« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
در اجلاس سراسری معاونان آموزشی عنوان شد؛
در اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور که صبح امروز به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، وزیر علوم، بر ساماندهي آموزشي عالي کشور و ارتقاء بهره وری دانشگاه ها تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف؛در این نشست وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بیان این که طرح ساماندهي آموزشي عالي در نقشه جامع علمي كشور مورد تأكيد قرار گرفته و مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، گفت: اجرايي شدن این طرح منوط به همکاری بسیار نزدیک و هماهنگ کلیه دانشگاه ها مراکز آموزش عالی کشور است.

دکتر منصور غلامی افزود: انتظار مي رود دانشگاه ها از اجرای این طرح پشتیبانی و در راه تحقق آن همکاری لازم را داشته باشند چرا كه اجراي آن به نفع نظام آموزش عالی کشور است.

وي با بیان بخشي از طرح ساماندهي آموزشي عالي كشور، تصریح کرد: در مرحله اول، موضوع  تشکیل شبکه علمی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح استاني، منطقه اي و ملی را مد نظر قرار داديم كه مراکز آموزش عالی به شکل معقول و منطقی به هم ارتباط پیدا نمایند.

غلامي، هم افزايي بين دانشگاه هاي بزرگ وكوچك در اين طرح را قابل اهميت دانست و تأكيد كرد: با اجراي طرح ساماندهي آموزشي عالي كشور، دانشگاه ها مي توانند از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند و اختيارات خاصي را در سطح شبكه علمي به اشتراك قرار دهند كه این امر در مجموع به نفع توسعه آموزش عالي و رشد دانشگاه هاي كوچك تر خواهد بود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين كه صرف بودجه ملي و عمومي براي تربيت نيروي انساني ماهر در دانشگاه ها بايد با بهره وری بيشتري همراه باشد، اضافه کرد: بيش از 7 سال است كه توسعه اي در تعداد مؤسسات و مراكز آموزشي اتفاق نيافتده و در سطح رشته ها و گرايش ها نيز تلاش هاي محدودي شكل گرفته است.


وی ادامه داد، در بحث شبكه علمي حاصل از اتصال مراكز آموزش عالي بايد به دنبال ارتقاء كيفيت آموزشي و استفاده مناسب از ظرفیت ها و امكانات براي توسعه كمي نظام آموزش عالي باشيم.

غلامی، بازنگري سياست دانشگاه ها در طرح هاي راهبردي را با نگاه به وضعيت موجود كشور در برخورد با بيماري كرونا، بسیار مهم دانست و افزود: مأموریت گرایی در حوزه ساماندهی و توسعه آموزشی مراکز آموزش عالی کشور، به طور جدي ایجاب می‌کند که همه دانشگاه ها طرح هاي راهبردی خود را مورد بازنگری قرار دهند و در اصلاحات و برنامه‌های تکمیلی که صورت می‌گیرد فضاي جديد آموزشي و هدف‌گذاری دوباره اي را مورد توجه قرار دهند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين كه تلاش هاي محققان كشور ما همراه با تحولات علمي دنيا روند خوب و  مناسبي داشته است، تصریح کرد: مشكلات و مسايل داخلي نبايد مانعي براي عقب ماندن از قافله علمي دنيا باشد، بلكه لازم است در برنامه ريزي هاي آموزش عالي به توسعه و تحول علوم مختلف دنيا، رشته هاي جديد و بين رشته اي و علوم پايه توجه بيشتري داشته باشيم.

وی ادامه داد: بسيار در رابطه با تأثير گذاري دانش آموختگان دانشگاه ها در حل مشكلات جامعه از ما سوال مي شود. هرچند بايد به اين نقد ها  توجه داشت اما در حوزه توسعه فناوری ها آنچه که در سال هاي گذشته و به خصوص مقطع كنوني خود را نشان داده حاصل کاربست یافته های علم و فناوری واثرگذاري دانش آموختگان دانشگاه در پارك ها و مراكز رشد علمي و فناوري كشور بوده است.

غلامي، ضرورت تأثیرگذاری هرچه بیشتر دانش آموختگان و متخصصان در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی کشور  را نيازمند بازنگري سياست ها در برنامه‌های آموزشی دانست و افزود: برخي دانشگاه هاي فني حرفه اي و علمي كاربردي، به طور هدفمند برای تربیت نیروهای مهارتی برنامه ريزي كرده اند، با اين حال دانشگاه هاي دولتي نيز در تربيت نيروي متخصص و آماده سازي براي ورود به مقاطع تحصيلات تكميلي كه نياز بخش هاي مهم صنعت و اقتصاد است در تلاش هستند.

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری اضافه کرد: رشد جايگاه علمي كشور در زمينه پژوهش و فناوري در عرصه بين الملل، حاصل کار دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمنداست كه جاي تقدير از همكاران هيئت علمي و نظام آموزشي كشور را دارد.


وی تحقق اهداف آموزش عالي و به ثمر رساندن مأموریت هایی که برای تربیت نیروی انسانی ماهر نياز است را مستلزم توانمندسازی مراکز آموزش عالی به خصوص مراکز آموزش عالی کوچک دانست و ابراز اميدواري كرد: با توجه به شرایط زمانی که قرار داریم حاصل این نشست هاي تخصصي ، برای رفع کاستی‌ها و بهبود مأموریت‌ها و اقدام ضروري به سرعت مورد استفاده قرار گيرد.

بالاترین سرمایه گذاری های دانشگاه صنعتی اصفهان برای جلوگیری از یک روز عقب افتادن آموزش آنلاین

در ابتدای این نشست رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بالاترين سرمايه گذاري براي تأمين تجهيزات و زيرساخت هاي برگزاري كلاس هاي آنلاين و ارتقاء كيفيت آموزش در دانشگاه صنعتي اصفهان در دوران همه گيري كویيد 19 انجام شده است.

دكتر سید مهدی ابطحي  با بيان اين كه با همگرايي بين بخش هاي مختلف دانشگاه، در حوزه آموزش شرايط مناسبي فراهم شده است افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان تمام بودجه و امكانات خود را به كار گرفت تا آموزش دانشجو يك روز هم عقب نيافتد.

وي با اشاره به مشكلات ناشي از شرايط اقتصادي كشورو ناپايداري قیمت ارز، از سازمان امور دانشجویان خواست تا همچون گذشته، با ابلاغ رديف هاي بودجه اي براي توسعه زيرساخت هاي آموزش مجازي دانشگاه ها كمك نماید.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان، از تجربه برگزاري آموزش هاي مجازي دانشگاه به عنوان يك دستاورد مهم ياد كرد و ادامه داد: واضح است كه کیفیت محتواهاي آموزشي رشد قابل توجهي پیدا کرد و ارتباط قوي بين نسلي از استادان جوان با استادان با سابقه  براي استفاده از ظرفيت فضاي مجازي شكل گرفت.

ابطحی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های خوبی که در تجربه آموزش مجازي كسب كرديم، مي توانيم شبکه ملی آموزش كشور را تقویت کنیم و از آموزش با كيفيت دانشگاه هاي كشور به عنوان نقاط قوت مان در ارتباطات علمي با کشورهای فارسی زبان استفاده نمائیم.


وی توجه حوزه بين الملل دانشگاه صنعتی اصفهان را به گردآوري تجربه هاي دانشگاه هاي برتر دنيا در آموزش مجازي و شيوه برگزاري آزمون هاي سالم، از تلاش هاي قابل توجه اين دوران دانست و تأكيد كرد: نتايج اين پژوهش در تدوين برنامه مناسب آموزش مجازي این دانشگاه به كار گرفته شد و همچنين در اختيار ساير دانشگاه هاي كشور نیز قرار گرفت.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان،تلاش های معاونت آموزشی وزارت علوم برای افزایش اختیارات دانشگاه در حوزه آموزشی و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را قابل تقدير دانست و خاطر نشان کرد: دستاوردهاي پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری  معاونان آموزشی سراسر کشور در تقويت شبكه علمي كشور مؤثر واقع شود.

سخنرانی معاون آموزشی وزیر علوم، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی این وزارت خانه، دبیران مناطق آموزشی کشور و برگزاری نشست های تخصصی در سطح معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی، از دیگر بخش های پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری  معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور بود.

گفتنی است: اجلاس یک روزه معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور از صبح امروز به صورت مجازی و با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین