« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۲
به قلم حسن بهنام فعال فرهنگی خوزستان؛
با وجود خوش‌اخلاقی، هیچ تنگنای اخلاقی در روابط اجتماعی به ‌وجود نمی‌آید.
پایگاه خبری آوای رودکوف-حسن بهنام:رعایت حُسن خلق نسبت به همگان یک فضیلت اخلاقی و یک ضرورت در برقراری ارتباطات اجتماعی است که البته نسبت به نزدیکان و خانواده بیشتر سفارش شده.

هم در مناسبات فردی و خانوادگی و هم‌ در روابط اجتماعی، اگر مبنای رفتارمان همین یک بیت شعر صائب باشد، بهشتی خواهیم ساخت در این دنیای سه بعدی:

چون وانمی‌کنی گرهی، خود گره مشو / ابرو گشاده باش، چو دستت گشاده نیست!

امام علی(ع) نیز سفارش می‌کنند که: انکم لن تسعواالناس باموالکم فسعوهم بطلاقه الوجه و حسن اللقاء

اگر با اموالتان برای مردم گشایشی ایجاد نمی‌کنید با گشاده‌رویی و برخورد نیکو، آنها را در گشایش قرار دهید.

گاه ممکن است کسی مال فراوان نداشته باشد، اما می‌تواند خُلقِ خوشِ وسیعی داشته باشد که دیگران را در بر بگیرد و آنان را از خوش‌خُلقی خود بهره‌مند سازد. پس حُسن خلق یعنی یک اخلاقِ خوبِ توسعه‌یافته که خوبیِ آن به دیگران می‌رسد و آن‌قدر هست که دیگران را بهره‌مند سازد. این بهره‌مندی یک بهره‌مندی اخلاقی است. این یکی از دلایل مهمی است که بر اساس آن مشخص می‌شود که چرا حسن خلق به بهبود روابط کمک می‌کند. باید بر روی خُلقِ توسعه‌یافته تأکید بیشتری کرد. خُلق برخی به گونه‌ای است که خوبی آن به دیگران نمی‌رسد و آنان را بهره‌مند نمی‌سازد. افراد خوش‌اخلاق، خُلقِ خوش گسترده‌ای دارند که سایه بر سر دیگران می‌اندازد و آنان را از لطف خود بهره‌مند می‌سازد.

اگر شما مالی ندارید که با آن مردم را راضی سازید، پس با اخلاق وسیعتان آنان را راضی سازید. طبیعی است که این خلق توسعه یافته، فضایی وسیع و فرح‌بخش را در روابط اجتماعی به وجود می‌آورد. از نیازهای مهم در روابط با دیگران، باز بودن فضای تعامل است. همان‌گونه که تنگ بودن مکانی، موجب افزایش برخوردهای فیزیکی افراد با یکدیگر می‌شود، تنگ بودن فضای اخلاقی نیز موجب بروز تنش روحی می‌گردد.

حسن خلق، عامل مهمی در توسعه فضای روابط اجتماعی می‌گردد. با وجود خوش‌اخلاقی، هیچ تنگنای اخلاقی در روابط اجتماعی به ‌وجود نمی‌آید.

در مناسبات اداری هم، گاهی یک کارمند یا مسئولی به دلایل مختلف مانند منع قانونی یا کمبود پول و اعتبارات و غیره نمی‌تواند توقعی را که مردم از او دارند، انجام دهد و‌ پاسخش منفی است.

در چنین مواقعی، برخورد کارکنان و مسئولان ادارات با مردم باید با صداقت و روی خوش باشد.

مردم نیز درک می‌کنند و با خشنودی و رضایت قانع می‌شوند.

خوش‌اخلاقی، فضای باز و گسترده‌ای را به‌ وجود می‌آورد که هر کدام می‌توانند بدون تنگنا، به راحتی با دیگری رابطه و تعامل داشته باشد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: