« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
به قلم وحید حاج سعیدی؛
به نظر می رسد این روزها مردم ما هم با زبان رمزآلودی سخن می گویند که برخی مسئولان متوجه خواسته های آنان نمی شوند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در جنگ جهانی دوم سربازان در مناطق جنگی با استفاده از کد با یکدیگر صحبت می کردند. چرا که آن ها نمی خواستند دشمنان شان از پیام های آنها مطلع شوند. پیچیده ترین کدها را نیز آلمانی ها به کار می بردند. این کد ها که «انیگما» نام داشت به شدت پیچیده و غیر قابل رمز گشایی بودند. اما یک انگلیسی که به نام «آلن تورینگ» که پدر هوش مصنوعی شناخته می شود با شکستن این کد ها توانست جنگ را به چهار سال تقلیل دهد و جان میلیون ها نفر بیگناه را نجات دهد.

به نظر می رسد این روزها مردم ما هم با زبان رمزآلودی سخن می گویند که برخی مسئولان متوجه خواسته های آنان نمی شوند. وقتی مردم عادی که برای خرید یک خودروی بی کیفیت باید ابتدا در قرعه کشی شرکت کنند و بعد پول خودرو را تمام و کمال واریز کنند و چند ماه بعد خودرویشان را تحویل بگیرند، به تحویل خودروی فوری به نمایندگان شان اعتراض می کنند، عده ای آن را ریختن آب در آسیاب دشمن رمزگشایی می کنند! یا وقتی به توزیع 1500 دوز واکسن آنفولانزا بین نمایندگان اعتراض شد در حالی که هنوز دارو بین کادر درمان توزیع نشده بود، باز همین جماعت رمزشکن این اعتراض را فرار به جلو متهمان فساد اقتصادی و غبارآلود کردن فضا ترجمه کردند! در حالی هیچ کد یا انیگمایی در کار نیست و مردم کوچه و بازار این دست رفتارها را در شرایط اقتصادی نابسامان امروز، نمی پسندند و لب به اعتراض می گشایند. فقط همین...

البته این سخنان رازآلود تنها مختص مردم نیست و دولتمردان نیز به کرات از سخنان کدگذاری شده استفاده می کنند که رمزگشایی آنها به مراتب از رمزگشایی سخنان مردم عادی دشوار تر و پیچیده تر است!

وقتی رئیس بانک مرکزی ایران اعلام می کند ۷۰ صادرکننده بدحساب که ارز را به کشور باز نگردانده اند، کارتن‌خواب هستند، این سوال پیش می آید که آیا اساساً مسئول صدور کارت بازرگانی می دانسته کارتن چیست؟! کارتن خواب کیست؟! آیا در ادامه روند فرآیند صادرات نیاز به حضور افراد و ارائه مدرک و انطباق نیست و فقط نیم ساعت حضور یک کارتن خواب در اتاق بازرگانی و گرفتن کارت بازرگانی یکبار مصرف برای فنا دادن چند میلیارد دلار از بیت المال کافیست؟! ملت عادی نمی توانند از دفترچه بیمه خدمات درمانی یک نفر دیگر برای ویزیت شدن یا تهیه چهار قلم دارو استفاده کنند، آن وقت چطور یک نفر می تواند با کارت بازرگانی یک کارتن خواب میلیاردها دلار صادرات واردات انجام دهد؟! امروز برای ثبت نام دانش آموزان در برخی مدارس غیر انتفاعی یا رویت برخی واحدهای مسکونی در بالای شهر باید پرینت حساب بانکی ارائه کرد ولی به یک کارتن خواب کارت بازرگانی که سهل است، وام میلیاردی هم پرداخت می کنند!

یا در خصوص واردات غیر قانونی چند هزار خودرو اعلام شد با وجود بسته بودن سامانه ثبت سفارش، متاسفانه سایت وزارت صنعت هک شد و حدود ۵ هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ۴ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است. بعدها اعلام شد از روی آی پی سامانه در صدد پیدا کردن افرادی هستیم که اقدام به ثبت سفارش کرده اند! یعنی این سامانه ثبت سفارش ستون نام و نام خانوادگی، تلفن و آدرس ندارد و افراد بدون درج مشخصات ثبت سفارش می کنند؟! یا این سامانه گزینه ابطال ندارد که بتوان سفارش های غیر قانونی را لغو کرد؟! یعنی اگر خدای ناکرده سایت وزارت دادگستری هم هک شود و مجوز آزادی چند هزار زندانی صادر شود، چاره ای نیست و این زندانی ها باید آزاد شوند؟! یا اگر سایت بانکی هک شود و هکر، وام های میلیاردی را تبدیل به سپرده یک ساله کند، باز هم بانک از داده های سامانه تمکین می کند و ماه به ماه سود به حساب وام گیرندگان واریز می کند؟!

ای کاش آلن تورینگ زنده بود و می توانست با رمزگشایی از این دست سخنان و عبارات، دستکم بخشی از دغدغه های ذهنی ما را کاهش می داد. البته اگر موفق به رمزگشایی می شد!



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین