کشور بیفتند.

با تدوین قوانین و مقررات به حمایت از تولید داخلی در مقابل واردات بی رویه مبادرت نمایند. فرهنگ سازی برای مصرف کالای ملی می‌تواند در شرایط تحریم حاضر قدرت سیاسی ما را جلوه‌گر سازد. اگر به مصرف تولیدات داخلی اکتفا کنیم دیگر شرکت‌های بیگانه مثل هیوندای یا پژو نمی‌توانند به ما چنگ و دندان نشان دهند بنابراین با احیای فرهنگ حمایت از تولید ملی می‌توان حمیت ملی را نیز تقویت کرد.

رفع قواعد دست و پاگیر دیوان سالاری در سرمایه گذاری‌های داخلی می‌تواند سرمایه‌های فراری را به کشور بازگردانده و سرمایه‌های سرگردان را از بازار ارز و سکه به مسیر واقعی تولید هدایت کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین