« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
در یک سو، کودکان معصومی را می‌بینی که در کپر به سختی تحصیل می‌کنند و آن طرف، مدارسی که می‌توانند دانش‌آموزان را در خود جای دهند اما چون در روستای دیگری واقع شده‌اند هر چند نزدیک، این امکان نیست

 

به گزارش آوای دنا به نقل از خبرنگار اجتماعی فارس، بهانه سفر، چند گزارش بود که در آستانه بازگشایی مدارس منتشر شده بود و البته سازمان نوسازی مدارس کشور حرف‌هایی داشت.

با هماهنگی مسئولان سازمان نوسازی مدارس کشور گروهی از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش از تهران اواسط مهرماه سال گذشته برای بررسی موضوع مدارس کپری و شنیدن حرف‌های مسئولان سازمان نوسازی کشور و مردم منطقه راهی جنوب کرمان شدند.

مدیرکل نوسازی مدارس کرمان و مدیر مشارکت‌های مردمی استان و بخشدار مرکزی شهرستان قلعه‌گنج همپای خبرنگاران در تمام مدارس بازدیدی بودند و در ابتدا چند مجتمع شبانه‌روزی دخترانه برای بازدید خبرنگاران انتخاب شد.

خسرو اباذر مدیر آموزش و پرورش قلعه‌گنج اظهار داشت: با ساخت مجتمع‌های شبانه‌روزی دخترانه، آمار بازماندگان از تحصیل بسیار کم شده است چرا که دیگر خانواده‌ها نگرانی از بابت فرزندان دختر خود ندارند.

غلامرضا رجایی مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان اظهار داشت: برای حل مشکل مدارس کپری از سال 76 فعالیت آغاز شد و طی 5 فاز، 1265 کلاس کپری در منطقه جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه مدارس کپری به دلیل کوچ مردم از منطقه خشک به منطقه خوش آب و هوا به وجود می‌آید، گفت: این مشکل با اسکان عشایر کمتر می‌شود اما در هر حال هر بار که فکر می‌کنیم مدارس کپری به طور کامل جمع‌آوری شده‌اند با سکونت مردم در منطقه‌ای جدید، باز با کلاس کپری مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: مردم خود به ایجاد کلاس کپری اقدام می‌کنند و آموزش و پرورش نیز به آنها معلم می‌دهد.

به گزارش فارس، دیدن مدارس احداثی مناسب برای دانش‌آموزان احساس خوبی به وجود می‌آورد اما فکر اینکه دانش‌آموزانی هم در مدارس کپری تحصیل می‌کنند، دردآور است.

مدرسه کپری مورد نظر، در روستای میان‌شهر واقع بود که البته شامل 2 کانکس و 4 کلاس کپری بود و در مجموع 68 دانش‌آموز در این مدرسه تحصیل می‌کردند.

اینجا دانش‌آموزان از نبود امکانات آموزشی مناسب، نبود وسایل کمک آموزشی، گرمای طاقت‌فرسا، ترس از حیوانات گزنده گلایه دارند.

کلاس دوم‌ دبستانی‌ها در کانکس درس می‌خوانند که البته چند روز بعد از اول مهر و پس از آنکه محدثه دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی دچار عقرب زدگی شد و در پی اعتراض خانواده‌ها، این دو کانکس به این منطقه منتقل شده است.

به گفته خانم مسندانی معلم کلاس دوم ابتدایی‌ها، کانکس خیلی بهتر از کپر است اما گرمای کانکس هم غیر قابل تحمل است.

وی با بیان اینکه این مدرسه کپری، 6 تا 7 سال پیش ایجاد شده است، افزود: دانش‌آموزان اینجا کمبودهای زیادی دارند؛ حتی تخته سیاه کلاس دیگر قابلیت استفاده را ندارد و رنگ چند جای آن ریخته است.

خانم طاهری معلم کلاس سومی‌ها نیز که از شهر به روستای میان‌شهر می‌آید، معتقد است تدریس در کلاس کپری بسیار سخت است.

وی ادامه داد: ظهر که می‌شود دانش‌آموزان از شدت گرما، گرمازده می‌شوند و مجبور می‌شویم که زودتر آنها را تعطیل کنیم البته من صبح‌ها کلاس را در حسینه تشکیل می‌دهم که خنک‌تر است.

خانم طاهری درباره کتاب کلاس سومی‌ها نیز گفت: در پایه سوم دبستان فقط 3 کتاب درسی آن هم اجتماعی، علوم‌ و فارسی به دستشان رسیده است.

رجایی مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در خصوص تعداد کلاس‌های کپری شهرستان قلعه گنج گفت: در گذشته 170 کلاس کپری در قالب 40 مدرسه در قلعه گنج وجود داشت که طی 5 فاز برچیده شد.

وی، آماری از تعداد کلاس‌های کپری موجود ارائه نداد و گفت: در جنوب کرمان تاکنون 14 مدرسه شبانه‌روزی ساخته شده است که در شهرستان قلعه‌گنج سه مدرسه ساخته شده و یک مدرسه در حال ساخت است.

رجایی، مشکل وجود مدارس کپری را، عدم اختصاص اعتبار در سال گذشته اعلام کرد و گفت: در قلعه‌گنج 13 مدرسه با 57 کلاس درس در دست احداث است که با ساخت این مدارس، مشکل کلاس‌های کپری هم حل می‌شود.

به گزارش فارس، در این منطقه، خانه برخی از مردم منطقه هم کپری است اما با این تفاوت که دیوار بلندی دارد و مجهز به کولر گازی است.

نکته جالب توجه در مورد مدرسه محدثه روستای میان‌شهر، فاصله این مدرسه تا چند مدرسه دیگر است؛ کمتر از یک کیلومتر از این مدرسه کپری، چند دبستان وجود دارد.

یکی از این دبستان‌ها، مجتمع عیسی بازگیر سورگ‌ آباد است که این مدرسه در فاصله 800 متری روستای میان‌شهر واقع است.

اما نکته جالب توجه‌تر در این مدرسه، اموال مدرسه محدثه است که در این مجتمع قرار دارد و از قرار معلوم، تمام اسناد آن مدرسه اینجا نگهداری می‌شود و طبق گفته مسئولان، در گذشته دانش‌آموزان میان‌شهر به این مدرسه می‌آمدند اما این روزها خانواده‌ها حاضر نیستند برای فرزندانشان سرویس برای رفتن به این مدرسه تهیه کنند چرا که روستای‌شان مستقل بوده و حق آنها داشتن یک مدرسه در روستاست.

بر خلاف مدرسه محدثه که هیچ امکاناتی ندارد، در این مدرسه حتی میز تنیس روی میز هم هست اما مسئولان مدرسه معتقدند که این مدرسه جوابگوی تعدادی دانش‌آموزان این روستا نیست و برای روستای سورگ‌ آباد درخواست مدرسه دیگری دارند و البته به هیچ عنوان هم زیر بار اینکه، مدرسه‌شان دو نوبته شود، نمی‌روند.

عمران مومنی، بخشدار مرکزی قلعه گنج اظهار داشت: در گذشته 3 روستای میان‌شهر، سورگ‌آباد و جم‌شاهی با هم بودند و یک دهیار و یک شورا داشتند اما در دور گذشته شوراها، جم‌شاهی و میان‌شهر دو روستای مجزا شدند و انتخابات شوراها در آنها برگزار شد.

وی ادامه داد: اکنون این دو روستا نیز مستقل شدند و به تبع آن، دو دهیاری دارند و خواهان مدرسه مجزا هستند و دانش‌آموزان میان‌شهر که قبلا در روستای سورگ آباد درس می‌خواندند خواهان مدرسه مجزا هستند.

مومنی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار، مدرسه مورد نظر نیز برای این دانش‌آموزان احداث می‌شود.

به گزارش فارس، به نظر می‌آید داستان مدارس کپری این منطقه درگیر خواسته‌های بزرگترهاست؛ وقتی قاضی می‌شوی و قرار است قضاوت کنی، کودکان معصومی را می‌بینی که در کپر به سختی تحصیل می‌کنند و آن طرف، مدارسی که می‌توانند دانش‌آموزان را در خود جای دهند اما چون در روستای دیگری واقع شدند، این امکان نیست.

هر چه باشد دیدن دانش‌آموز معصوم در کپر خیلی سخت است، کاش مسئولان واقعاً برای مشکل مدارس کپری فکری کنند.

گزارش و تصاویر از مریم عابدینی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: