« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
«آرش اسفندیاری» فعال حوزه گردشگری در استان گلستان:
تنوع اقوام در شهرستان باعث شده است ظرفیت های متعددی در شهر به وجود بیاید. تنوع غذایی، مراسمات، ورزش های گوناگون و از همه مهم تر موسیقی منحصر به فرد و دلنواز کتول می توانند از دیگر پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان محسوب شوند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:استان زیبای گلستان یکی از استان های سرسبز دامنه البرز است که باستان شناسان و تاریخ شناسان آن را مهد تمدن ۷ هزار ساله و جاذبه های تاریخی و اقلیم شناسان آن را سرزمین آبشارهای هزاره و اقلیم های چندگانه می دانند. این استان به دلیل دارا بودن بودن مناظر روح انگیز و چشم‌اندازهای خیره کننده از جایگاه منحصر به فردی در صنعت گردشگری در سطح کشور برخوردار است.

وجود دریا و دریاچه ها، جزیره ها، جنگل های هیرکانی، رودخانه های زیبا و پر آب، چشمه های زلال، تالاب، خلیج، آبشار های طبیعی، غار ها، بیابان ها، سد ها و آب بندان ها و سایر جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی در کنار آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، گردشگری در این استان را به صنعتی با مختصات جهانی و بین المللی تبدیل کرده است. 

بی تردید کسانی که اندکی با مختصات استان گلستان آشنایی دارند، نیک می دانند بسیاری تفریحات گردشگری و ورزش های آبی ، خاکی و هوایی در استان سرسبز گلستان قابلیت اجرا دارند و می توان استان را به عنوان قطب این ورزش ها معرفی کرد.

در تعیین آب و هوای استان نیز باید اشاره کرد توده شمالی از سیبری وارد استان شده و در پاییز و زمستان به‌صورت برف در بلندی‌های جنوبی و باران در کوهپایه‌ها و نوار معتدل میانی فرود می‌آید. توده دیگر، توده غربی است که منبع آن اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه بوده و در زمستان به بارندگی و در تابستان به افزایش رطوبت و شرجی شدن هوای استان می‌انجامد. فلذا بیشینه و کمینه دما در استان به گونه ای است که آن را به یکی از معتدل ترین استان های کشور بدل کرده است و بسیاری از کارشناسان این استان را بهترین مکان برای ساخت پروژه هایی نظیر کمپ تیم های ملی می دانند.

با وجود  داشتن چنین گنجینه های ارزشمندی در این استان، ضرورت برنامه ریزی در جهت جذب گردشگران ، رونق صنعت گردشگری و توجه ویژه به توسعه مراکز اقامتی بیش از پیش ضروری می نماید.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری کشور، صنعت گردشگری در ایران در سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد کرد و استان گلستان نیز برای اینکه از این گردونه دور نماند، باید تعداد هتل ها، هتل آپارتمان ها و مراکز اقامتی سنتی و بومی خود را افزایش دهد.

اما در بین شهرستان های استان گلستان شهرستان زیبای علی آباد کتول با داشتن چشمه سارها، رودهای زیبا، مناطق ییلاقی چشم نواز و زیبا به یکی از ارکان گردشگری در استان گلستان و نگین این انگشتری بدل شده است. این شهرستان که تقریباً در مرکز استان واقع شده است، خاستگاه بسیاری از مناسبت ها و اقوام است که هر کدام دارای سابقه تاریخی قابل اعتنایی هستند.


به منظور آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری این شهرستان و مختصات مراکز اقامتی و بوم گردی با آرش اسفندیاری از فعالان حوزه گردشگری شهرستان گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم.

جاذبه های گردشگری علی آباد کتول کدامند؟

قطعاَ آبشار کبودوال که در 4 کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول و در عمق دره‌ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد مهم ترین جاذبه گردشگری این شهر است که شهرتی جهانی دارد. آب این آبشار که از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده است، زلال و شفاف و قابل آشامیدن می‌باشد.

جنگل کبودوال و زرین گل، سد کبود وال، تپه های باستانی و ... از دیگر جاذبه های توریستی شهرستان هستند اما آنچه در سال های اخیر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است، ییلاقات زیبا و چشم نواز شهرستان است که در دو ناحیه کوهستانی «محمد آباد و زرین گل» قرار گرفته اند. چشم انداز های زیبا و جادویی، مسیر کوتاه و دارای جاده مناسب، امکانات رفاهی مناسب و از همه مهم اختلاف دمای فاحش با شهر از جاذبه های این ییلاقات است که خود عامل تبلیغ این منطقه توسط مسافران به دوستان و آشنایان می شود.


نقش اماکن اقامتی را در جذب گردشگر چگونه توجهی می کنید؟

هر قدر یک مکان اقامتی دارای استاندارد های مناسب تر و به روز تر باشد، زمینه ماندگاری گردشگران و بازگشت مجددشان را بیشتر فراهم می سازد و شهرستان را از معبر به مقصد تبدیل می کند. هر چند این شهرستان دارای چندین هتل در کلاس ملی نظیر هتل کانیار و نگارستان و چندین هتل آپارتمان است ولی توجه به مراکز اقامتی سنتی یک ضرورت است.

خوشبختانه در سال های اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته و حمایت اداره حفظ میراث و گردشگری، زمینه احداث مراکز بوم گردی و مرمت ساختمان های قابل اجاره به گردشگران در ییلاقات منطقه فراهم شده است که باعث افزایش ماندگاری گردشگران در منطقه شده است.

چه پتانسیل های دیگری در شهر وجود دارد؟

تنوع اقوام در شهرستان باعث شده است ظرفیت های متعددی در شهر به وجود بیاید. تنوع غذایی، مراسمات، ورزش های گوناگون و از همه مهم تر موسیقی منحصر به فرد و دلنواز کتول می توانند از دیگر پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان محسوب شوند.


مجموعه گردشگری شما چه ویژگی هایی دارد؟

روستای ییلاقی نرسو در ۱۸ کیلومتری جنوب غربي شهرستان علي آبادكتول در ناحیه کوهستانی محمدآباد كتول قرار داشته  كه  داراي  بيش از يكصد و پنجاه خانوار بوده  آب  شرب آن از چشمه سارها تامين شده  و محصولاتش غلات و حبوبات و لبنيات بوده شغل اصلي اهالي كشاورزي  و  گله داري بوده و صنعت دستي زنان كرباس بافي و دستمال بافي است.

این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است دارای منازل ییلاقی سنتی و مدرن است که افراد با توجه به ذائقه شخصی خود می توانند، در این روستا اقامت کنند و لحظات شادی را با خانواده خود بگذرانند.


چه درخواستی از مسئولین دارید؟

حقیقت امر با روند رو به رشد صنعت گردشگری در کشور، ضرورت حمایت از این صنعت دوچندان شده است.

سالانه در حدود 14 میلیون مسافر از مسیر گلستان عبور می کنند که اگر برای این تعداد مسافر برنامه ریزی مناسب در جهت جذب و ماندگاری آنان در فصول مختلف سال صورت گیرد بیکاری در منطقه ریشه کن خواهد شد و شهرستان به قطب گردشگری در استان تبدیل خواهد شد.

سخن پایانی


امیدوارم مسئولان شهرستان با نگاه توسعه ای و حمایت همه جانبه از بخش خصوصی و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش، مسیر توسعه گردشگری را در این شهرستان را هموار سازند تا علاوه بر رونق این صنعت و ایجاد اشتغال، سایر بخش های اقتصادی در این شهرستان نیز متاثر از گردشگری متحول شده و توسعه پایدار و همه جانبه در شهرستان رقم بخورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین