« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
آوای رودکوف گزارش می کند:
خداوند در قرآن بندگانش را امر به دعا می کند و امتثال نکردن این فرمان را معادل رویگردانی کبر آمیز از عبادت دانسته موجب داخل شدن در آتش جهنم می داند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، دعا و نیایش در قرآن و سنت اسلامی نقش اساسی و بنیادین دارد. و قرآن در عین تشویق به دعا خود به بیان بهترین دعاها پرداخته یا با بیان دعاهای انبیاء، اولیاء، ملائک و ... نحوه دعا کردن را به مومنان می آموزد.

خداوند در قرآن بندگانش را امر به دعا می کند و امتثال نکردن این فرمان را معادل رویگردانی کبر آمیز از عبادت دانسته موجب داخل شدن در آتش جهنم می داند.

در جهان‌نگری‌ قرآن، همه موجودات بنده و فرمانبردار خدا هستند و او را تسبیح و ستایش می‌کنند.
دعا از نظر آموزه های قرآنی یک واجب دینی است. به این معنا که بر مومنان است که هماره اهل دعا و نیایش باشند.

قرآن بر این مطلب تاکید دارد که انسان باید در همه حال و برای همه چیز دست به دعا بردارد.
خداوند بارها به اشکال گوناگون بر ارزش و اهمیت دعا تاکید کرده و دعا در همه احوال را امری مستحب شمرده است.

دعا و نیایش از ارکان عالم هستی‌اند

حجت الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه شهرستان اهر در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: دعا و نیایش، عبادت و پرستش و تسبیح و ستایش‌ پروردگار از ارکان عالم هستی‌اند. در این میان، انسان رابطه‌ ویژه و منحصر به‌ فردی با خدا دارد.

وی، افزود: دعا كردن، همراه وهمرنگ شدن با كلّ هستى است.

وی بااستناد به آیه 186سوره بقره(وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ)بیان کرد: ‌در این آیه می خوانیم: چون بندگان من درباره من از تو بپرسند، بگو كه من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مى‌دهم. پس به نداى من پاسخ دهند و به من ايمان آورند تا راه راست يابند.

حجت الاسلام حاجی زاده، دعاهای قرآن را فرازمانی دانست و ادامه داد: دعاهای قرآن با عالم قبل از دنیا، عالم برزخ، قیامت، بهشت و دوزخ ارتباط دارند، بنابراین‌ دعاهای قرآن از حیث وقوع دارای کیفیتی فرازمانی‌اند و به دوره خاصی محدود نمی‌شوند؛ گرچه بخش عمده‌ دعاها در بستر دنیا و از زبان پیامبران بیان می‌شود.

امام جمعه شهرستان اهر، یادآور شد: بیشترین درخواست‌ها در دعاها، درخواست آمرزش و بخشش گناهان و طلب رحمت الهی است.

وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: هیچ چیز نزد خدا از دعا گرامی تر نیست.

حجت الاسلام حاجی زاده، از حاکم بودن اصل توحید بر دعاهای قرآن گفت و تاکید کرد: بر دعاهای قرآن اصل توحید که مهم ترین رکن اسلام‌ است، حاکم است. همه موجودات حتی شیطان و یا گناهکارانی که با عذاب دوزخ روبرو می‌شوند سر رشته همه‌ امور را در دست خدا می‌بینند و از او درخواست و تمنا می‌کنند.

دعا مغز عبادت و نشانه تواضع و فروتنی در برابر خدا است

حجت الاسلام سيدرضا رضوی، امام جمعه بستان آباد در گفت‌‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: دعا مغز عبادت، نشانه تواضع و فروتنی در برابر خدا، پرهیز از استکبار، موجب تغییر در تقدیر و عامل دفع و رفع بلایا و جلب منفعت است.

وی، افزود: انجام يا ترک دستورات الهى، سود و ضررش براى خود ماست.

وی بااستناد به آیه 286 سوره بقره(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مکن! پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مده، آن چنان که به خاطر گناه و طغیان، بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی! پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر مدار! و آثار گناه را از ما بشوی! ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده! تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان!
حجت‌الاسلام رضوی، ضمن بازگو نمودن آداب دعا ادامه داد: آداب دعا آن است كه ابتدا به ضعف خود اقرار كنيم؛ سپس به عظمت خداوند گواهى دهيم؛ آنگاه خواست خود را مطرح كنيم.

امام جمعه بستان آباد، یادآور شد: تكاليف الهى، بيش از توان انسان نيست.

وی، بااشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع)افزود: ایشان می فرمایند: عا قضای خداوند را پس از آن که حتمی شده باشد بر می گرداند. بسیار دعا کنید که دعا کلید همه رحمتها و وسیله رسیدن به همه خواسته ها است و به فیضهای حق نتوان رسید مگر به وسیله دعا، چون هر دری که بیشتر کوبیده شود به روی انسان گشاده خواهد شد.

حجت‌الاسلام رضوی، از لزوم بهره گیری از آموزه های قرآنی برای بهترین شیو دعا تاکیدکرد: برای اینکه بهترین و کامل ترین شیوه دعا را داشته باشیم، باید از آموزه های قرآنی بهره بریم؛ زیرا در آیات قرآن آداب دعا به طوری که ادب دعا رعایت شود و سخن و حرکتی بی ادبانه در برابر خداوند نداشته باشیم، بیان شده است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: