« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
روغن سبوس برنج (که همچنین به عنوان عصاره برنج نیز شناخته می‌شود) روغن استخراج شده از جوانه و پوست داخلی برنج می‌باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:مصرف روغن سبوس از تجمع پلاکت ها در خون و درنتیجه از امراض قلبی –عروقی جلوگیری می‌کند.

روغن سبوسِ برنج همانند روغن کلزا و روغن زیتون از چربی های سالم و انواع مواد مغذی تشکیل شده است. طبق گفته محققان معمولا ۱ قاشق غذاخوری روغن سبوسِ برنج در حدود ۱۲۰ کالری دارد. میزان درصد اسید های چرب غیر اشباع این روغن بسیار بالاست در نتیجه مصرف آن برای افراد با بیماری های قلبی مناسب است. همچنین وجود درصد بالای ویتامین E محلول در چربی به این امر دامن می زند و در عملکرد سیستم ایمنی و گشاد شدن رگ های خونی بسیار مؤثر عمل می کند.


ازجمله فواید روغن سبوس برنج می توان به کمک کردن به بدن در برابر ترشح انسولین اشاره نمود.

کاهش تولید انسولین در بدن یک عامل پر خطر در افزایش دیابت نوع ۲ می باشد که مصرف روغن سبوس برنج باعث می شود قند که مهم ترین منبع انرژی بدن است در لوزالمعده تولید شود. طبق آزمایشات انجام شده روغن سبوسِ برنج با خنثی کردن رادیکال های آزاد که مولکول های ناپایدار و مضری هستند مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

بنابراین افرادی که روزانه ۳٫۷ گرم روغن سبوسِ برنج مصرف می کنند میزان قند خون کمتر و در نتیجه میزان ابتلا به دیابت کمتری را تجربه می کنند.

وجود درصد بالای مواد معدنی آلی از جمله منگنز و فسفر در خواص روغن سبوس برنج سبب شده است همانند سدی در برابر مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان ، آرتروز و درد های مفاصل عمل کند و باعث تقویت استخوان ها شود . از روغن سبوسِ برنج به عنوان کامل ترین منبع انواع ویتامین های ضروری نظیر ویتامین های B و C نام می برند درنتیجه به راحتی به عنوان مکمل غذایی برای افراد ورزشکار یا افرادی که تحت رژیم غذایی سخت قرار دارند مصرف شود. این روغن هم مانند روغن گیاه مریم گلی و روغن منیزیم می تواند در درمان بیماری های التهابی نظیر اگزما و پسوریازیس بسیار مؤثر واقع شود.

التهاب در رگ های خونی و غشای قلب می تواند منجر به بیماری آترواسکلروز شود. به این معنی که رگ های خونی تنگ می شوند و جریان خون به سختی عبور می کند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد. وجود ترکیبات خاصی از قبیل توکوترینولول ها در روغن سبوس به راحتی التهاب موجود را از مهار کرده و بدن را در برابر بیماری ها حفظ می کند.


یکی دیگر از فواید روغن سبوس برنج در بهداشت و سلامت دهان و دندان است. این روغن همانند روغن خالص نعناع و روغن دارچین دارای خواص ضد میکروبی است که علاوه بر میکروب کشی و مقاومت در برابر باکتری ها، از بوی بددهان نیز جلوگیری می کند. متخصصان دندان می گویند که این به دلیل وجود خواص آنتی اکسیدانی خاص این روغن است.

از جمله خواص روغن هایی نظیر، روغن سبوس برنج ، روغن گیاهی گزنه کمک به پیشگیری از مشکلات گوارشی است. فیبر موجود در روغن سبوس برنج به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث نرم شدن غذا و هضم بهتر آن می شود. به این طریق علاوه بر درمان یبوست، از سندروم روده تحریک پذیر و دردهای معده جلوگیری می کند.

روغن سبوس برنج هم مانند روغن سیر به عنوان یک خط دفاعی قوی در برابر باکتری ها، ویروس ها و سایر ارگانیسم های عامل بیماری عمل می کند. در طی مطالعات انجام شده بر روی فواید روغن سبوس برنج مشخص شد درصد بالای اوریزانول موجود در این روغن باعث افزایش قوای بدنی به طرز عجیبی می شود روغن سبوس برنج همانند روغن گیاه رازیانه در کاهش سطح کلسترول بد و درنتیجه کاهش وزن و لاغری سریع اثر مثبتی دارد. وجود درصد بالای آنتی اکسیدان های طبیعی در این روغن سبب افزایش سطح متابولیسم بدن می شود که این هم یکی دیگر از دلایل کمک به کاهش وزن توسط این روغن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین