« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
خبر فوری؛
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره گیری از مهندسي ژنتيك و انتقال ژن ازويروس به باكتري، موفق به تولید گونه نوتركيب از پروتئين نوکلئوکپسید(N) و بخشي از پروتئین اسپایک (S) ویروس كووید19(SARS-COV-2) به منظور بهره برداری درکیت ها و آزمایش های تشخیصی این بیماری شدند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:دانشيارگروه بیوتکنولوژی دانشكده مهندسي كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان با اعلام این خبر گفت: پروتئين نوکلئوکپسید بر روی ژنوم ویروس قرار دارد و با توجه به ایمنی زایی و فراوانی بالا یکی از بهترین آنتی ژن های ویروس براي تشخيص بیماری است.

دکتر آذرشاه پیری افزود: پروتئین اسپایک (S) نیز بر روی سطح ویروس قرار دارد و نقش مهمی در شناسایی گیرنده و نفوذ ویروس به سلول دارد. از این روتولید و مطالعه این پروتئین برای تحقیقات ضدویروسی و همچنین تولید واکسن بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی با بيان اين كه توليد اين پروتئين ها تسهیل کننده ساخت كيت هاي باکیفیت تشخيص بيماري کووید 19 است، تصریح کرد: استفاده از پروتئين نوترکیب نوکلئوکپسید(N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) برای کیت های الایزا و کیت های تشخیص سریع در تشخیص آنتی بادی علیه ویروس در خون مورد استفاده قرار می گیرد.


شاه پیری، ادامه داد: عملكرد اين پروتئين ها درگروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با ساخت كيت آزمايشگاهي از طریق پوشش دهی میکروپلیت با پروتئین نوکلئوکپسید(N) و استفاده از سرم های استاندارد حاوی آنتي بادي هاي (IgG) و(IgM)، بررسی و به تأیید رسیده است.

وی اضافه کرد: طبق این فرآیند وﺟﻮد IgM ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺣﺎد و ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت اﺑﺘﻼ ﺑﻪ وﯾﺮوس ﻣﻰباشد. در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ ﻣﻨﻔﻰ ﺷﺪن IgM ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه با لا رفتن  IgG ﺳﺎﺑﻘﻪ اﺑﺘﻼء ﻗﺒﻠﻰ ﺑﻪ ﻋﻔﻮﻧﺖ را ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ.

دانشيارگروه بيوتكنولوژي دانشگاه صنعتي اصفهان در ادامه افزود: در حالي كه وارد کردن تنها یک میلی گرم از این پروتئین حدود 400 دلار هزینه در بر دارد، تولید اين محصول در مقياس بزرگ در آزمایشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، این هزینه را بسیار مقرون به صرفه نموده و مي تواند نياز محققان كشور را تأمين نماید.


شاه پيري، تصریح کرد: درگام بعدي می توان با بهره گیری از مهندسی پروتئین و جهش زایی هدفمند بر روی ژن های تولید کننده این پروتئین ها و تولید پروتئین های جهش یافته، به اطلاعاتی در رابطه با مکانیسم دقیق عمل این ویروس که مرتب درآن جهش های ژنتیکی روی می دهد دست یافت و این اطلاعات حتی در صورت ایمنی شدن افراد با واکسن برای کنترل بیماری در آینده مفید خواهد بود.  

گفتني است: اين دستاورد با حمایت مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده و هم اكنون آماده ارائه نتايج جهت بهره برداری در حوزه سلامت کشور می باشد.
--
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: