« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف
رازک گیاهی چند ساله، علفی،رونده با ریشه‌ای گوشتی، ضخیم و عمیق می‌باشد. ساقه ها بلند و به دور هم پیچیده اند . برگها پنجه ای شکل و پهن و نوک تیز می‌باشند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:رازک به تنهایی یا همراه با سنبل الطیب می تواند برای آرام کردن عضلات، کاهش خشکی مفاصل و جلوگیری از اسپاسم و کشش به کار رود. به گفته متخصصان زمانی که این گیاهان با هم استفاده شوند، تاثیر بیشتری دارند.

قسمتهای مورد استفاده این گیاه، مخروط های ماده(گل های ماده) آن است و برخی اوقات، اثرات آرامبخش در افرادی که رازک می چیدند، مشاهده شده است.

اين ترکيبات هم رازک عبارتند از: مواد تلخ از جمله آسيل فلوروگلوسيدهای موجود در رزين، اسانس به ميزان 1-0/3 درصد که حاوی ميرسن، لينالول، فارنزن و کاريوفيلن است. تانن به ميزان 2-4 درصد، فلاونوئيد، مقدار کمی فنل کربوکسيليک اسيد ازجمله اسيدفروليک و اسيد کلروژنيک، از ديگر ترکيبات مهم گياه رازک هستند.


کاربرد عمده رازک در توليد آب جو به دليل طعم تلخ آن است. عصاره رازک به عنوان طعم دهنده در غذا و صنعت نوشابه سازی مصرف می شود.

رازک، به طور سنتی، به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد، به کار رفته است و می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. مطالعات بسیاری نشان دادند که رازک تاثیری آرام بخش بر سیستم عصبی می گذارد.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد رازک می تواند به بهبود کیفیت خواب افراد کمک کرده و حتی به درمان مشکلاتی مانند بی خوابی کمک کند. رازک به طور سنتی برای کمک به مشکلات مربوط به خواب به کار رفته و مطالعات متعدد تاثیر آن به عنوان یک خواب آور را مورد مطالعه قرار داده اند. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیدند که رازک در کنار گیاه دیگر -سنبل الطیب – در بهبود خواب موثر است.

رازک دارای موادی است که مشابه هورمونهای زنانه بوده، از این رو این گیاه دارویی را گیاهی مفید برای زنان در دوران یائسگی که میزان هورمونهای زنانه کاهش پیدا کرده است، می دانند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه عصاره رازک، به دلیل دارا بودن استروژن‌های گیاهی بر کاهش علائم ناشی از یائسگی مانند گرگرفتگی موثر است.

کلاژن مسئول قابلیت ارتجاعی و سفتی پوست است که جوانی و شادابی را برای پوست به همراه دارد. کلاژناز آنزیمی است که کلاژن موجود در پوست را تجزیه می‌کند. درنتیجه‌ فعالیت این آنزیم پیری زودرس و چین و چروک در پوست ایجاد می‌شود. مواد شیمیایی موجود در گیاه رازک فعالیت ضدآنزیم کلاژناز دارند و باعث جوانی و شادابی پوست می‌شوند. همچنین فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی موادشیمیایی موجود در این گیاه، پوست را علیه آکنه و سایر آسیب‌های پوستی محافظت می‌کند.


متخصصان طب سنتی - اسلامی معتقدند استفاده از گیاه رازک چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم که امروزه در انواع ماء الشعیرها و نوشیدنی های میوه ای وجود دارد، برای مصرف زنان باردار، زنان شیرده و کودکان زیر 2 سال خطرناک است و باید این قبیل افراد از مصرف آن خودداری کنند.

از مضرات زیاده روی در مصرف رازک و فراورده های تهیه شده از آن، عارضه بلوغ زودرس در دختران، تأخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی های جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی در هر دو گروه زن و مرد است.

گیاه رازک دارای دو هورمون به نام های هومولون و لوپولون است، از همین رو زیاده روی در مصرف آن میتواند اثرات مداخله گرانه هورمونی در زنان ایجاد می کند.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: