« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، گزارش می دهد:
روزنامه «جمهوری اسلامی» در یادداشتی تحلیلی انتقادی، به باور خود، به رمزگشایی از مشکلات کشور و علل ناتوانی در غلبه بر مشکلات کشور پرداخت. این روزنامه ادعا کرد «کنسرسیوم مافیا» به جان این کشور افتاده که مایحتاج ضروری و معیشتی مردم را احتکار می‌کند و به هر قیمت که بخواهد می‌فروشد. اما آیا این ادعا درست است؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از شهرآرا نیوز، روزنامه «جمهوری اسلامی» در یادداشتی تحلیلی انتقادی، به باور خود، به رمزگشایی از مشکلات کشور و علل ناتوانی در غلبه بر مشکلات کشور پرداخت. در بخشی از این مطلب آمده است: «حکمرانی، وقتی توانمند خواهد بود که کشور یک دولت داشته باشد نه دو دولت. حکمرانی توانمند آن است که زمینه آزادی‌های مشروع به‌ویژه در عرصه بیان و قلم را فراهم کند، ولی نه به این صورت که مافیا‌های اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی، خنثی‌کننده سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در داخل و خارج باشند. جلوگیری‌کردن از ادامه ریزش قیمت ارز و سکه و خودرو، چیزی نیست که مردم نفهمند کار مشترک همان مافیا‌های اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی است.

متأسفانه ما فقط با یک مافیا مواجه نیستیم، یک «کنسرسیوم مافیا» به جان این کشور افتاده که مایحتاج ضروری و معیشتی مردم را احتکار می‌کند و به هر قیمت که بخواهد می‌فروشد و با استفاده از امکانات تبلیغاتی گسترده‌ای که در‌اختیار دارد، قیافه حق‌به‌جانب و طلبکارانه هم می‌گیرد! بی‌رحمی‌های این «کنسرسیوم مافیا» هم شامل داروی ضروری بیماران می‌شود، هم غذا و هم هر چیز ضروری دیگر و حتی برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت و نظام.» برای بررسی این ادعای افشاگرایانه سراغ دو تن از چهره‌های سیاسی رفته‌ایم، حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب.


آدرس نادرست دادن به مردم، مشکلی را حل نمی‌کند

کنعانی‌مقدم در واکنش به یادداشت روزنامه «جمهوری اسلامی» که از دو دولت سخن گفته و کارشکنی‌های «کنسرسیوم مافیا» را به مدعیان «انقلابیگری» نسبت داده است، به شهرآرا گفت: «آدرس غلط دادن به مردم، مشکلی را حل نخواهد کرد. اگر برخی از آقایان در جریان دقیق فعالیت‌های این گروه‌های مافیایی هستند، چرا شفاف مصادیق را مشخص نمی‌کنند که با آن‌ها برخورد شود؟

اگر جریان‌هایی در کشور وجود دارند که چنین نفوذ و ساختار‌هایی را در بخش‌هایی از حاکمیت ایجاد کرده‌اند، چرا مطلعان اطلاعات دقیق و صحیح را منتشر نمی‌کنند تا قوه قضائیه به این وضعیت رسیدگی کند؟ ما در ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که قوه قضائیه با قاطعیت با پرونده‌های مربوط به فساد اقتصادی، چه در دولت چه در خارج از دولت، برخورد کرده است. اگر آقایان مصادیق فساد و مافیا را می‌دانند باید اطلاعات خود را در‌اختیار قوه قضائیه بگذارند، در‌غیر‌این‌صورت ایجاد ناامیدی در مردم و سیاه‌نمایی شرایط حاکمیتی در موضوع فساد، به خود ملت ضربه خواهد زد؛ چون مشارکت سیاسی آن‌ها را کاهش خواهد داد.»

وی افزود: «اگر بحث "دولت در سایه" است، در برخی از دولت‌ها گروه‌هایی وجود دارند که در پشت پرده، همه امورات اصلی را در دست می‌گیرند؛ چون دولت نمی‌تواند آن‌ها در‌معرض دید عموم و رأی اعتماد مجلس قرار دهد. این گروه همه امور را مدیریت می‌کنند بدون آنکه به هیچ‌کس پاسخ‌گو باشند. این وضعیت خطرناکی است که برخی دولت‌ها، دولت سایه را درون خود ایجاد می‌کنند. اما "دولت در سایه" دیگری نیز وجود دارد که مقصود از آن، رقبای دولت مستقر هستند. این گروه اقدامات مختلفی را در پیش می‌گیرد، نظیر ارائه برنامه‌ها و طرح‌های خود به دولت مستقر، دیده‌بانی اقدامات دولت مستقر و همچنین گاهی کمک به این دولت در حل مشکلات کشور و این اقدامات هیچ اشکالی هم ندارد.»


خلأ احزاب قدرتمند، زمینه‌ساز فعالیت‌های زیرزمینی

این فعال سیاسی با بیان اینکه حاکمیت به‌دنبال مبارزه با فساد سازمان‌یافته است، گفت: «وقتی خلأ احزاب قدرتمند در کشور ما وجود دارد، نیرو‌های اثرگذار سعی می‌کنند به‌صورت زیرزمینی و مافیایی عمل کنند و بدین‌شکل در انتخابات، اقتصاد، فشار بر حاکمیت، مقابله با دولت‌ها و سایر حوزه‌ها موثر باشند. تا زمانی‌که ما نتوانیم احزاب قدرتمند و موثر بر‌پایه خواست مردم داشته باشیم، گروه‌های زیرزمینی اثرگذار خواهند ماند.»


روی دیگر سکه بهره‌مندی مافیا محرومیت جامعه است

ظریفیان نیز در پاسخ به اینکه مقصود از مافیا چیست و مافیا چگونه در کشور ما فعالیت می‌کند، به شهرآرا گفت: «مافیا در یک تعریف مشخص، جریانات موثر غیررسمی‌ای است که منافع عده خاصی را در اقتصاد ملی دنبال می‌کند. به اعتبار تجربه زیسته‌ای که در دو دهه اخیر به‌ویژه در حوزه اقتصادی داشته‌ایم و همچنین اذعان صاحب‌نظران، می‌توان گفت که در موضوعات مختلف نظیر صنعت خودرو، دلار، دارو یا مسکن، فقط دولت یا بخش خصوصی نیست که تصمیم‌گیرنده است و شرایط را مدیریت می‌کند، بلکه کانون‌هایی در کشور وجود دارد که نه دولتی‌اند و نه خصوصی، اما نقش بسیار موثری دارند در آشفته‌بازار اقتصادی کنونی. به‌ویژه آنکه در سال‌های اخیر، تحریم‌های اقتصادی، وضعیت بسیار مناسبی برای فعالیت هر‌چه بیشتر این کانون‌ها فراهم کرده است و اثرگذاری آن‌ها را در همه ملزومات زندگی مردم نظیر نوسانات قیمت روغن، کاغذ می‌بینیم.

با کوچک‌ترین جست‌وجو در اظهارات کارشناسان اقتصادی در دو دهه گذشته به ویژه در بزنگاه‌هایی که به‌یک‌باره برخی کالا‌ها نوسان قیمت پیدا می‌کنند، متوجه می‌شویم که به‌جز جریانات تابلودار قانونی مانند دولت و بخش خصوصی، کانون‌هایی هوشمندانه با سازمان‌دهی قدرتمند، از حفره‌های اقتصادی در کشور استفاده می‌کنند و، چون در سایر بخش‌های غیراقتصادی نیز نفوذ پیدا کرده‌اند، توانایی این را دارند که هم به اطلاعات مهم دست یابند و هم اینکه علی‌رغم همه تمهیدات دولتی برای مقابله با آن‌ها، از یک حاشیه امن برخوردار شوند. دادگاه‌هایی که به‌تازگی تشکیل شده برخی از این کانون‌ها را نمایان کرده است که چگونه به دور از تدبیر رسمی دولت‌ها بر معیشت و سرنوشت مردم مسلط شده‌اند.»


با روشن‌شدن چراغ‌ها، مافیا منزوی می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درباره اینکه مافیا‌ها چگونه بر اثرگذاری خود می‌افزایند و چگونه می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد، گفت: «در شرایطی که احزاب نقش "دولت در سایه" را دارند، مافیا‌ها نقش "دولت پنهان" را ایفا می‌کنند. برای اینکه بتوانیم از این مسیر بیرون بیاییم باید حاکمیت به سمت الکترونیکی‌شدن کامل و شفاف برود تا بخش عظیمی از مناسبات اقتصادی آن در این بستر قرار بگیرد که البته مافیا‌ها بسیار مقاومت کرده و اختلال ایجاد می‌کنند. در‌نهایت به‌عنوان یک راه‌حل دیگر، باید جامعه مدنی را قوی کرد. یک جامعه مدنی قوی با رسانه‌ها، سندیکا‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد قدرتمند، در‌کنار یک دولت قوی می‌تواند نقش موثری در مبارزه با مافیا‌ها داشته باشد؛ چراکه چشم رصدکننده‌ای هستند در‌برابر "دولت پنهان". به میزانی که چراغ‌ها روشن شوند، مافیایی که در تاریکی فعالیت می‌کند، دامنه فعالیتی‌اش حداقلی می‌شود.»


مدینه صابری/خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: