« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
دکتر محرز در گفتگویی تشریح کرد؛
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن ایرانی کرونا مرحله آزمایش روی حیوانات را به‌طور موفقیت‌آمیز طی و مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده‌ است که در صورت موفقیت این فاز، تولید آن به زودی و در دی ماه آغاز می‌شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف:"مینو محرز"، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم پیرامون نتایج حاصل از محدودیت های اعمالی از سوی ستاد برای مقابله با شیوع کرونا اظهار داشت: پیش از اعمال محدودیت ها از سوی ستاد مبارزه با کرونا و با توجه به جهش این ویروس، شرایط بسیار سخت تری را نسبت به زمان شیوع این بیماری در فروردین و اردیبهشت شاهد بودیم، قدرت سرایت این ویروس از خرداد ماه به بعد بسیار افزایش یافته است، به نحوی که به محض ابتلای یک نفر در خانواده سایر اعضای خانواده نیز گرفتار این بیماری می شدند و با کامل تاسف مردم در این مسیر فراموش می کنند که هنوز کووید هست و گردهمایی و میهمانی های کوچک بزرگ، رستوران رفتن ها و عدم توجه به پروتکل ها و زدن ماسک باعث افزایش شمار بیماران شد و اکثر نقاط ایران وضعیت قرمز شد، اما امروز و پس از محدودیت دو هفته ای و رعایت جدی تر پروتکل ها از سوی مردم که می توان در یک ارزیابی گفت که حدود 90 تا 95 درصد زدن ماسک را جدی می گیرند، شمار مبتلایان به صورت قابل توجهی کاهش یافته است، اگر زمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) شبی 40 بیمار بستری می شد، این تعداد اکنون به 6 نفر رسیده است.


اگر محدودیت شبانه تمدید شود، شاهد بهتر شدن اوضاع خواهیم بود

وی افزود: باتوجه به اینکه بیشتر رستوران رفتن ها و میهمانی ها شب ها انجام می شود به همین خاطر اگر محدودیت شبانه تمدید شود، شاهد بهتر شدن اوضاع خواهیم بود.

بعضی از کشورهای منطقه قدرت تشخیص بیماری ها را ندارند و یا آمار نمی دهند

محرز در پاسخ به این سوال که چرا آمار ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بیشتر است گفت: تجربه ای که در منطقه داریم به خصوص من سالها برای مبارزه با ویروس HIV در منطقه کار کردم و بعضی از کشورهای منطقه قدرت تشخیص بیماری ها را ندارند بعضی ها هم اصلا آمار نمی دهند اما ما همیشه آمار را به سازمان جهانی بهداشت (WHO) به طور کامل می دهیم ولی شاید دلیل این است که جمعیت ایران هم نسبت به کشورهای منطقه بیشتر است .

کرونا تا مدت ها با ما خواهد بود/ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد

دکتر محرز در پاسخ به این سوال که تقریبا یک سال است ویروس کرونا در سرتاسر جهان پخش شده است اطلاعات قطعی در مورد این بیماری چیست خاطر نشان کرد: اول اینکه این ویروس تا مدتها با ما خواهد بود دیگر اینکه تا امروز داروهای زیادی برای این بیماری پیشنهاد شده است ولی هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد داروی ضد ویروسی "رمدسیویر" برای این بیماری استفاده می شود ولی در مطالعاتی که در اروپا و کشورهای دیگر بر روی آن انجام شد نشان می دهد که نتیجه ای نداشته است و حتی کانادا و کشورهای اروپایی استفاده از دارو را ممنوع کردند چون هم عارضه دارد و هم بسیار گران است اما خوشبختانه واکسن این بیماری ساخته شد و کم کم در دسترس قرار می گیرد که واکسیناسیون تنها راه پیشگیری است ولی رعایت کردن مردم تا زمانی که اکثر نقاط عالم واکسینه شوند اهمیت زیادی دارد؛ درست است که مردم همه جای دنیا از این شرایط خسته شدند چه از نظر اقتصادی، اجتماعی و به هر شکلی تحت فشار هستند ولی حال که واکسن کرونا هم تولید شده باید کمی صبر داشته باشیم و چون تا امروز درمان قطعی نداشتیم، بهترین راه پیشگیری است که همان واکسن کرونا است.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر واکسن کرونا به همه مردم دنیا تزریق شود و بتوانیم بیماری را کنترل کنیم تا مراوادت اجتماعی و تجاری دنیا به روال عادی برگردد . در تمام دنیا مردم هنوز عادت نکردند با این ویروس زندگی کنند تا بیماری کنترل می شود دوباره مردم مراودات خود را شروع می کنند و باعث بازگشت بیماری می شود.

چه زمانی واکسن کرونا به ایران می رسد؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اینکه چه زمانی واکسن کرونا به ایران می رسد، گفت: از واکسن هایی که در دنیا مطرح است فقط واکسن شرکت فایزر است که به صورت اضطراری در حالی که هنوز کامل نشده تاییدیه FDA را گرفت؛ ولی این واکسن یک مشکل دارد و اینکه باید در دمای منهای 70 درجه نگهداری شود که عملی نیست چون این یخچال ها فقط در مکانهای تحقیقاتی وجود دارد به همین دلیل رساندن آن به همه جای دنیا بسیار سخت است. درست است که تصمیم دارند تمهیداتی در این مورد بیاندیشند ولی بعید است به جز آمریکا و چند کشور اروپایی که امکانات دارند، بتوانند به کشورهای دنیا برسانند. نوع دیگر که ساخت شرکت مدرنا است که آن هم به دمای منهای 20 درجه نیاز دارد که روتین نیست، البته مدرنا ادعا می کند تا شش ماه این واکسن را می توان در دمای یخچال های معمولی نگهداری کرد که باید بررسی شود.

واکسن ایرانی کرونا مرحله آزمایش روی حیوانات را به‌طور موفقیت‌آمیز طی و مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده‌ است

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه تولید "واکسن ایرانی کرونا" خاطرنشان کرد، واکسن ایرانی کرونا مرحله آزمایش روی حیوانات را به‌طور موفقیت‌آمیز طی و مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده‌ است که در صورت موفقیت این فاز، تولید آن به زودی و در دی ماه آغاز می‌شود.

دکتر محرز در پاسخ به این سوال که دانشمندان ایرانی تحقیقاتی در زمینه واکسن کرونا انجام داده اند، این تحقیقات به چه مرحله ای رسیده است؟ گفت: ما جوان های فوق العاده باهوشی داریم که چندین نوع واکسن درست کرده اند که شامل ویروس ضعیف شده است و همچنین روی "ام ار ای ان" هم دارند کار می کنند. ولی واکسنی که فعلا مجوز اخلاق را در کارآزمایی حیوانی گرفته و قرار است روی انسان شروع کند که خودم هم در جریان کارآزمایی انسانی آن دخالت دارم، فکر می کنم بزودی شاید در دی ماه مرحله اول کارآزمایی بالینی آن شروع شود که اگر همه چیز خوب پیش برود، به تولید خواهد رسید و خوشبختانه امکاناتی ما داریم که می توانیم در روز میلیون ها دز واکسن در کشور تولید کنیم.

قابل ذکر است که ویروس ضعیف کرونا به تولید آنتی‌بادی در بدن انسان و افزایش مقاومت بدن استفاده‌کنندگان از آن در برابر ابتلا به کرونا کمک می‌کند. این فرایند، روش سنتی تولید واکسن در جهان است.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به آزمایش های انجام شده در ایران در خصوص واکسن کرونا که قرار است به زودی و در دی ماه کارازمایی بالینی و ساخت واکسن آغاز شود، تا چه حد قابل رقابت با واکسن های خارجی مانند مودرنا، فایرز و آکسفورد است؟ پاسخ داد: این واکسن ها ویروس ضعیف شده هستند همانند واکسنی که اکنون چین و روسیه دارند و تجربه هم ثابت کرده که عارضه ندارد و اثر خوبی هم دارد.

دکتر محرز تصریح کرد، یکی از علمای اپیدمیولوژی همه گیری در آمریکا گفته است فکر نکنید که همه باید واکسن مودرنا و فایرز را استفاده کنید، این واکسن جدید است و امکان این که به همه دنیا برسد نیست پس بنابر این هر نوع واکسنی دارید که معمولی ترین آن واکسن ضعیف شده است و دیرزمانی است که همه واکسن های ویروسی از ویروس ضعیف شده تهیه می شوند، همان را استفاده و شروع کنید به واکسیناسیون تا بتوانیم زودتر سطح ایمنی را در دنیا بالا ببریم و ویروس کووید را در جهان خاموش کنیم. بنابر این واکسن های ضعیف شده را هم شدیدا توصیه می کنیم .

وی گفت: اگر کشورمان بتواند از این کارآزمایی بالینی موفق بیرون بیاید و شروع کند به ساخت اولین واکسن، انشاالله واکسن های بعدی هم تاییدیه را خواهند گرفت و ما دیگر می توانیم در واکسیناسیون برای کووید خودکفا شویم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه تولید "واکسن ایرانی کرونا" افزود: ولی اگر بخواهد فرایند ساخت واکسن طول بکشد ما باید چند میلیون دز واکسن را وارد کنیم که کادر درمان و اقشاری که پررسیک هستند را واکسینه کنیم چون اگر دوباره گسترش بیماری زیاد شود، واقعا تلفات خیلی زیاد است، تا ان شالله واکسن داخلی به مرحله واکسیناسیون عمومی برسد. برای همین است که مقداری دستور خرید واکسن داده شده است.

واکسن فایزر امکان رسیدن به ایران را ندارد/ هر واکسنی را ما قبول نداریم که بخواهیم وارد و استفاده کنیم

دکتر محرز خاطرنشان کرد، تنها واکسنی که فعلا تاییدیه گرفته فایرز است که آن هم امکان رسیدن به ایران را ندارد بنابر این بجز فایرز، باید واکسنی را وارد کنیم که حد اقل مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد بنابر این هر واکسنی را ما قبول نداریم که بخواهیم وارد و استفاده کنیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اطلاع رسانی تولید و آزمایش واکسن کرونا گفت : ما به تازگی آزمایش واکسن کرونا شروع کردیم باید اولین نتایج آن مشخص شود. در حال حاضر این واکسن بروی حیوان انجام شده و نتیجه خوب بوده است ، باید نتایج آزمایش بروی انسان هم مشخص شود.

وی افزود : این پروسه زمان بر خواهد بود و باید کاملا مشخص شود که این واکسن ایرانی بروی این تعداد افراد آزمایش شود و بعد از نتایج آن بتوانیم اطلاع رسانی کنیم .در حال حاضر زود است که اعلام کنیم که کاملا موفق بوده است .

دکتر محرز درباره آزمایش این واکسن تصریح کرد : باید سن این افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد و سپس از نظر پزشکی معاینه دقیق می‌شوند که تعداد زیادی آزمایشات بر روی آن ها انجام می‌شود و نباید دارای بیماری خاص و همچنین کویید باشند و سپس تزریق واکسن در نوبت اول بروی آنها انجام می‌شود و هر روز توسط تیم کارشناسی و متخصص معاینه خواهند شد و به مدت دو یا سه هفته که نوبت دوم بروی آنها انجام خواهد شد در یک هتل نگه داری می شوند.

وی گفت : این واکسن در حیوان هیچ عارضه ای نداشته است تجربه ما در تولید واکسن ویروس های ضعیف شده نشان دهنده این بوده که هیچ عارضه شدیدی نداشته است؛ شاید عوارض کوچک داشته باشد ، به طوری که هر ماده‌ای که وارد بدن میشود چه دارو چه واکسن، یک در میلیون نفر ،عوارض کوچک خواهد داشت و واکسن‌های جدید ممکن است عوارض داشته باشند چون هنوز ناشناخته اند و اگر عوارضی داشته باشند هم بیمه خواهند شد و به آن ها هزینه بیمه و اگر منجر به فوت شود مبلغ دیه پرداخت خواهد شد.

دکتر مینو محرز با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت یک سیستم ایجاد کرده است که کشورهای مختلف بتوانند هزینه واکسن را پرداخت و برای خرید رزرو کنند و به صورت رایگان این واکسن داده نمی شود اظهار داشت: در گذشته ایران در زمینه ی تولید واکسن بسیار توانمند بود اما متاسفانه نتوانست در این زمینه فعالیت خود را ادامه دهد و از کشورهای دیگر واکسن مورد نیاز را تامین میکرد ، خوشبختانه در حال حاضر امکانات واکسن سازی را احیا کرده ایم و با داشتن جوان‌های نخبه و توانمند و همچنین داشتن تکنولوژی، باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم و امیدواریم در این زمینه موفق باشیم و علاوه بر تولید واکسن ایرانی حتی به کشورهای اطراف هم بتوانیم آن را صادر کنیم .

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ، به جهت ریشه کنی و پایان این اپیدمی دولت باید واکسن را خریداری و به رایگان در اختیار مردم قرار دهد افزود: واکسنی که هم اکنون تولید شده تا 80 درصد موثر بودن خودش را ثابت کرده است.

وی افزود : هر واکسنی که بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد یا باید مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد یا اف دی ای آمریکا و یا اتحادیه اروپا که ما هر واکسنی که نولید کردیم در سازمان جهانی بهداشت ثبت گردیده است و در خصوص واکسن کرونا نیز هم سازمان غذا و دارو و هم کمیته اخلاق تایید کرده و سپس بعد از تایید who به مرحله تزریق خواهد رسید.

دکتر مینو محرز اظهار داشت : در ابتدای کرونا ما از لحاظ کیت تشخیص کمبود داشتیم و تعدای را سازمان جهانی بهداشت اهدا کرد و مقداری نیز از چین خریداری شد و بعد شروع کردیم به ساختن اما الان خوشبختانه به تعداد کافی در کشور کیت تشخیص داریم تحریم های ظالمانه آمریکا حتی در این شرایط ادامه داشت و هیچ تغییری در خصوص دسترسی آسان به تجهیزات پزشکی شکل نگرفت.

دکتر محرز با بیان اینکه ویروس کرونا در کل دنیا به یک شکل است افزود : تنها جهش این ویروس در خرداد ماه بود که قدرت سرایت آن 10 برابر شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین